Rchr
J-GLOBAL ID:200901054714011724   Update date: Sep. 24, 2022

Endo Hiroko

エンドウ ヒロコ | Endo Hiroko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Japanese linguistics
Research keywords  (4): 日本語教育 ,  意味論 ,  Semantics ,  Japanese
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 日本語教材研究
  • 日本語意味分析
  • Japanese Semantics
MISC (19):
  • A study on semantic extension of verb phrase: peripheral usage of 'Kowasu' in Japanese. Takushoku language studies. 2009. 第120号. 129-147
  • 「割る」と「切る」の意味拡張 -数値・数量を表す用法-. 拓殖大学 語学研究. 2008. 117. 57-80
  • ENDO, Hiroko. Semantic Extension of 'waru' and 'kiru' Collocated with Numerical Expression. Takushoku Language Studies. 2008. 117. 57-80
  • A study on the dialogues in Japanese textbooks for beginners. Journal of Japanese Language, Takushoku University. 2007. 17. 1-11
  • 類義関係のあり方-「カップ」と「コップ」を中心に-. 拓殖大学 語学研究. 2005. 108. 25-42
more...
Books (7):
  • 新版日本語教育事典(語彙・意味編集コーディネーター)
    大修館書店 2005
  • 類語大辞典(項目執筆)
    講談社 2002
  • 日本語会話 中級 I・II(共著)
    TIJ東京日本語研修所 1993
  • 日英辞典(共編著)
    研究社 1992
  • Japanese-English Learner's Pocket Dictionary (Senior Editor)
    The Kenkyusha 1992
more...
Lectures and oral presentations  (2):
  • 「動詞+名詞」型複合名詞の生成と理解
    (日本語教育学会平成14年度第1回研究集会 2002)
  • 母国語話者による外国人の作文の誤用判定
    (日本言語学会第98回大会 1989)
Education (4):
  • - 1979 Tokyo University of Foreign Studies
  • - 1979 Tokyo University of Foreign Studies Graduate School, Division of Foreign Language
  • - 1975 The University of Tokyo Faculty of Letters
  • - 1975 The University of Tokyo Faculty of Literature Linguistics
Professional career (1):
  • Master of Arts (Tokyo University of Foreign Studies)
Committee career (2):
  • 2001 - -05 日本語教育学会学会誌委員
  • 1996 - -98 日本語能力試験委員
Association Membership(s) (6):
日本語学会 ,  日本認知言語学会 ,  日本語教育学会 ,  The Japanese Cognitive Linguistics Association ,  The Linguistic Society of Japan ,  The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page