Rchr
J-GLOBAL ID:200901055609394886
Update date: Jul. 25, 2022
Xue Ming
セツ メイ | Xue Ming
Affiliation and department:
Research field (3):
Linguistics
, Literature - General
, Literature - Chinese
Research keywords (4):
社会言語学
, 日中言語比較
, Sociolinguistics
, Comparison with Japanese and Chinese
Research theme for competitive and other funds (9):
- 日本語と中国(]G1940[)の比較研究
- 対人関係語、呼称、親族名称
- 日中言語行動に見られる人間関係のあり方の作用による影響
- 親族名称に見られる関係表示-日本語と中国語の比較から
- 親しさの距離
- 関接話法におけるダイクシスの転換
- The indication fo Relationship seen from kinship Terminology
- The Distance of Intimacy
- the Exchange of Deixis in Indirect Narration
Show all
MISC (26):
-
「(]G0479[)」の用法及び意味-日本(]G1940[)の「-たち」と比較しながら. 中京学院大学 研究紀要. 2001. 8. 2. 23-31
-
The Usage and Meaning of "men" -the comparison with Japanese "-tachi"-. BULLETIN OF CHUKYO GAKUIN UNIVERSITY. 2001. 8. 2. 23-31
-
「(]G0479[)」の表す「群体」の性格. 日本中国(]G1940[)学会創立50周年記念大会口頭発表. 2000
-
自称表現に見られる親族名称と人称詞の使い分けについての一考察-日本(]G1940[)と中国(]G1940[)の場合. 研究紀要. 2000. 8. 1. 113-123
-
XUE Ming. Preliminary Remarks on the Relationship seen in Kinship Terminology : A Comparison of the Japanese and Chinese Languages. The Japanese Journal of Language in Society. 2000. 2. 2. 43-57
more...
Books (4):
-
親族名称と呼称からみる人間関係-日本語と中国語の比較
ひつじ書房 講座社会言語科学1『異文化とコミュニケーション』井出祥子 平賀正子 編 2005
-
おじぎの国日本 握手の国中国
教育出版文化協会 1996
-
日中両語の意味範囲に関する諸問題
『日本語教育論集』学研 1991
-
Various Problems regarding meaning range of Japanese and Chinese
1991
Education (3):
- - 1988 Osaka University
- - 1988 Osaka University Graduate School, Division of Letters
- - 1982 国立東北師範大学 外国語学部 日本語
Professional career (1):
- (BLANK) (Osaka University)
Work history (11):
- 2005 - 現在 Chukyo University
- 2002 - 現在 Sugiyama Jogakuen University
- 2002 - 現在 Chukyogakuin University
- 2002 - 2005 Aichi University
- 1998 - 2002 Chukyogakuin University
- 1995 - 1998 中京短期大学 助教授
- 1995 - 1998 中京短期大学助教授
- 1991 - 1995 中京短期大学 専任講師
- 1990 - 1991 Ehime University
- 1989 - 1991 大阪大学文学研究科 外国人客員研究員
- 1988 - 1989 中国北方工業大学 講師
Show all
Awards (1):
Association Membership(s) (4):
日本語学会
, 社会言語科学会
, 日本語教育学会
, 日本中国語学会
Return to Previous Page