Rchr
J-GLOBAL ID:200901051436332752   Update date: Jan. 23, 2023

Fujita Yuko

Fujita Yuko
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (6): 教師の成長 ,  自律的な学習 ,  外国語学習スタイル ,  日本語教育 ,  Foreign Language Learning Style ,  Applied Japanese Linguistics
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2001 - 2006 外国語学習スタイルの異文化間比較
  • 2001 - 2006 Cross Cultural Comparison of Foreign Language Learning Styles
  • 自律的な学習を支援する教師の熟達化
  • Learner Autonomy
MISC (32):
  • 藤田裕子, 福島智子, 白頭宏美, 伊古田絵里. 読解におけるメタ認知の活用に関する事例研究-学生Aの面接調査から-. 2020年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2020. 273-278
  • Contribution of the Classroom Instruction on Listening Strategies and Dictogloss. 2020. 26. 2. 124-125
  • 藤田裕子, 福島智子, 白頭弘美, 三宅若菜, 鈴木理子, 伊古田絵里. 学生の深い思考を促す教師の支援-メタ認知を活用した読解教材を通して-. 日本語教育学会秋季大会予稿集. 2019. 215-220
  • Contribution of the Classroom Instruction on Listening Strategies: Based on the Analysis of Retelling and Journals. 2019. 25. 2. 132-133
  • 藤田裕子, 福島智子, 白頭弘美, 三宅若菜, 鈴木理子, 伊古田絵里. メタ認知を活用した読解教材使用に対する調査の分析-学部留学生への面接調査をもとに-. 日本語教育学会秋季大会予稿集. 2018. 365-370
more...
Lectures and oral presentations  (25):
  • 読解におけるメタ認知の活用に関する事例研究-学生Aの面接調査から-
    (2020年度日本語教育学会秋季大会 2020)
  • 聴解授業における聴解ストラテジーの指導とディクトグロスの効果
    (第54回日本語教育方法研究会 2020)
  • 学生の深い思考を促す教師の支援-メタ認知を活用した読解教材を通して-
    (平成31年度日本語教育学会秋季大会 2019)
  • 聴解ストラテジーの育成を意図した授業の効果-再話と聴解ダイアリーの分析結果から-
    (第52回日本語教育方法研究会 2019)
  • メタ認知を活用した読解教材使用に対する調査の分析-学部留学生への面接調査をもとに-
    (平成30年度日本語教育学会秋季大会 2018)
more...
Education (5):
  • - 2006 Tohoku University
  • - 1996 Tohoku University
  • - 1996 Tohoku University Graduate School, Division of Letters
  • - 1994 Tsuda College Faculty of Liberal Arts Department of International and Cultural Studies
  • - 1994 Tsuda College Faculty of Arts and Science
Professional career (2):
  • Master Degree (Tohoku University)
  • 博士(文学) (東北大学)
Work history (2):
  • 2005 - 現在 J. F. Oberlin University University College of Cornerstone Education
  • 2002 - 2004 日本学術振興会特別研究員(DC)
Association Membership(s) (5):
教育工学会 ,  PAC分析学会 ,  小出記念日本語教育研究会 ,  日本語教育方法研究会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page