Rchr
J-GLOBAL ID:200901055022171930
Update date: Apr. 01, 2024
ISHII Masako
イシイ マサコ | ISHII Masako
Affiliation and department:
Research field (3):
Early childhood education and childcare
, Educational psychology
, Special needs education
Research keywords (12):
Development
, 特別支援教育
, Elementary school
, 小学校
, Nursery school
, 幼稚園
, Kindergarten
, 保育所
, Inclusive Care and Education
, インクルージョン
, Development
, 特別支援
Research theme for competitive and other funds (2):
- 2014 - 2018 インクルーシブ保育に関わる保育者のエンパワメントプログラムの開発
- 2012 - 2013 The influence on the childcare system of inclusion of children with special needs
Papers (22):
-
YUMI ORIHARA / MASAKO ISHII. Support for children who have difficulty communicating in a Resource Room 2 A case study of instructing a child with Selective Mutism. 2020. 956. 32-47
-
Support for children who have difficulty communicating in a Resource Room 1 The role of " Resource Room Education" and future challenges. 2020. 956. 18-31
-
Inclusive Education and Reasonable Accommodation -A Paradigm Shift from Integration to Inclusion. GAKUEN. 2018. 932. 2-16
-
石井正子・須津幸恵. 「TEACCHプログラムによる学童期の自閉症児支援」. 臨床発達心理学実践研究. 2015. 10. 896. 141-147
-
Masako Ishii, Ayane Osawa. A Comparative Survey Regarding Time Use in Daily Life and the Lifestyles of Kindergarteners' and Nursery School Pupils' Families. 2015. 896. 896. 33-43
more...
Books (19):
-
教職に生かす教育心理学
みらい 全261頁 2019
-
【シリーズ知のゆりかご】子ども家庭支援の心理学
みらい 全191頁 2019
-
【シリーズ知のゆりかご】保育の心理学
みらい 全191頁 2019
-
実践・発達心理学 第二版
みらい 全207頁 2017
-
Educational Psychorogy
2015
more...
Lectures and oral presentations (54):
-
クラスに「気になる子ども」がいる保育者への支援2 ーティーチャーズ・トレーニングプログラムのフォローアップー
(日本保育学会第75回大会 オンライン開催 2022)
-
乳幼児期における発達障害の理解と対応
(オンライン 2021)
-
乳幼児期に本当に大切なことー子ども時代を子どもとして生きるー
(健伸幼稚園 2021)
-
クラスに「気になる子ども」がいる保育者への支援ーティーチャーズトレーニングプログラムを用いたサポート-
(日本保育学会第74回大会 オンライン開催 2021)
-
校内通級教室における言語表現に困難のある児童への指導
(日本発達心理学会第30回大会 2019)
more...
Works (9):
-
子どもの発達と向き合う10「車椅子と杖と仲間たち(6)」
2022 -
-
子どもの発達と向き合う9「車椅子と杖と仲間たち(5)」
2021 -
-
子どもの発達と向き合う5 車椅子と杖と仲間たち
2018 -
-
子どもの発達と向き合う5「車椅子と杖と仲間たち(1)」
2018 -
-
子どもの発達と向き合う4 障害がある子供たちの放課後
2018 -
more...
Work history (18):
- 2021/04 - 現在 Showa Women's University Professor
- 2019/04 - 現在 Showa Women's University Professor
- 2019/04 - 現在 Showa Women's University Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Elementary Education Professor
- 2014/11 - 現在 Showa Women's University
- 2018/04 - 2023/09 駒澤大学 文学部心理学科 非常勤講師
- 2016/04 - 2022/03 Lecturer
- 2020/09 - 2021/03 東京女子大学 非常勤講師
- 2018/04 - 2021/03 Lecturer
- 2019/11 - 2020/03 Lecturer
- 2016/04 - 2019/03 Lecturer
- 2014/04 - 2015/09 Lecturer
- 2005/04 - 2006/03 千葉県四街道市役所 健康福祉部 健康増進課
- 1992/04 - 2006/03 学校法人植草学園 植草幼児教育専門学校
- 1992/04 - 1995/11 千葉県四街道市総合福祉センター
- 1988/04 - 1992/03 千葉県四街道市役所 市民部 総合福祉センター
- 1986/04 - 1988/03 千葉県中央児童相談所
- 1986/04 - 1988/03 千葉県四街道市総合福祉センター
- 1985/12 - 1986/10 千葉市療育センターやまびこルーム
Show all
Committee career (4):
- 2020/12 - 現在 日赤医療センター附属乳児院乳児院改善委員会委員 委員
- 2017/04 - 現在 世田谷区 多聞小学校学校関係者評価委員会委員 委員
- 2007/04 - 現在 日本自閉症スペクトラム学会 自閉症スペクトラム支援士資格認定委員
- 2006/04 - 2009/03 日本臨床発達心理士資格認定委員会 臨床発達心理士資格認定委員
Association Membership(s) (8):
日本乳幼児教育学会
, 日本特殊教育学会
, JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION
, 日本発達心理学会
, 日本臨床心理士会
, 日本教育心理学会
, 日本学校心理士会
, THE JAPANESE ACADEMY OF AUTISTIC SPECTRUM
Return to Previous Page