Rchr
J-GLOBAL ID:200901047312657257   Update date: Jan. 30, 2024

Akira Sakai

サカイ アキラ | Akira Sakai
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
  • Sophia University  Dean of the Faculty of Human Sciences
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (2): Clinical sociology of education ,  Sociology of Education
Research theme for competitive and other funds  (27):
  • 2020 - 2024 困難を抱える子どもの就学における排除と包摂に関する研究-「資源」概念に基づいて
  • 2016 - 2020 排除型社会における包摂的学校文化の醸成に関する研究-就学前教育と義務教育を中心に
  • 2016 - 2018 Systematic Development for Student in the High Risk High Schools in Tokyo and Osaka
  • 2013 - 2017 社会的排除と包摂の観点からみた高校中退問題に関する研究
  • 2010 - 2013 「学校に行かない」子どもの教育権保障をめぐる教育臨床社会学的研究
Show all
Papers (72):
  • Akira Sakai, Ayame Suzuki. How Do Parents Caring for Children with Disabilities Experience Their Enrollment in Special-Needs Classes of Elementary Schools?. Sophia University Studies in Education. 2023. 57. 37-54
  • Akira Sakai. Children's Daily Lives, Mind and Body amidst the COVID-19 Outbreak. 2021. 63. 9. 580-584
  • Sakai, Akira, Ito, Hideki, Tanigawa Natsumi, Hayashi Akiko. A Web Survey of the Home Lives of First Graders and their Parents during the COVID-19 School Closure Period. Sophia University Studies in Education. 2021. 55. 59-76
  • Akira Sakai. Poverty in Youth (Japan). Bloomsbury Education and Childhood Studies. 2021
  • Akira Sakai. Inclusion and Marginalization of Youth (Japan). Bloomsbury Education and Childhood Studies. 2021
more...
MISC (27):
  • Akira Sakai. Book Review: "Educational Sociology of Part-time High Schools: Boundaries and Inclusion of the Educational System" by Hiromichi Sagawa. The Japanese journal of educational research. 2023. 90. 1. 181-183
  • 酒井朗. 新型ウイルスが問う「学校」ー選択のロジックからケアのロジックへ. 『世界』. 2022. 955. 194-203
  • 酒井 朗. 識者インタビュー 家庭や地域の協力を得るためには何より日々のコミュニケーションが必要-総力特集 地域・保護者と連携してコロナ危機を乗り越える! 最強の学校マネジメント ; 連携のポイントを識者が解説 コロナ禍でこう変わる 地域・保護者連携と学校マネジメント. 総合教育技術 : 学校管理職と中堅教師のための教育総合誌 = general magazine for teachers. 2021. 75. 12. 16-19
  • Ito Hideki, Sakai Akira, Hayashi Akiko, Tanigawa Natsumi. Lives of second and third graders and their parents during the COVID-19 school closure period-Based on the web survey-. International Journal of Human Culture Studies. 2021. 2021. 31. 176-185
  • 酒井朗. 一貫教育による新たな学校文化の創造. 『教育展望』. 2018. 64. 3. 23-27
more...
Books (31):
  • 新・教育の社会学: 〈常識〉の問い方,見直し方 (有斐閣アルマ)
    有斐閣 2023 ISBN:4641222266
  • 『現代社会と教育』
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623092475
  • 『ポスト・コロナショックの学校で教師が考えておきたいこと』「家庭への関わり方と関係機関との連携」
    東洋館出版社 2020
  • Learning to Teach in Two Cultures: Japan and the United States
    Routledge 2018
  • 『教師のエスノメソドロジー:社会学的に教育実践を創るために』「幼小連携における教育臨床社会学の有効性」
    北樹出版 2018 ISBN:9784779305795
more...
Lectures and oral presentations  (19):
  • 中学校での不登校経験と卒業後の進路-A自治体による卒業後5年間の追跡調査から-
    (日本教育学会 第82回大会 2023)
  • 障害のある子どもの保護者にとっての就学
    (日本教育社会学会第74回大会 2022)
  • コロナ禍における幼児教育から小学校教育への移行-保護者を対象としたWeb調査の結果をもとに-
    (日本教育社会学会第73回大会 2021)
  • Teachers’ Careers in Japan in Between Traditional “Shido” and New Managerialism
    (European Conference on Educational Research 2021 2021)
  • 幼児教育から小学校教育への移行における子どもの生活の変化
    (日本教育社会学会第71回大会 2019)
more...
Professional career (2):
  • 教育学学士 (東京大学)
  • 教育学修士 (東京大学)
Association Membership(s) (3):
日本教育社会学会 ,  日本教育学会 ,  日本教師学学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page