Rchr
J-GLOBAL ID:200901053815606560   Update date: Mar. 26, 2024

Okamoto Tomochika

オカモト トモチカ | Okamoto Tomochika
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (2): https://www.amazon.co.jp/%E5%B2%A1%E6%9C%AC-%E6%99%BA%E5%91%A8/e/B004LTCSU6/ref=ntt_athr_dp_pel_1http://ubiquitous.image.coocan.jp/
Research field  (2): Sociology ,  Sociology of education
Research keywords  (13): human coexistence ,  multicultural society ,  educational knowledge ,  sociology of the school curriculum ,  social categories ,  social consciousness ,  historical awareness ,  textbook criticism ,  history textbook issues ,  nationalism ,  multicultural education ,  Americans of Japanese Ancestry ,  social survey
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2023 - 2026 社会についての学びの経験と社会認識・歴史認識の構成との関連に関する調査研究
  • 2020 - 2023 現代日本の社会意識の構成にみる共生/分断への志向性と学校教育経験との関わりの分析
  • 2019 - 2023 The Mechanisms of Social Class Formation through Education in Developed Societies: Historical and Comparative Sociological Analyses
  • 2016 - 2020 The Connection between National Awareness and Social Consciousness for Human Coexistence, and its Relation with History Education Experiences, in the Formation of Modern Japanese Historical Awareness
  • 2019 - 2020 共生社会意識の構造の探索:社会の中の格差や分断を“容認”する意識の実態把握と分析
Show all
Papers (67):
  • Tomochika Okamoto. How Shirō Baba, a Sociologist of Education, Experienced the End of Early Social Studies Education: Considering the Process of Disruption of the “Postwar Period”. Annuals of Sociology. 2024. 65. 95-110
  • Tomochika Okamoto. Fundamental Social Views of Shirō Baba, a Sociologist of Education, in His Conception of Social Studies Education: Reconsidering Another Aspect of the Scientific Nature of Social Science Lost in the Debate Over Early Social Studies. Bulletin of the Graduate Division of Letters, Arts and Sciences of Waseda University. 2024. 69. 109-125
  • 岡本智周. 歴史学習を介した社会科教育と社会科学教育の接続の可能性. 日本における高大接続の課題--「セグメント化」している現状を踏まえて. 2023. 49-51
  • Tomochika Okamoto. 馬場四郎と初期社会科--「戦後」の取り組みとそれを阻んだもの. 2022. 74. 244-245
  • Tomochika OKAMOTO. Current Situation and Issues in the Connection between History Education in High Schools and Universities: Consideration of Connection between Social Studies Education and Social Science Education. Journal of Educational Research for Human Coexistence. 2022. 10. 1-14
more...
MISC (10):
  • 岡本智周. 「社会とは何か」を問いながら 格差や分断の問題を多角的に追及/専門演習紹介. 『早稲田大学 2024年度版入学案内』. 2023. 118-119
  • 岡本智周. 図書紹介:渡邉雅子著『「論理的思考」の社会的構築--フランスの思考表現スタイルと言葉の教育』. 教育学研究. 2022. 89. 2. 315-316
  • 岡本智周. 図書紹介:中山大将著『国境は誰のためにある?--境界地域サハリン・樺太』. 移民研究年報. 2021. 27. 73
  • Tomochika Okamoto. 書評:小島文英著『ミャンマーの社会科』. The Jounarl of Educational Sociology. 2015. 97. 173-175
  • Hiroshi Sato, Tomochika Okamoto. 書評に応えて--『「ゆとり」批判はどうつくられたのか』. The Jounarl of Educational Sociology. 2015. 97. 190-191
more...
Books (36):
  • コロナ禍のなかの社会意識--2021年調査報告
    早稲田大学共生教育社会学研究室 2022
  • Education and Society
    2021 ISBN:9784762028373
  • 共生と分断の社会意識--2019年調査報告
    早稲田大学共生教育社会学研究室 2020
  • 共生の社会学--ナショナリズム、ケア、世代、社会意識 (第二刷)
    太郎次郎社エディタス 2020 ISBN:9784811807928
  • Sociology of Education
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623084135
more...
Lectures and oral presentations  (50):
  • 「共生社会」の社会的認知の様態とその経年変化--「コロナ禍」による背景の変容に着目して
    (第2回共生学会大会 2023)
  • 馬場四郎と初期社会科--「戦後」の取り組みとそれを阻んだもの
    (第74回日本教育社会学会大会・テーマ部会「戦後復興期から高度経済成長期の学校教育の比較歴史社会学的研究」 2022)
  • 人文・社会科学を学ぶこと、それ自体について
    (早稲田大学オープンキャンパス 2022)
  • 共生とは?:共生学会の活動を展望する
    (共生学会設立大会 2022)
  • 必修基礎演習「人権編」リフレクション
    (早稲田大学文学学術院2021年度第2回FD「必修基礎演習「人権編」担当者によるリフレクションの会」 2022)
more...
Works (39):
  • 「戦後」--じつは不変でも普遍でもない時代
    Tomochika Okamoto - 2023
  • 「社会とは何か」を問いながら 格差や分断の問題を多角的に追及/専門演習紹介
    岡本智周 - 2023
  • 2023年02月「共生と教育の社会意識」調査・単純集計結果
    岡本智周, 早稲田大学共生教育社会学研究室 - 2023
  • 初期社会科の時代--テストは、教える側・学ぶ側双方の評価のために行われる
    Tomochika Okamoto - 2023
  • 私たちは「時代ガチャ」に外れた? 若者が屈託なく「親ガチャ」を使う危うさを社会学者が指摘
    Tomochika Okamoto - 2022
more...
Education (4):
  • 1997 - 2001 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences Sociology Major
  • 1997 - 1999 Queens College, City University of New York Applied Sociology Major
  • 1995 - 1997 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences Sociology Major
  • 1991 - 1995 Waseda University School of Letters, Arts and Sciences I Sociology Major
Professional career (4):
  • 博士(文学) (早稲田大学)
  • 修士(応用社会学) (Queens College, City University of New York)
  • 修士(文学) (早稲田大学)
  • 学士(文学) (早稲田大学)
Work history (16):
  • 2018/04 - 現在 Waseda University Faculty of Letters, Arts and Sciences Professor
  • 2020/10 - 2026/09 Science Council of Japan Member
  • 2019/04 - 2022/03 Tokyo University Graduate School of Education Visiting Professor
  • 2018/04 - 2022/03 University of Tsukuba Lecturer
  • 2020/04 - 2021/03 Kumamoto University Faculty of Letters
Show all
Committee career (44):
  • 2023/07 - 現在 早稲田社会学会 理事・渉外担当
  • 2023/06 - 現在 共生学会 紀要査読委員
  • 2022/09 - 現在 共生学会 理事・大会担当
  • 2022/09 - 現在 Society of Kyosei Studies vice president
  • 2020/10 - 現在 Science Council of Japan member
Show all
Awards (3):
  • 2014/04/23 - 筑波大学人間系 筑波大学人間系優秀教員表彰
  • 2004/09 - Japan Society of Educational Sociology Academic award of the Japan Society of Educational Sociology
  • 1997/07/24 - 早稲田大学 早稲田大学大隈記念奨学金
Association Membership(s) (11):
Society of Kyosei Studies ,  Japanese Association for Social Research ,  Japanese Association for the Social Studies ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR MIGRATION STUDIES ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR THE STUDY OF HISTORY OF SOCIOLOGY ,  THE KANTOH SOCIOLOGICAL SOCIETY ,  Waseda Sociological Society ,  Soshioroji ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY ,  THE JAPAN SOCIOLOGICAL SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page