Rchr
J-GLOBAL ID:200901049123708625   Update date: Jan. 18, 2024

Ogawa Taeko

オガワ タエコ | Ogawa Taeko
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (2): Cognitive sciences ,  Experimental psychology
Research keywords  (4): 意味処理 ,  心的辞書 ,  言語情報処理 ,  認知心理学
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2022 - 2027 ベクトル空間モデルを用いて心的辞書の意味的構造を理解する
  • 2018 - 2021 保育者の能力とは何か-実践能力獲得過程の多面的研究
  • 2016 - 2021 心的辞書機構における意味空間の可視化とそれに基づく漢字学習プログラムの開発
  • 2012 - 2016 The processing of Japanese Kanji compound Words with homophones: an investigation using visual world eye-tracking paradigm
  • 2011 - 2013 漢字・ハングル・仮名単語の認知過程に関する比較研究
Show all
Papers (11):
more...
MISC (24):
  • Taeko Ogawa, Chikako Fujita. Analysis of words appearing in Japanese language textbooks for elementary school: Imageability for words consisting of kanji with shared radical. 2020. 20. 113-120
  • Sawako Nagaya, Taeko Ogawa, Hidekazu Yarimizu. Factors related to reading picture-books to children in early childhood education. Tokoha University Falaculty of Education Research Review. 2020. 40. 179-192
  • 小河妙子, 川上正浩, 藤田知加子. 教育漢字を手がかりとした熟語の想起調査. 南山大学紀要『アカデミア』人文・自然科学編. 2019. 18. 21-32
  • 小河妙子, 玉田(大石)琴江. 友人関係におけるコミュニケーション形態の違いが気分状態に及ぼす影響. 東海心理臨床研究. 2019. 14. 50-61
  • Analysis of words appearing within Japanese language textbooks for elementary school : Family sizes and token frequencies for words consisting of kanji with shared radical. 2019. 59. 2. 1-16
more...
Books (3):
  • Infrared Spectroscopy - Life and Biomedical Sciences
    InTech. 2012
  • 心理学実験を学ぼう!
    金剛出版 2010
  • The effects of polysemy for Japanese katakana words. In C. K. Leong & K. Tamaoka (Eds.), Cognitive Processing of the Chinese and the Japanese Languages (pp. 241-270),
    Kluwer Academic Publishers: Netherlands. 1998
Lectures and oral presentations  (33):
  • 部品を共有する漢字群の心的辞書における意味的構造の可視化
    (日本心理学会第87回大会 2023)
  • 計量テキスト分析による一般市民の世代間交流に関する認識の検証
    (日本心理学会第87回大会 2023)
  • 絵本読み聞かせ動画に対する保育者の自由記述分析:テキストマイニングを用いた経験年数による比較
    (日本心理学会第86回大会 2022)
  • Factors related to the practical abilities of the nursery teachers in the picture book reading
    (The 32nd International Congress of Psychology 2021)
  • Subjective evaluation of an average of emotion from multiple infants’ expressions
    (The 32nd International Congress of Psychology 2021)
more...
Education (1):
  • 1997 - 2006 Nagoya University
Professional career (1):
  • -
Work history (3):
  • 2022/09 - 現在 Hirosaki Gakuin University
  • 2020/04 - 現在 Hirosaki University Graduate School of Health Sciences Professor
  • 2022/10 - 2023/03 Aomori University of Health and Welfare
Association Membership(s) (7):
日本乳幼児医学・心理学会 ,  JAPAN READING ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  日本認知心理学会 ,  日本基礎心理学会 ,  日本認知科学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page