Rchr
J-GLOBAL ID:200901059337245539   Update date: Feb. 01, 2024

YANAGIDA Masaaki

ヤナギダ マサアキ | YANAGIDA Masaaki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Educational technology ,  Sociology of education ,  Education - general
Research theme for competitive and other funds  (30):
  • 2005 - 現在 筆記式試験以外の能力認証方式
  • 2002 - 現在 イギリス・ドバイ・シンガポールにおける高大接続
  • 2001 - 現在 見習い方式(徒弟制)による人材養成
  • 1999 - 現在 職業能力開発
  • 1997 - 現在 地域における教育・学習支援活動
Show all
Papers (44):
  • 書評: 園山大祐[編著]『学校を離れる若者たち:ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障』. 教育社会学研究. 2023. 111. 118-119
  • Wataru Hanai, Hiroki Nakanishi, Naohiro Iida, Sayaka Mitarai, Masaaki Yanagida. Bridging the Academic-Vocational Divide in Secondary Education: A Curriculum Analysis of the International Baccalaureate’s Career-related Programme in England. Journal of Research into IB Education. 2021. 5. 31-42
  • Wataru Hanai, Hiroki Nakanishi, Naohiro Iida, Sayaka Mitarai, Masaaki Yanagida. Bridging the Academic-Vocational Divide in Secondary Education: A Curriculum Analysis of the International Baccalaureate’s Career-related Programme in England. Journal of Research into IB Education. 2021. 5. 31-42
  • 御手洗明佳・中島悠介・柳田雅明 (柳田は.第三著者). 外国カリキュラムを提供する学校への公的関与のあり方に関する一考察 -ドバイにおける学校監査を事例として-. 早稲田大学大学院教育学研究科紀要 別冊. 2021. 29. 11. 25-35
  • Masaaki YANAGIDA. What is Entitlement for All in Regard to Lifelong Education and Learning?: Focusing on Vocational Curriculum. 2021. 41. 231-248
more...
Books (11):
  • 「生涯学習とカリキュラム」日本カリキュラム学会編『現代カリキュラム研究の動向と展望』
    教育出版 2019
  • 新しい時代の生涯学習 第3版
    有斐閣 2018
  • 「イギリスの若者と新たなかたちの『徒弟制度』」『もうひとつのキャリア形成』
    職業訓練教材研究会 2008
  • 「青年の経済的・精神的自立を確かなものにするために」『熟練工養成の国際比較 -先進工業国における現代の徒弟制度-』
    ミネルヴァ書房 2007
  • 「イギリスの徒弟制度 -製造業における現代化を中心に-」『熟練工養成の国際比較 -先進工業国における現代の徒弟制度-』
    ミネルヴァ書房 2007
more...
Lectures and oral presentations  (66):
  • 国際バカロレア・キャリア関連プログラム(IBCP)は、アメリカ合衆国でどう取り組まれているのか:予備的訪問調査に基づく第一報
    (日本国際バカロレア教育学会第8回大会 2023)
  • 教育内容のあり方として見るpowerful knowledge(力に満ちて知ること) -実践状況検討を始めてみて-
    (日本カリキュラム学会第34回大会 2023)
  • What Is Sociology Studying Education [in Japan]?: Focusing on the development by Michael F. D . Young
    (2022)
  • カリキュラムの教育社会学者マイケル・F・D・ヤングたちが 標榜するsocial realismを検討する -その立論・影響そして抱える課題-
    (日本教育社会学会第73回大会 2021)
  • 誰にでも専門知を権利として保障することの意義と課題 -マイケル・F・D・ヤングを焦点に-
    (日本カリキュラム学会第32回琉球大学Web大会 2021)
more...
Works (47):
  • What Academic Knowledge Is Essential to Realize Education for Pluralistic Coexistence Sustainably?: For Creative Synergy through Discussions and Deliberations Learning from Educational Development in the United Kingdom
    2023 -
  • To Realise and Sustain Pluralistic Coexistence in Education: Through Critical Discussions and Deliberations Learning from Educational Development in the United Kingdom
    2022 -
  • To Create Synergistic Academic Knowledge Building Sustainable Pluralistic Coexistence in Education: Through Deliberation Based on the Modern Development in the United Kingdom
    2021 -
  • Book Review ITO Mihoko,(ed.), <I> Changing Requirement for University Admission: Qualification or Selection, European and Japanese Cases </I>
    2020 -
  • To construct Advanced Research Perspectives for Pluralistic Coexistence in Education, Learning from the Modern United Kingdom
    2020 -
more...
Education (3):
  • 1990 - 1993 Keio University Graduate School, Division of Sociology
  • 1987 - 1989 Keio University Graduate School, Division of Sociology
  • 1983 - 1987 Sophia University Faculty of Literature
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京大学)
Work history (11):
  • 2009/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Education, Psychology and Human Studies Department of Education Professor
  • 2004/09 - 2020/03 職業能力開発総合大学校 職業訓練指導員研修 非常勤講師
  • 2004/09 - 2020/03 Lecturer
  • 2008/04 - 2009/03 Aoyama Gakuin University College of Literature Deaprtment of Education Professor
  • 2007/04 - 2008/03 Aoyama Gakuin University College of Literature Deaprtment of Education Associate Professor
Show all
Committee career (2):
  • 2011/01 - 2012/12 科学研究費助成事業(科学研究費補助金・奨励研究)の書面審査 奨励研究部会人文・社会系小委員会委員
  • 2010/07 - 2011/03 職業能力評価制度研究部会委員 委員
Association Membership(s) (12):
Japan Association for Research into IB Education ,  Japan Society for Educational Sociology ,  教育目標・評価学会 ,  日本教育学会 ,  日本生涯教育学会 ,  日本職業教育学会(旧称 日本産業教育学会) ,  日本教育制度学会 ,  日本比較教育学会 ,  日英教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  三田教育学会 ,  日本産業教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page