Rchr
J-GLOBAL ID:200901072487283591   Update date: Aug. 26, 2022

SHI You-Wei

シ ユウイ | SHI You-Wei
Affiliation and department:
Research field  (3): Linguistics ,  Literature - General ,  Literature - Chinese
Research keywords  (6): 言語学(応用言語学) ,  言語学(外来語) ,  中国語(文法) ,  Linguistics(Applied Linguistics) ,  Linguistics(Loan Words) ,  Chinese Language(Grammer)
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 1961 - 2008 中国語教育学
  • 1961 - 2008 對外漢語教育学
  • 2003 - 2007 中国語のティスコース
  • 2003 - 2007 漢語語篇研究
  • 2004 - 2006 字本位と日本和字
Show all
MISC (64):
  • 語篇・語篇法則和語篇教学-中国語教育学研究之五. (明治大学大学院応用言語学研究科紀要)応用言語学研究. 2004. No.6
  • Text/Discourse, Rule of Chinese Text/Discourse, and Teaching for Text/Discourse. (Meikai Roundtable in Applied Linguistics)Selected Research Papers in Applied Linguistics. 2004. No.6
  • 日本に於ける第二外国語としての中国語教育の研究-教育大網と教材を中心として-. 明海大学外国語学部論集. 2004. 第16集
  • 詞彙在中国語教学中的位置. 明海大学: Selected Research Papers in Applied Linguistics. 2003. 5
  • 新聞標題句中的過程状態. 中国語学(日本). 2003. 250
more...
Books (10):
  • 外来語-異文化の使者
    上海辞書出版社 2004
  • 外来詞-異文化的使者
    上海辞書出版社 2004
  • 中国語の外来語
    商務印書館 (北京) 2000
  • 漢語外來詞
    商務印書館(中国北京) 2000
  • 中国語に如是観(中国語を如何に見るか)
    北京言語文化大学出版社 1997
more...
Works (4):
  • 対外
    2004 -
  • 詞彙以及中国語教育学
    2002 -
  • 語彙及び中国語教育学
    2002 -
  • 意味とインフォーメションから類型の比較従語義信息到類型比較
    2001 -
Education (1):
  • - 1961 北京大学 中国語 中国語(語学)
Work history (11):
  • 2000 - - (日本)『現代中国語研究』雑誌編集委員会
  • 1992 - 1998 日本・大阪外国語大学中国語学科 外国人教師
  • 1998 - - 日本・明海大学外国語学部 専任教授
  • 1961 - 1992 中央民族学院/大学 助教・教授(中国)
  • 1961 - 北京大学中国語学科 見習助教(中国) 北京大学中文系
Show all
Committee career (7):
  • 1999 - 日本・中国語学会 会員・理事
  • 1996 - 現代中國語研究會(日本・現代中国語研究会) 會長
  • 1991 - 1995 北京計算語言學研究會(北京計算言語学研究会) 副會長
  • 1991 - 中國中文信鳥學會(中国中文信息学会) 計算語言学専委会委員
  • 1991 - 中國語言學會(中国・中国言語学会) 理事
Show all
Association Membership(s) (7):
日本・中国語学会 ,  中国・漢語方言学会 ,  現代中國語研究會(日本・現代中国語研究会) ,  中國中文信鳥學會(中国中文信息学会) ,  北京計算語言學研究會(北京計算言語学研究会) ,  北京語言學會(北京言語学会) ,  中國語言學會(中国・中国言語学会)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page