Rchr
J-GLOBAL ID:200901077466530353   Update date: Sep. 26, 2022

Watanabe Tatsuya

ワタナベ タツヤ | Watanabe Tatsuya
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): 価値学習論 ,  カリキュラム編成論 ,  授業構成論 ,  社会的論争問題学習論
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 社会科教育学
MISC (50):
  • The Impact of 1990's Japanese Curricula-instructional Theorist on International Students from East Agia: By focus on the life-course about Chinese and Korean Educational Leaders. Bulletin of Tokyo Gakugei University: Division of Humanities and SOcial Sciences II. 2019. 70. 1-12
  • Designing Lesson Plan of Scientific Inquiry Learning with Structures Questions Setting (4). The Journal of Social Studies Curriculum and Instruction K-12. 2018. 3. 53-70
  • Designing Lesson Plan of Scientific Inquiry Learning with Structures Questions Setting (3). The Journal of Social Studies Curriculum and Instruction K-12. 2018. 2. 39-52
  • 渡部竜也. 「ビジョン」獲得の支援を目的とする教師教育プログラム-理論と構想-. 学芸社会. 2018. 34. 27-54
  • Tatsuya Watanabe. Ideal Japanese Social Studies Researchers: Researcher as a Supporter for Teachers' Aims talk and their Gatekeeping. The Journal of Social Studies Education in Asia. 2018. 7. 115-124
more...
Books (18):
  • 社会形成科社会科論:批判主義社会科の継承と革新
    風間書房(東京) 2019
  • Education Support and Team Approach
    2016
  • 新社会科授業づくりハンドブック 小学校編
    明治図書出版(東京) 2015
  • アメリカ社会科における価値学習の展開と構造-民主主義社会形成のための教育改革の可能性-
    風間書房 2015
  • 教科教育学シリーズ2 社会科教育
    一芸社 2015
more...
Lectures and oral presentations  (35):
  • Professional and Pedagogical Correctness through a Japanese Social Studies Lesson: Focus on Comparison as a Lens
    (World Association of Lesson Studies 2017 International Conference 2017)
  • 教科する(do subject)とは何か-K・C・バートン&L・S・レヴスティク『Doing History』を踏まえて-
    (日本教育方法学会第53回大会 2017)
  • 社会科教育学研究のパラダイムを問い直す-アメリカ社会科研究の100年を踏まえて-
    (全国社会科教育学会第66回全国研究大会 2017)
  • 私たちはいかにして社会科教育研究者になるのか-個人史・社会史から見た研究者の変革的成長の過程を手がかりにして-
    (全国社会科教育学会第66回全国研究大会 2017)
  • 我が国の教育学者の授業分析に見られるコレクトネス:教科教育学者は本当に教育方法の教育的意味を問えているのか
    (全国社会科教育学会第66回全国研究大会 2017)
more...
Works (30):
  • 世界の窓=アメリカから「社会科教育の岐路-市民性教育をめぐる攻防」
  • 判断誘導型資料を見破るリテラシーのポイント:「形容詞」に注意せよ!
  • 私は小学校学習指導要領をこう読み解く-社会科の原点(=公民中心課程)回帰を目指した新指導要領-
  • フィンランドのシティズンシップ教育 第4回
  • フィンランドのシティズンシップ教育 第5回
more...
Education (2):
  • - 1999 Hiroshima University
  • Hiroshima University
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学大学院教育学研究科)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page