Rchr
J-GLOBAL ID:200901051592653054   Update date: Apr. 03, 2024

Nakayama Akira

ナカヤマ アキラ | Nakayama Akira
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://web.eec.ehime-u.ac.jp/nakayama/public_html/index.html
Research field  (2): Foreign language education ,  Educational psychology
Research keywords  (7): 外国語教育 ,  学習観 ,  学習方略 ,  外国語活動 ,  特別支援学級 ,  交流学習 ,  English Teaching
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2022 - 2026 Study on the Effects of Facilitation Strategies on Learning Anxiety in Online Flipped Learning for Higher Order Thinking
  • 2020 - 2024 Development of a sustainable curriculum management system and teacher training program for inclusive elementary school foreign language education
  • 2019 - 2023 An exploratory study on evaluating elementary school students' performance of English by using assessment rubrics
  • 2019 - 2022 Research on facilitation techniques in response to anxiety about flipped learning as remedial education
  • 2017 - 2020 Curriculum Development in Elementary School Foreign Language Education for the Construction of Inclusive Education System
Show all
Papers (50):
  • E Tomida, W Oishi, A Nakayama. Student-led Project with Human Ecology Model and Transformative Activist Stance: A Case Study on After School Program on University Campus. Asia Pacific Journal of Human Development and Family Studies (AHEAD). 2022. 1. 1. 1-10
  • A Report on English Teaching Practice with Hybrid Flexible Course Design. 2022. 21. 17-28
  • MATSUMIYA Nagako OTANI, Midori, NAKAYAMA Akira, KAWAI Norimune. The condition of stumbling of 6th graders in the foreign language classes: Analysis of survey results for homeroom teachers and English subject teachers. JES Journal. 2021. 21. 95-110
  • 中山 晃. 「地域観光英語(English for Regional Tourism)」によるインバウンド観光の促進. 調査研究情報誌ECPR. 2019. 43. 1. 38-44
  • Activity Transition of Student-led Afterschool Program. 2019. 17. 67-74
more...
MISC (19):
  • 中山晃. 外国語活動・外国語科 ~外国語や外国の文化に触れることを通したコミュニケーション. 特別支援教育研究(4月号). 2020. 752. 10-11
  • 中山 晃. おさえておきたい特別支援教育の視点 -準備・確認のためのチェックリスト-. 小学英語通信 SMILES 2019年秋号. 2019. 8-9
  • Development of "Ehime University" Science & Culture Camp and Its Effects on Students. JSSE Research Report. 2018. 32. 8. 49-50
  • 中山 晃. 小学校での教科としての英語教育の実際 (特集 小学校における英語教育のこれから -ICT活用を中心として 前編). 視聴覚教育. 2017. 71. 11. 10-11
  • 中山 晃. 英語科(外国語活動). 教育出版教育研究所 研究報告 教師アップへの挑戦 学び続ける教師・授業の中の評価と支援 編. 2016. 16. 48-53
more...
Books (8):
  • 「問う力」を育てる理論と実践 : 問い・質問・発問の活用の仕方を探る
    ひつじ書房 2021 ISBN:9784823410352
  • One world : smiles
    2020 ISBN:9784316204031
  • 特別支援教育概論
    建帛社 2020 ISBN:9784767921228
  • 小学校英語科教育法
    成美堂 2019 ISBN:9784791971961
  • 第2節 特別支援,ユニバーサルデザインの視点を生かした授業作り
    教育出版 2017
more...
Lectures and oral presentations  (131):
  • Development of the rubric assessing EFL learners' oral performance in English
    (AAAL2024 2024)
  • Attitudinal Changes in Students: Insights from Short-Term Study Abroad
    (2024)
  • Investigating the relationship between stumbling in L1 and stumbling in English learning (L2) among Japanese learners of English
    (American Speech-Language-Hearing Association (ASHA2023) 2023)
  • 英語学習におけるつまずきの実態調査:大学生に対するレトロスペクティブスタディ
    (第23回小学校英語教育学会(JES)近畿・京都大会 2023)
  • Association between Autistic Traits and Academic Performance in University EFL Courses
    (International Society for Autism Research (INSAR) 2023 Annual Meeting 2023)
more...
Education (3):
  • 2000 - 2006 International Christian University Graduate School, Division of Education
  • 1996 - 1999 Himeji Dokkyo University M. A. Program in Language Pedagogy
  • 1992 - 1996 J. F. Oberlin University College of Humanities Department of English
Professional career (1):
  • Ph.D. in Education (International Christian University)
Work history (14):
  • 2024/04 - 現在 Ehime University Institute for Education and Student Support Office for Education Planning and Research Professor
  • 2022/01 - 2024/03 Ehime University English Education Center, Institute for Education and Student Support Professor
  • 2009/04 - 2021/12 Ehime University Institute for Education and Student Support, English Education Center Associate professor
  • 2008 - 2010 Bunkyo University Graduate School of Language and Culture Part-time
  • 2007 - 2009 Takasaki City University of Economics Faculty of Economics Part-time
Show all
Committee career (8):
  • 2024/04 - 現在 大学連携e-Learning教育支援センター四国(愛媛大学分室) 室長
  • 2017/04 - 現在 四国英語教育学会 理事(愛媛県支部)
  • 2016/04 - 現在 大学英語教育学会中国・四国支部 企画委員
  • 2014/04 - 現在 JACETアカデミック&ティーチング・ポートフォリオ研究会 代表
  • 2021/04 - 2022/03 JACET JACET Academic Publication(Selected Papers Vol.8)Chief Editor
Show all
Awards (2):
  • 2020/12 - 愛媛大学 学長特別賞 『遠隔授業の質の向上』
  • 2017/06 - Ehime University, Matsuyama University Presidential Awards
Association Membership(s) (4):
日本学校心理士会(愛媛支部) ,  四国英語教育学会(全国英語教育学会) ,  Japanese Association of Eduacational Psychology ,  JACET
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page