Rchr
J-GLOBAL ID:200901058080865119   Update date: Feb. 01, 2024

Nishiyama Osamu

ニシヤマ オサム | Nishiyama Osamu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (2): 発達心理学 ,  保育内容学
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2019 - 2023 アイデンティティの揺らぎ体験を活かす保育者力量形成プログラムの実践開発
  • 2015 - 2020 A long-term longitudinal study using mixed methods on identity formation and autobiographical memories among childcare persons
  • 2011 - 2015 A Long-term Longitudinal Study on Childcare Workers' Identity Formation: For the Quality Ensuring of Practice
  • 2005 - 2007 保育者のアイデンティティ形成と保育内容「人間関係」の指導力量に関する縦断的研究
  • 2002 - 2004 保育者の職業意識の発達とアイデンティティに関する研究
Show all
Papers (81):
  • 田中修敬, 西山修. 保育者が実践の中で抱くズレの認知の特徴. 応用教育心理学研究. 2023. 40. 1. 3-17
  • 田中修敬, 横松友義, 西山修. 我が国における保育者のズレの認知に関わる研究展望と課題. 教師学研究. 2023. 26. 1. 11-20
  • Osamu NISHIYAMA, Kazushige MIZOBE, Toshiyuki TAKAHASHI, Tsuyoshi MATSUMOTO, Naoto KUGA, Yoshiaki MIZUOCHI, Takahiro TAMURA. The Transformation Process of Research Awareness as Understood through the Narratives of Students Formerly Enrolled in the Doctoral Program of the Graduate School of Education. 2022. 181. 15-27
  • HIDE Shinichiro, YOKOMATSU Tomoyoshi, NISHIYAMA Osamu. The Development of the Multidimensional Pre-school Teacher’s Acceptance Efficacy Scale: Consideration aimed at utilization in Early Childhood Education and Care Practices. The Japanese Journal of Clinical Educational Psychology. 2022. 39. 1. 67-80
  • Mitsuho YOSHIDA, Osanori TANAKA, Osamu NISHIYAMA. Development of a Pre-school Teacher Support Program to Enhance the Efficacy of Encouraging an Experience in Noticing. The Japanese Journal of Clinical Educational Psychology. 2022. 38. 2. 3-16
more...
MISC (5):
  • 西山 修, 田爪 宏二. 保育にコンピュータを用いることに対する保育者志望学生の認知 (I) : 遊び活動への態度による学生の探索的分類. 日本保育学会大会研究論文集. 2000. 53. 766-767
  • 立元 真, 西山 修, 田爪 宏二. 保育者-子ども間の愛着測定の試み (2) : 幼稚園・保育所における測定の試み. 日本保育学会大会研究論文集. 2000. 53. 736-737
  • 田爪 宏二, 西山 修. 保育にコンピュータを用いることに対する保育者志望学生の認知 (II) : 遊び活動に対する自由記述の検討. 日本保育学会大会研究論文集. 2000. 53. 768-769
  • 西山 修, 謝 文慧, 片山 美香. 幼児は保育者にどのようなかかわりを求めているか(2) : 被攻撃児が抱く介入期待と保育者の認知. 日本保育学会大会研究論文集. 1997. 50. 454-455
  • 謝 文慧, 西山 修, 片山 美香. 幼児は保育者にどのようなかかわりを求めているか(1) : 被攻撃場面における介入期待. 日本保育学会大会研究論文集. 1997. 50. 452-453
Books (9):
  • 教育系博士課程におけるリカレント・モデルの構築
    学事出版 2023 ISBN:9784761929152
  • テーマでみる保育実践の中にある保育者の専門性へのアプローチ(共著)
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623076857
  • 幼児学用語集(共著)
    2013 ISBN:9784762828119
  • 新・プリマーズ/保育/心理 発達心理学(共著)
    ミネルヴァ書房 2010 ISBN:9784623058990
  • NINERVA保育実践学講座 「環境」論(共著)
    ミネルヴァ書房 2010 ISBN:9784623056651
more...
Lectures and oral presentations  (5):
  • 領域「人間関係」に関わる保育者支援プログラムの集団実施による効果
    (日本教育心理学会第53回総会)
  • 保育者養成校に通う学生におけるアイデンティティの発達的変化
    (日本教育心理学会第50回総会)
  • 養成校入学期における保育者志望学生のアイデンティティと職業認知の構造
    (日本教育心理学会第48回総会)
  • 保育者志望学生の職業意識と同一性地位との関係 家族との居住形態に注目した予備的分析
    (日本発達心理学会第15回大会)
  • 保育にコンピュータを用いることに対する保育者志望学生の認知(?)遊び活動に対する認知と情報機器への適応との関連について
    (日本心理学会第64回大会)
Education (3):
  • 1995 - 1997 Hiroshima University
  • 1990 - 1992 Okayama University
  • - 1990 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (2):
  • - (Okayama University)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (12):
  • 2021 - 現在 岡山大学学術研究院教育学域 教授
  • 2014 - 2021 岡山大学大学院教育学研究科 教授
  • 2012 - 2014 Okayama University Graduate School of Education
  • 2008 - 2012 Okayama University Faculty of Education
  • 2008 - 2012 Kurashiki Sakuyo University Faculty of Childhood Education
Show all
Committee career (16):
  • 2021 - 現在 日本乳幼児教育学会 第11期常任理事,編集委員会補佐,企画・広報委員(Web担当)
  • 2020 - 現在 日本保育学会 理事,課題研究委員会委員
  • 2017 - 現在 日本応用教育心理学会 理事
  • 2015 - 現在 岡山市児童福祉審議会 委員
  • 2014 - 現在 日本応用教育心理学会 編集委員
Show all
Association Membership(s) (8):
日本応用教育心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本LD学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本学校教育学会 ,  日本家庭教育学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本保育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page