Rchr
J-GLOBAL ID:200901066547059033   Update date: Sep. 16, 2022

Yumoto Hiroyuki

ユモト ヒロユキ | Yumoto Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
  • Development Education Association and Reserach Center  Vice-Chair
Research field  (2): International relations ,  Education - general
Research keywords  (26): Education for Sustainable Development (ESD) ,  グローバル人材 ,  教材開発 ,  シティズンシップ教育 ,  地球市民教育 ,  Voluntarism ,  International Development ,  Education for Sustainable Development ,  Active Learning ,  NPO ,  NGO ,  参加型開発 ,  参加型学習 ,  ファシリテーション ,  ワークショップ ,  グローバル教育 ,  市民教育 ,  開発教育 ,  NGO/NPO ,  Participatory Development ,  Participatory Learning ,  Facilitation ,  Workshop ,  Global Education ,  Citizenship Education ,  Development Education
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2019 - 2022 SDGsを目指した持続可能な地域の形成条件とESD評価方法に関する実証研究
  • 2007 - 2012 立教大学ESD研究センター「持続可能な開発のための教育(ESD)」における実践研究と教育企画の開発」
Papers (13):
  • YUMOTO Hiroyuki. Questioning the 'politicization of education': Development education and citizenship education in the context of Japanese education policies. International Journal of Development Education and Global Learning. 2017. 8. 3. 43-61
  • 湯本 浩之. 開発教育における「先住民族」学習の経験と課題. 国際教育. 2015. 21. 121-127
  • 湯本 浩之. 開発教育から見るポストDESDに向けた課題と展望:市民セクターによる教育ネットワークづくりに向けて. 日本の社会教育「第59集:社会教育としてのESDー持続可能な地域をつくる」. 2015. 59. 194-204
  • 湯本 浩之. 「政治化する教育」を問う:シティズンシップ教育の今日的意味と開発教育への示唆. 開発教育. 2014. 61. 22-30
  • 湯本 浩之. グローバル資本主義時代における開発教育教材「貿易ゲーム」の今日的意義と実践上の課題. 宇都宮大学留学生教育研究論集. 2014. 5. 15-25
more...
MISC (21):
  • 湯本 浩之. 田中治彦・杉村美紀共編『多文化共生社会におけるESD・市民教育』. ソフィア編集委員会『ソフィア』上智大学. 2015. 61. 4. 93-96
  • 湯本 浩之. 実践編 「貿易ゲーム」再考 : グローバル資本主義時代における実践の意味と課題 (特集 学びとしてのフェアトレード). 開発教育. 2013. 60. 72-77
  • 湯本 浩之. 山西優二・上條直美・近藤牧子編『地域から描くこれからの開発教育』. 立教大学教育学科研究年報. 2009. 52. 52. 175-175
  • 湯本 浩之. 開発教育は何のために:NGOと政府との連携協力に向けて. 国際開発ジャーナル社『国際開発ジャーナル』. 2003. 556. 14-15
  • 湯本 浩之. 教育は暴力に対抗できるのか?. 東和大学国際教育研究所『国際教育研究所報』. 2001. 2. 2-3
more...
Books (34):
  • 多文化共生をどう捉えるか (下野新聞新書12)
    下野新聞社 2018
  • グローバル時代の「開発」を考えるー世界と関わり、共に生きるための7つのヒント
    明石書店 2017 ISBN:9784750345550
  • 豊かさと開発
    開発教育協会 2016
  • SDGsと開発教育:持続可能な開発目標ための学び
    学文社 2016 ISBN:9784762026492
  • 38 Lessons for Engaging the World
    2014 ISBN:4882865645
more...
Lectures and oral presentations  (17):
  • 参加・体験型学習で学ぶ人権問題:「わたし」の中の“排除”と“包摂”
    (平成30年度佐野市人権教育指導者養成専門講座 2018)
  • グローバル時代の「開発」を考える
    (ソフィア・コミュニティ・カレッジ(主催:上智大学) 2018)
  • 参加・体験型学習で学ぶ人権教育:「わたし」の中の“排除”と“包摂”
    (平成29年度人権教育指導者専門研修(主催:栃木県教育センター) 2017)
  • 開発教育における「開発」概念の模索とSDGs
    (日本社会教育学会第64回研究大会 2017)
  • 参加・体験型学習で学ぶ人権問題:「わたし」の中の“排除”と“包摂”
    (平成29年度佐野市人権教育指導者養成専門講座 2017)
more...
Education (3):
  • 2007 - 2008 Rikkyo University
  • 2005 - 2007 Rikkyo University
  • 1980 - 1985 Sophia University Faculty of Humanities Department of English Literature
Professional career (1):
  • Master of Education (Rikkyo University)
Work history (17):
  • 2017/10 - 現在 Utsunomiya University Center for International Exchange
  • 2010/04 - 2020/03 Waseda University Faculty of Letters, Arts and Sciences
  • 2013/04 - 2018/03 Sophia University
  • 2013/04 - 2017/09 Utsunomiya University Center of International Exchange Associate Professor
  • 2009/09 - 2015/03 University of the Sacred Heart Faculty of Liberal Arts
Show all
Committee career (17):
  • 2018/08 - 現在 日本ESD学会 学会誌副編集委員長
  • 2018/01 - 現在 佐野市人権推進審議会 委員
  • 2015/01 - 現在 International Journal of Development Education and Global Learning (IJDEGL), International Editorial Board Member
  • 2014/07 - 現在 (公財)生協総合研究所「アジア生協協力基金」 運営委員
  • 2009/04 - 現在 (公財)日本YMCA同盟「地球市民育成プロジェクト」 リソースパースン
Show all
Awards (2):
  • 2017/09 - 宇都宮大学 第14回ベストレクチャー賞
  • 2016/09 - 宇都宮大学 第13回ベストレクチャー賞
Association Membership(s) (5):
日本ESD学会 ,  THE JAPAN SOCIETY FOR INTERNATIONAL DEVELOPMENT ,  THE JAPAN SOCIETY FOR THE STUDY OF ADULT AND COMMUNITY EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ,  Development Education Association and Resource Centre
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page