Rchr
J-GLOBAL ID:200901056919363375   Update date: Mar. 25, 2024

Chikako OTA

オオタ チカコ | Chikako OTA
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://researchmap.jp/read0052311
Research field  (3): Special needs education ,  Linguistics ,  Education - general
Research keywords  (7): 視覚障害学生への英語学習支援を通した全人的教育の可能性の探究 ,  障害学 ,  言語に起因する格差の問題 ,  グローバリゼーションの功罪 ,  困難を抱える学習者の教育権・言語権の担保 ,  少数言語話者の言語権 ,  英語の多様性
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2021 - 2022 教育改革・特別研究推進プロジェクト(教育改革特別研究)
  • 2019 - 2022 視覚障害学生のための「改良型情報補償型コンテンツ」による英語自主学習効果測定法
  • 2012 - 2020 学内競争的資金獲得実績10件
  • 2014 - 2017 視覚障害者対応の「情報補償コンテンツ」型e-learningシステムの研究
  • 2007 - 2010 Demonstrative research on the career building process of female engineers to construct new education model for Kosen
Show all
Papers (27):
  • OTA, Chikako. Educational Significance of "Content-focused Accessible E-learning Material" for Visually Impaired University Students: A Comparison with Previous Studies. Annual Bulletin Graduate School of Education, Tohoku University. 2023. 71. 2. 35-62
  • OTA, Chikako. Historically Reviewing the Learning Environment of Visually Impaired University Students in Japan. Annual Report Graduate School of Education, Tohoku University. 2022. 71. 1. 141-155
  • OTA, Chikako. The Educational and Therapeutic Benefits of “Content-focused Accessible E-learning Material” for Visually Impaired University Students. Education Applications & Developments. 2021. VI. 278-290
  • OTA, Chikako. Development and Effectiveness of “Contentet-Focused Accessible E-learning Material” for English Learning Targeting Visually Impaired University Students. Education Applications & Developments. 2020. V. 212-232
  • OTA, Chikako. Educational and Therapeutic Benefits of “Content-Focused Accessible E-leaning Material” for Visually Impaired University Students. Education and New Developments 2020 BOOK OF ABSTRACTS. 2020. 43-44
more...
MISC (5):
Books (5):
  • 聴覚・視覚に障害のある学習者への英語教育(第6回) 視覚障害者の英語資格試験対策 - TOEICを中心に -
    大修館書店『英語教育』 2016
  • 聴覚・視覚に障害のある学習者への英語教育(第5回) 視覚障害者に対する指導(大学教育を中心に)
    大修館書店『英語教育』 2016
  • 現代言語学の潮流
    勁草書房 2003
  • 『カラーワイド 英語百科』
    大修館書店 2002
  • 『社会人のための英語百科』
    大修館書店 2002
Lectures and oral presentations  (14):
  • Educational and Therapeutic Benefits of “Content-Focused Accessible E-leaning Material” for Visually Impaired University Students
    (International Conference on Education and New Development 2020 (Zagreb, Croatia) 2020)
  • "Content-Focused Accessibility" E-learning Material for TOEIC and Quantitative, Qualitative Assessment : Based on Visually Impaired University Students’ Engaged Self-Learning
    (International Conference on Foreign Language Education & Technology (Tokyo, Japan) 2019)
  • Development of "Content-Focused Accessibility" E-learning Material for English Learning Targeting Visually Impaired University Students
    (International Conference on Education and New Developments 2019 (Lisbon, Portugal) 2019)
  • ウォーフの相対的言語観の英語教育における実践例 -言語意識教育の試み-
    (日本エドワード・サピア協会第29回研究発表会 2014)
  • 視覚障害学生の英語自主学習支援e-learningシステムの開発
    (日本特殊教育学会第51回大会 2013)
more...
Education (3):
  • - 現在 Tohoku University Graduate School of Education
  • Tohoku University Graduate School of International Cultural Studies
  • Tohoku University Graduate School of International Cultural Studies
Professional career (1):
  • Master of International Cultural Studies (Tohoku University)
Work history (7):
  • 2022 - 現在 Tokyo University of Science Institute of Arts and Sciences Katsushika Division, Institute of Arts and Sciences Associate Professor
  • 2020 - 2022 Aichi University of Technology Faculty of Engineering Associate Professor
  • 2010 - 2020 国立大学法人 筑波技術大学 障害者高等教育研究支援センター 障害者基礎教育研究部(視覚障害系) 専任講師
  • 2004 - 2010 国立高専機構 石川工業高等専門学校 一般教育科 准教授
  • 1998 - 2004 国立石川工業高等専門学校 一般教育科 専任講師
Show all
Committee career (2):
  • 2015 - 2021 日本エドワード・サピア協会 事務局
  • 1997/06 - 1998/03 東北大学国際文化学会 編集委員
Association Membership(s) (6):
日本網膜色素変性症協会 ,  日本臨床教育学会 ,  対人援助学会 ,  障害学会 ,  日本「アジア英語」学会 ,  視覚障害リハビリテーション協会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page