Rchr
J-GLOBAL ID:200901052640294793   Update date: Apr. 13, 2024

Nakamichi Keito

ナカミチ ケイト | Nakamichi Keito
Affiliation and department:
Job title: (Professor)
Research field  (2): Educational psychology ,  Early childhood education and childcare
Research keywords  (22): Developmental psychology ,  Cognitive development ,  Young children ,  Preschooler ,  Elementary school children ,  Thinking ,  Reasoning ,  Deductive reasoning ,  Conditional reasoning ,  Counterfactual thinking ,  Counterfactual ,  Self regulation ,  Executive function ,  Emotion regulation ,  Socio-emotional ability ,  peer relationships ,  Social behavior ,  Reasoning about other's emotion ,  Parent-child relationship ,  Child-rearing attitudes ,  School adjustments ,  academic achievement
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2022 - 2026 The relationships among creativity, pretend play, and socio-emotional ability in early childhood.
  • 2021 - 2024 インクルーシブ教育理論から優秀児の教育的支援を展望する萌芽的研究
  • 2021 - 2023 「心理学・精神科学のデジタルメンタルヘルス研究拠点(心理精神科学)」プログラム
  • 2019 - 2022 Developing the comprehensive education program for children with neurodevelopmental disorders.
  • 2019 - 2022 Mental time travel in early childhood: Counterfactual thinking and future thinking
Show all
Papers (68):
  • 髙橋実里, 中道圭人. 幼児の感情推測と親の感情表出の一貫性の関連. 千葉大学教育学部研究紀要. 2024. 72. 207-213
  • 林冬実, 中道圭人. 絵本の文脈と読み聞かせ時の言葉かけが幼児の分配行動に及ぼす影響. 千葉大学教育学部研究紀要. 2024. 72. 199-206
  • 髙橋実里, 中道圭人. 幼児の同調行動に集団構成が及ぼす影響. 千葉大学教育学部研究紀要. 2024. 72. 193-198
  • 中道圭人, 中道直子, 中澤潤. 児童における実行機能・心の理論・仲間関係の縦断的関連. 千葉大学教育学部研究紀要. 2024. 72. 185-191
  • Nakamichi, N, Nakamichi, K, Nakazawa, J. Preschool executive functions predict their academic achievement in elementary school: A 7-year longitudinal study. 2023. 61. 165-175
more...
Books (25):
  • 社会性の発達心理学
    ナカニシヤ出版 2024 ISBN:4779517915
  • よくわかる教育心理学[第2版] (やわらかアカデミズム・〈わかる〉シリーズ)
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:4623093786
  • 情動制御の発達心理学
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:4623091619
  • 教育職・心理職のための発達心理学
    ナカニシヤ出版 2021 ISBN:4779515475
  • 有斐閣 現代心理学辞典
    有斐閣 2021 ISBN:4641002665
more...
Lectures and oral presentations  (89):
  • 幼児の感情推測と親の感情表出の一貫性の関連ー確率的な資源としての親の感情表出性の検討ー
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 子どもの想像的遊びと社会情動的能力の関連
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 複数の他者の行動の一貫性が幼児の行動予測に与える影響
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 社会的生活を支え,社会的生活の中で育まれる乳幼児期の自己制御
    (日本発達心理学会第35回大会 シンポジウム「社会性の発達研究の最前線」 2024)
  • 幼児は感情反応から他者の好みを予測するか: 幼児における確率的な証拠に基づく感情推測
    (日本心理学会第87回大会 2023)
more...
Education (3):
  • - 2007 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of School Education
  • - 2004 Chiba University Graduate School, Division of Education
  • - 2002 Chiba University Faculty of Education Training Division for Kindergarten Teachers
Professional career (2):
  • Ph. D (Tokyo Gakugei University)
  • MED (Chiba University)
Work history (5):
  • 2020/05 - 現在 子どものこころの発達教育研究センター(兼務)
  • 2018/11 - 現在 東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科(兼職教員)
  • 2017 - 現在 Chiba University Faculty of Education
  • 2012 - 2017 Shizuoka University Faculty of Education - Major in Developmental Education
  • 2007 - 2012 Tokoha University
Committee career (3):
  • 2023/09 - 2024/03 特定非営利活動法人 日本教育再興連盟 令和5年度こども家庭庁補助事業「孤立・孤独感を抱いているギフテッド傾向のある子どもの居場所支援事業」専門家委員会
  • 2020/04 - 2023/10 日本心理学会 機関誌等編集委員会
  • 2015/02 - 2017/01 日本発達心理学会 ニューズレター委員会
Awards (1):
  • 2011/08 - 発達科学研究教育奨励賞 (課題名:神様は何でもお見通しか?:幼児における神様の超自然的知覚についての概念)
Association Membership(s) (7):
International Society for the Study of Behavioural Development ,  Society for Research in Child Development ,  日本発達心理学会 ,  日本保育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page