Rchr
J-GLOBAL ID:200901051186790555   Update date: Mar. 29, 2024

Suzuki Mika

Suzuki Mika
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2020 - 2025 Inductive re-construction of Japanese grammar and its application to Japanese language education based on the large scale extraction of Japanese formulaic sequences and its structural analyses
  • 2016 - 2022 プロジェクト「日本語学習者のコミュニケーションの多角的解明」
  • 2016 - 2020 Inference Use in Reading Comprehesion Processes among JSL Learners
  • 2014 - 2018 Tailormade Japanese language education and advancing learning mining based on a large conversation corpus
  • 2014 - 2017 Determining Academic Japanese Language Achievement Standards and Verifying Validity
Show all
Papers (38):
  • 鈴木 美加. 「身近なメディアとコミュニケーションを再発見する機会の提供を 意図した学部言語科目での実践-日本語母語・非母語学生の『メディア・リテラシー』の涵養を意図して-」. 『日本教育メディア学会研究会論集』. 2023. 54. 83-88
  • 「『漫才ワークショップ』による学生の学び -言語を相対的に捉えるネタ作りと即興創作体験-」. Proceedings on The International Symposium on Japanese Language Education: Rediscovering Japanese - Japanese Language Education in the Spotlight. 2023
  • 鈴木美加, 島岡学. 「多国籍の学生と芸人・教師による漫才ワークショップ-『メディア日本語:メディアとメッセージ』授業における試み-」. 『日本語・日本学研究』. 2022. 12. 99-115
  • SUZUKI, Mika. Recommendations for Capturing Learning in the Cognitive, Affective, and Psychomotor Domains : Clarifying Can-do Descriptors in Japanese Language Education. NINJAL Research Papers. 2022. 22. 71-88
  • SUZUKI Mika, GOTO Noriko. Online Class for Intermediate Japanese Review that Supports Academic Language Activities: Guidance and Support for Advanced Japanese Learners. 2021. 1. 143-156
more...
Books (14):
  • 日本語教師のための 実践・読解指導
    くろしお出版 2019 ISBN:9784874248164
  • 平成25~28(2013~2016)年度科学研究費補助金(基盤研究C)研究成果報告書:日本語の多読の効果の検証と学習モデルへの位置づけ
    内部出版 2018
  • TOMODACHI: Elementary Japanese for Academic Purposes, Vol.1, Second ed.
    2018 ISBN:9784904575611
  • TOMODACHI: Elementary Japanese for Academic Purposes, Vol.2, First ed.
    2017 ISBN:9784904575635
  • TOMODACHI: Elementary Japanese for Academic Purposes, Vol.1, First ed.
    2017
more...
Lectures and oral presentations  (38):
  • 「漫才ワークショップ」による学生の学び -言語を相対的に捉えるネタ作りと即興創作体験-
    (2022年ブカレスト大学日本語教育シンポジウム「日本語再発見-日本語教育の現場から-」)
  • 「隔たり」を置き、「隔たり」を減らす21世紀型の学びとは?-日本語教育における自律的な学びと協働学習を学習目標の3領域に照らして検討する-
    (2021年韓国日語日文学会冬季国際学術大会 2021)
  • 「AJ Can-doリストの妥当性の検証」
    (令和元年度 日本語教育・教材開発・実践教育研修協働利用拠点事業 研究会「「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト(*AJ Can-doリスト)」 ~検証と授業への応用~」 2020)
  • 講演: "Can-do Statements for Japanese Language Learners and Supporters: Consideration upon Learning Objectives in Cognitive, Affective and Psychomotor Domains"
    (The 13th Annual Conference of Japanese Studies Association of Thailand "From Heisei to Reiwa" 2019)
  • 全学日本語 上級1総合での活用: 『日本をたどりなおす29の方法-国際日本研究入門』
    (「国際日本研究と日本語教育 『日本をたどりなおす29の方法-国際日本研究入門』: 私の活用法」 2019)
more...
Education (3):
  • - 1990 International Christian University Graduate School, Division of Education
  • - 1990 International Christian University Graduate School, Division of Education
  • - 1987 International Christian University Faculty of Liberal Arts
Work history (7):
  • 2017/04 - 現在 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Professor
  • 2015/04 - 2017/03 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Associate Professor
  • 2007/04 - 2015/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Associate Professor
  • 1999/04 - 2007/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Associate Professor (as old post name)
  • 1992/04 - 1999/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Lecturer
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page