Rchr
J-GLOBAL ID:200901055477930791
Update date: Mar. 28, 2024
Uno Hiroyuki
ウノ ヒロユキ | Uno Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Social psychology
Research keywords (2):
発達障害/通常学級の授業/リーダーシップ論
, Educational and Social Psychology
Research theme for competitive and other funds (14):
- 2018 - 2021 発達障害の可能性のある児童生徒の多様な特性に応じた合理的配慮研究事業
- 2019 - 2020 高等学校における特別支援教育の推進に向けて
- 2010 - 2014 Lesson studies based on the characteristic model of developmental disabilities for regular classrooms
- 2007 - 2009 Effect of summer treatment program for children with attention deficit hyperactivity disorder assessed by neurological and cognitive studies
- 2007 - 2009 Research on development of training program for special needs education coordinator
- 2006 - 2008 A developmental study on behavior checklist for teachers
- 2004 - 2005 教師用子どもの行動チェックリストの妥当性と信頼性の検討
- 2001 - 2003 Developmental research on the relationship between production and perception of coarticulation
- 1999 - 2000 聴覚フィードバック機構に関する生理心理学的研究:高次発声中枢における継続的符号化
- 1998 - 1998 音声構成要素の継時的符号化に関わる動的神経回路:相互相関分析法による検討
- 1994 - 1994 鳥類の音声知覚における発声神経系の役割
- 発達障害児のいる通常学級における授業づくり
- 発達の認知神経心理学
- Developmental Neuro Psychology
Show all
Papers (39):
-
山中一英, 石野秀明, 清水優菜, 宇野宏幸, 山内敏男, 宮田佳緖里, 松田充. 教師の学習観の転換に関する基礎的研究 - 変容的学習の視点からの検討 -. 兵庫教育大学研究紀要. 2024. 64. 77-89
-
Hiroyuki Uno. Reflection on School Practices in Postgraduate Education: Toward Teachers' Unlearning and Rethinking School Education. 2023. 32. 1. 15-17
-
光藤百合子, 宇野宏幸, 高野美由紀. 特別支援学校(知的障害)における食育「野菜博士になろう」の実践. 日本健康教育学会誌. 2022. 30. 4. 302-312
-
小林孝子, 宇野宏幸. 通常学級における方略選択型漢字学習に関する検討ー視覚・聴覚・エピソードで学ぶ「屋台」方式の提案ー. LD研究. 2022. 31. 3. 201-210
-
Kentaro Kawabe, Fumie Horiuchi, Hiroyuki Uno, Kiwamu Nakachi, Rie Hosokawa, Yasunori Oka, Shu-Ichi Ueno. Parent-Adolescent Agreement on Adolescents’ Emotional and Behavioral Problems Assessed by the Strengths and Difficulties Questionnaire. Global Pediatric Health. 2021. 8. 2333794X2110012-2333794X2110012
more...
MISC (24):
-
ポール・ウォルシュ(翻訳:宇野宏幸). 変革期における英国特別支援学校のリーダーシップとマネジメント. LD研究. 2021. 30. 2. 119-125
-
宇野宏幸. 学びをめぐる多様性から授業を考えるー社会変化が求める自律性をふまえて. LD研究. 2021. 30. 1. 2-8
-
宇野宏幸. 「海外の実践から日本型インクルーシブ教育を考える- 子どもの多様性、学校の多様性をふまえて-」報告. LD研究. 2020. 29. 3. 162-164
-
What do students learn in the process of creating a classroom drama activity for a school festival?. 2015. 47. 153-160
-
On teaching methods in view of self-esteem, self-affirmation, and self-efficacy : In regular classrooms including children with developmental disabilities. 2013. 35. 4. 287-295
more...
Books (5):
-
学びをめぐる多様性と授業・学校づくり
金子書房 2020
-
特別支援教育(アクティベート教育学7)
ミネルヴァ所蔵 2019
-
特別支援教育における地域のトップリーダーを考える : 人材像をふまえた育成プログラム開発に向けて
ジアース教育新社 2016 ISBN:9784863713796
-
問題解決!先生の気づきを引き出すコミュニケーション : 演じて学ぶコンサルテーション研修
ジアース教育新社 2016 ISBN:9784863713550
-
発達障害研究から考える通常学級の授業づくり : 心理学、脳科学の視点による新しい教育実践
金子書房 2010 ISBN:9784760832453
Lectures and oral presentations (1):
-
The relation between the characteristic behavior of the children and maternal attachment: Comparison between mothers of children with ADHD and controls
(the 18th International Congress of the European Society for Child and Adolescent Psychiatry (Vienna, Austria) 2019)
Education (4):
- - 1992 Osaka University
- - 1992 Osaka University Graduate School of Human Sciences
- - 1986 Osaka University
- - 1984 Shinshu University Faculty of Arts
Professional career (1):
Work history (8):
- 2008/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
- 2007/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
- 2005/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
- 2003/04 - Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
- 1999/01 - Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
- 1997/04 - Chiba University Faculty of Letters
- 1993/06 - Dokkyo Medical University School of Medicine
- 1990/04 - Hitachi, Ltd., Advanced Research Laboratory
Show all
Committee career (1):
Association Membership(s) (9):
日本授業UD学会
, THE JAPANESE SOCIETY OF CHILD HEALTH
, THE JAPANESE SOCIETY FOR CHILD AND ADOLESCENT PSYCHIATRY
, 日本発達障害学会
, 日本LD学会
, 日本小児神経学会
, 日本特殊教育学会
, 日本学校保健学会
, 日本健康教育学会
Return to Previous Page