Rchr
J-GLOBAL ID:200901049473995244   Update date: Jan. 30, 2024

Fujimura Nobuyuki

フジムラ ノブユキ | Fujimura Nobuyuki
Affiliation and department:
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Experimental psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (6): 概念変化 ,  認知発達 ,  教授・学習 ,  Conceptual change ,  Cognitive development ,  Learning and instruction
Research theme for competitive and other funds  (29):
  • 2022 - 2025 児童・生徒のデータサイエンスリテラシーを育む教科連携型授業の開発と実証的検討
  • 2021 - 2025 子どもの幸福観の形成を支えるソーシャル・ネットワークに関する発達的研究
  • 2020 - 2024 子どもの「教科内容の本質的理解」を促す授業デザインに関する心理学的研究
  • 2018 - 2023 児童・生徒の地理・歴史リテラシーを育む「地歴統合型授業」の開発と実証的検討
  • 2017 - 2021 北欧における社会生活に活きる初等中等教育の様相と効果に関する研究
Show all
Papers (7):
MISC (16):
  • 藤村 宣之, 小野田 亮介, 蛯名 正司, 橘 春菜, 石井 秀宗, 藤田 豊, 石橋 優美, 鈴木 豪. 教科教育の心理学:-(3)教科教育の改善に資する授業実践研究,実験・調査研究のあり方を探る-. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 94-94
  • Suzuki Go, Fujimura Nobuyuki. The effect of additional questions after finding similarities of multiple ideas on problem solving. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2019. 83. 0. 3A-089-3A-089
  • How concept-based instruction facilitates students' mathematical development: A psychological approach toward improvement of Japanese mathematics education. Nagoya Journal of Education and Human Development. 2007. 3. 17-23
  • How concept-based instruction facilitates students' mathematical development: A psychological approach toward improvement of Japanese mathematics education. 2007. 3. 17-23
  • 算数・数学教育. 児童心理学の進歩. 2005. 44. 87-107
more...
Books (9):
  • 新しい時代の教育方法
    有斐閣 2019 ISBN:9784641221253
  • 発達心理学 : 周りの世界とかかわりながら人はいかに育つか(第2版)
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623084630
  • 協同的探究学習で育む「わかる学力」 : 豊かな学びと育ちを支えるために
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623082735
  • 数学的・科学的リテラシーの心理学 : 子どもの学力はどう高まるか = Psychology of mathematical and scientific literacy : how do children improve their learning
    有斐閣 2012 ISBN:9784641173880
  • はじめての質的研究法 教育・学習編
    東京図書 2007
more...
Works (3):
  • 教科連携型協同学習を通じた「ことばによる思考力」の育成
    2007 - 2007
  • 数学の大学入試センター試験と個別試験の関係に関する実証的研究(2)(受験生の思考力,表現力等の判定やアドミッションポリシーを踏まえた入試の個性化に関する調査研究)
    2006 - 2006
  • 小中学生の学習観の変容と数学的思考の発達を促す算数・数学授業のプロセスと効果
    2005 -
Education (2):
  • - 1994 Kyoto University Graduate School of Education
  • - 1989 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (京都大学)
Work history (8):
  • 2011/10 - 現在 The University of Tokyo Graduate School of Education Professor
  • 2009/04 - 2011/09 The University of Tokyo Graduate School of Education Associate Professor
  • 2004/10 - 2009/03 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Associate Professor
  • 1995 - 2004 Saitama University Faculty of Education
  • 1995 - 2004 Associate Professor, Faculty of Education, Saitama University
Show all
Committee career (2):
  • 2004 - 2005 日本発達心理学会 常任編集委員
  • 2000 - 2002 日本教育心理学会 常任編集委員
Awards (3):
  • 2004 - 日本発達心理学会論文賞
  • 2003 - 日本教育心理学会優秀論文賞
  • 1993 - 日本教育心理学会城戸奨励賞
Association Membership(s) (9):
日本発達心理学会 ,  日本数学教育学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  International Society for the Study of Behavioural Development ,  American Educational Research Association ,  Japanese Association of Developmental Psychology ,  Japanese Association of Psychology ,  Japanese Association of Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page