Rchr
J-GLOBAL ID:200901048584348004   Update date: Mar. 12, 2024

SHIBUYA Megumi

シブヤ メグミ | SHIBUYA Megumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Local studies ,  Education - general
Research keywords  (8): シティズンシップ教育 ,  持続可能な開発のための教育 ,  ホリスティック教育 ,  異文化間教育学 ,  比較・国際教育学 ,  東南アジアの教育 ,  身体と教育 ,  教育社会学
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2016 - 現在 マジョリティに向けた多様化社会の公正教育の在り方:複合的考察
  • 2019 - 多様化する社会におけるシティズンシップ教育の比較研究
  • 2010 - 2014 Comparative Study on Citizenship Education and Education for ASEANness in ASEAN Countries
  • 2005 - 2007 Comparative Study on Curriculum Development of Citizenship Education in Japan and Thailand
  • 2005 - 2007 International Comparative study on Construction of Citizenship Education in Plural Society
Show all
Papers (28):
  • 共生の観点を基礎とした社会教育の構想-社会変化に対応した多様な学習機会の創出に向けた一考察-. 日本生涯教育学会. 2021. 41
  • Challenges of Lifelong Learning in a Multicultural Society: A Review of Policy Documents on Educational Opportunities for Culturally Diverse Population. Bulletin of the Japan Association of Lifelong Learing. 2019. 40. 7-24
  • 多文化化する学校におけるマジョリティ特権の検討に向けて-「日本人の特権を考える」ワークショップの実践と今後の課題-. 『心理臨床センターにおけるグローバル化および内なる国際化に関する探索的研究』. 2019. 93-98
  • The Galaxy Within: Rethinking Cosmic Connections in Holistic Education. 2018
  • Development of Lifelong Education Act in Thailand--Toward an Amendment of Lifelong Education Act--. Bulletin of the Japan Association of Lifelong Education. 2016. 37. 211-224
more...
Books (21):
  • 「OHカードから広がる世界」歩き方ガイドブック
    OHカード・ジャパン 2023
  • ユネスコ 1974 年国際教育勧告から日本の「国際理解教育」政策を問う-「国際理解教育」の推進を阻害しているものは何か-
    日本国際理解教育学会 2022
  • 特権を意識する-日本の大学における授業実践を通して-
    上智大学出版 2021
  • 日本人特権を可視化するための尺度の開発
    上智大学出版 2021
  • 教育発達学の展開:幼小接続・連携へのアプローチ
    風間書房 2020
more...
Lectures and oral presentations  (17):
  • 「特権」概念から考えるシティズンシップ :大学授業での気づきを中心に
    (シティズンシップ教育研究大会2023 2023)
  • 多様性を再考するーマジョリティ研究グループ報告ー
    (マジョリティに向けた多様化社会の教育シンポジウム 2020)
  • 多文化共生社会に向けた生涯学習の課題
    (日本生涯教育学会第40回大会 生涯学習政策研究フォーラム 2019)
  • Finding Your Rhythm: Toward a Holistic Understanding of Self, Community, and Nature
    (The 7th Roundtable Meeting of Asia-Pacific Network for Holistic Education 2019)
  • Teaching about 'Japanese Privilege' in Higher Education: Contextualizing Privilege to the Japanese Context
    (Does "Invisible Privilege " Travel?; Looking beyond the Geographies of White Privilege 2019)
more...
Education (5):
  • 1992 - 1997 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education Educational Foundation
  • 1994 - 1996 University of Californina, Los Angeles Graduate School of Education and Information Sciences Comparative Education
  • 1989 - 1992 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education School Education
  • 1989 - 1990 Chiang Mai University Graduate School of Education Nonformal Education
  • 1984 - 1989 University of Tsukuba
Professional career (2):
  • 文学士 (筑波大学)
  • 修士(教育学) (筑波大学)
Work history (10):
  • 2021/06 - 現在 Meiji Gakuin University Faculty of Psychology, Department of Education and Child Development Professor
  • 2015/04 - 現在 Meiji Gakuin University Faculty of Psychology, Department of Education and Child Development
  • 2013/04 - 2015/03 Tokoha University Department of Education / Professional School for Teacher Education Professor
  • 2007/04 - 2012/03 Tokoha Gakuen University Department of Education / Professional Schools for Teacher Education Associate Professor
  • 2007/04 - 2012/03 Tokoha Gakuen University Department of Education / Professional Schools for Teacher Education Associate Professor
Show all
Association Membership(s) (10):
日本文化政策学会 ,  ホリスティック教育学会 ,  日本生涯教育学会 ,  Comparative and International Education Society of Asia ,  日本教育社会学会 ,  日本教育学会 ,  開発教育協会 ,  日本タイ学会 ,  異文化間教育学会 ,  日本比較教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page