Rchr
J-GLOBAL ID:200901058605126665   Update date: Jan. 31, 2024

Hamada Toyohiko

ハマダ トヨヒコ | Hamada Toyohiko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://hearinglab.info/
Research field  (2): Cognitive sciences ,  Special needs education
Research keywords  (7): 支援 ,  評価 ,  発達障害 ,  音韻 ,  聴覚活用 ,  言語獲得 ,  聴覚障害
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2020 - 2023 Study on English phoneme formation and English word writing in Children who use sign language
  • 2019 - 2023 人工内耳装用児の音韻意識の発達とエピソードバッファの関連
  • 2016 - 2020 Longitudinal Study on Typing and Intervention Effects of Hearing Impaired Children with ASD
  • 2016 - 2019 Relations Among phonological Awareness, executive function, and rhythm perception of children with cochlear implant.
  • 2014 - 2017 Study on the linguistic features and supporting methods of hearing impaired children with autism spectrum disorder
Show all
Papers (8):
  • What is the Most Effective Way to Train In-Service Teachers on Special Needs Education? : Case Study through Workshop Training. 2022. 73. 729-737
  • 福田, 弥咲, 大伴, 潔, 橋本, 創一, 李, 受眞, 山口, 遼, 澤, 隆史, 奥住, 秀之, 藤野, 博, 濵田, 豊彦, 増田, 謙太郎. 特別支援教育における教師の研修ニーズと専門性向上に関する調査報告 : 特別支援学校、通級指導教室の教師を対象として-Survey Report on Special Needs Education Teacher Training Needs and Professionalization : The Participants were Guidance Class Teachers and Special Support School Teachers. 東京学芸大学紀要. 総合教育科学系. 2021. 72. 541-551
  • 澤,隆史, 藤野,博, 濵田,豊彦, 小笠原,恵, 奥住,秀之, 村山,拓, 大伴,潔, 小林,巌. 特別支援学校の専門性を生かすための学校経営の在り方 : 聴覚特別支援学校の教員の役割と学校経営に関する現状と展望-School Management to Make the Most of the Expertise of Schools for Special Needs Education : The Present Situation and Future Prospects of Teachers' Role and Managements in Special School for the Deaf. 東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要. 2018. 14. 109-119
  • 工藤 浩二, 萬羽 郁子, 正木 賢一, 石﨑 秀和, 今井 慎一, 金子 嘉宏, 木村 守, 小宮山 利恵子, 小柳 知代, 新海 宏成, et al. 教員養成系学生における人工知能に関する意識調査. 東京学芸大学紀要総合教育科学系I. 2018. 69. 251-256
  • 喜屋武 睦, 濵田 豊彦, 大鹿 綾. 聴覚障害児の韻律聴取能力と周波数弁別能との関係に関する検討. AUDIOLOGY JAPAN. 2017. 60. 5. 352-352
more...
MISC (88):
  • 福田 弥咲, 橋本 創一, 山口 遼, 李 受眞, 大伴 潔, 澤 隆史, 濵田 豊彦, 奥住 秀之, 藤野 博, 増田 謙太郎, et al. 特別支援教育における教師の研修ニーズと専門性向上に関する調査研究 : 効果的・効率的な研修システムの検討. 発達障害支援システム学研究 = Japanese journal on the study of support system for developmental disabilities / 発達障害支援システム編集委員会 編. 2020. 19. 2. 159-167
  • 喜屋武睦, 濵田豊彦. 聴覚障害児の韻律活用能力と聴覚機能との関係に関する検討. Audiology Japan. 2018. 61. 6. 546-554
  • 奥住秀之, 小林巌, 村山拓, 澤隆史, 國分充, 濵田豊彦, 藤野博, 小笠原恵, 大伴潔. 特別支援学校における「学び続ける教員」のあり方と学校経営・教員研修-知的特別支援学校に焦点を当てて-. 東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要. 2018. 14. 161-167
  • 澤隆史, 藤野博, 濵田豊彦, 小笠原恵, 奥住秀之, 村山拓, 大伴潔, 小林巌. 特別支援学校の専門性を活かす学校経営のあり方-聴覚特別支援学校の教員の役割と学校経営に関する現状と展望-. 東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要. 2018. 14. 109-119
  • 中西郁, 日高浩一, 半澤嘉博, 渡邉流理也, 岩井雄一, 丹羽登, 濵田豊彦, 田中謙, 渡邉健治, 喜屋武睦. 高等学校における校内委員会の組織体制と支援機能についての検討-中学校調査との比較を通じてー. 十文字学園女子大学紀要. 2018. 48. 1. 43-56
more...
Books (28):
  • 聴覚障害児の学習と指導 発達と心理学的基礎
    東京 2018 ISBN:9784750347301
  • 基礎からわかる 言語障害児教育
    学苑社(東京) 2017
  • 改訂版 特別支援教育の基礎
    東京書籍(東京) 2017
  • 標準言語聴覚障害学 第2版
    医学書院(東京) 2015 ISBN:9784260021173
  • イラストでわかる!気になる子どもへの支援
    教育出版(東京) 2011 ISBN:9784316803548
more...
Lectures and oral presentations  (92):
  • 発達障害様の困難のある聴覚障害児に関する全国聾学校調査 -聴児調査(文科省、2012)との比較を中心に-
    (第63回日本聴覚医学会総会・学術講演会 2018)
  • 難聴通級指導教室・特別支援学級における発達障害に関する全国調査 -教員の印象調査と指導形態から-
    (第63回日本音声言語医学会総会・学術講演会 2018)
  • 聴覚障害児の音韻意識の習得の仕方が単語書字に与える影響 音韻分解検査を用いた縦断的研究
    (第56回日本特殊教育学会大会 2018)
  • 成年聴覚障害者における口形意識の在り方に関する一考察 -視線分析と質問紙を用いた検討-
    (第56回日本特殊教育学会大会 2018)
  • 子どものコミュニケーション・チェックリスト第二版(CCC-2)日本語版の聴覚障害児における有用性の検討
    (第56回日本特殊教育学会 2018)
more...
Works (9):
  • 講義録 補聴器についてやさしく学ぼう
  • 「聴覚生理と聴覚障害」「聴覚障害者のコミュニケーション」,要約筆記者養成テキスト<前期>
  • 第11分科会「心の教育と健全な発達」
  • 第一分科会「障害の実態と施設実践」第2分散会 ~障害実態に応じた発達保障~報告
  • 聴覚障害児教育の専門性を身につけるための指導用教材DVD 乳幼児教育相談編・保護者支援編
more...
Education (1):
  • - 1992 Tohoku University
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東北大学)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page