Rchr
J-GLOBAL ID:200901062212136941
Update date: Apr. 22, 2024
Igarashi Tetsuya
イガラシ テツヤ | Igarashi Tetsuya
Affiliation and department:
Research field (2):
Clinical psychology
, Educational psychology
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2020 - 2024 不登校予防につながる子どものレジリエンススキルの縦断的・質的解明
- 2020 - 2024 教員が子どもの不登校のサインに適切に気づく力を獲得するためのプログラム開発
- 2017 - 2021 A comprehensive model to promote resilience and reduce school refusal in elementary and middle school students
- 2015 - 2019 Does self-determination motivation to go to school reduce "the feeling that we do not want to go to school" and control absence?
- 2014 - 2019 Interdisciplinary Study about Attitudes toward Taxes in Japanese Society
- 2014 - 2017 Development of a Preventive Media Literacy Education Program aiming at Mental Health Improvement for Children
- 2012 - 2017 Development of support program for Japanese children's ability of improving interpersonal conflict resolution strategies
- 2011 - 2015 The method to support of school activities depending on class-type for students who required support from the viewpoint of prevention of school refusal
- 2008 - 2010 The support method for students who attend school while want to absent
Show all
Papers (66):
-
五十嵐哲也, 早川実希, 福田博美, 青山郁子, 谷山大三郎. 「脱いじめ傍観者教育」動画教材に対する視線動向-視聴者の攻撃性による違い-. 愛知教育大学教職キャリアセンター紀要. 2024. 9. 1-6
-
金子くるみ, 五十嵐哲也. 教室の「居場所」としての機能と精神的健康-学校生活の捉え方の違いに注目して-. 愛知教育大学研究報告教育科学編. 2024. 73. 62-70
-
小林朋子, 五十嵐哲也, 中井大介. 子ども用レジリエンススキル尺度の開発と信頼性,妥当性の検討-小学4年生から高校生までを対象として-. 学校保健研究. 2024. 65. 4. 187-197
-
五十嵐哲也, 堂本愛弥, 秋光恵子. 母親の養育態度が及ぼす自己の子ども観への見方について. 愛知教育大学教育臨床総合センター紀要. 2023. 13. 9-15
-
上田楓人, 五十嵐哲也. 大学生におけるAD/HD傾向と精神的健康との関連-日常生活スキルによる緩衝効果に焦点を当てて-. 愛知教育大学研究報告教育科学編. 2023. 72. 41-49
more...
MISC (15):
Books (20):
-
先生に知ってほしい 家庭のサイン
少年写真新聞社 2022 ISBN:9784879817648
-
学校で気になる 子どものサイン 増補改訂版
少年写真新聞社 2022 ISBN:9784879817624
-
新・教職課程演習 第9巻
協同出版 2021
-
教育・学校心理学 : 子どもの学びを支え、学校の課題に向き合う
ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623086078
-
教育相談
ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623085262
more...
Lectures and oral presentations (144):
-
「学校に行きたくない気持ち」を低減させる予防教育の可能性
(日本発達心理学会第35回大会 2024)
-
通信制高校の生徒におけるオンラインゲーム依存と 心理的ストレス反応の関連に及ぼすレジリエンスの緩衝効果の検討
(日本発達心理学会第35回大会 2024)
-
小学校でのいじめ傍観行動の増加予防と仲裁行動の促進-「視点取得」に着目したいじめ予防プログラ ムの開発-
(日本教育実践学会第26回研究大会 2023)
-
不登校の情動的支援:学校での心理臨床的支援
(第12回日本情動学会大会 2023)
-
「脱いじめ傍観者教育」動画教材に対する視線動向-視聴者の攻撃性による違い-
(日本学校保健学会第69回学術大会 2023)
more...
Professional career (1):
Return to Previous Page