Rchr
J-GLOBAL ID:200901078797959070   Update date: Apr. 07, 2024

Yamaguchi Hironori

ヤマグチ ヒロノリ | Yamaguchi Hironori
Affiliation and department:
Other affiliations (2):
Homepage URL  (1): http://www.nposchool.jp
Research field  (7): Architectural and city planning ,  Civil engineering (environmental systems) ,  Sociology of education ,  Social psychology ,  Local studies ,  Disaster prevention engineering ,  Learning support systems
Research keywords  (1): civil society,citizenship education,reciprocity,reflection,norm,activity theory,communication-design,action research,field work,community vitalization
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2022 - 2026 理論と実践の往還を通した越境的学びによる日本語教師養成プログラムの開発と検証
  • 2021 - 2024 Implementing Partnership-Based Service Learning in Elementary, Secondary and Higher Education
  • 2019 - 2023 The development of multicultural Service-Learning: the analysis of Japanese language tutors' cognitive developments
  • 2018 - 2023 Development of Curriculum and Pedagogy for Community Engagement Based on Relational Models of Citizenship Cultivation
  • 2014 - 2018 Participatory Action Research for Inter-community-design in Post Disaster Revitalization
Show all
Papers (58):
  • YAMAGUCHI Hironori, AKAZAWA Kiyotaka, FUKAO Masataka. Local Life Revitalization with Mixed-Resident Housing for Students Learning by University Community Partnership. Urban Housing Sciences. 2019. 106. 14-23
  • 山口洋典. PBLの風と土:(9)サービス・ラーニングは中道を歩むもの. 対人援助学マガジン. 2019. 10. 1. 207-212
  • 山口洋典. PBLの風と土:(8)指導の不安と不満で学生を抑えぬように. 対人援助学マガジン. 2019. 9. 4. 240-245
  • YAMAGUCHI Hironori, Atsumi Tomohide, SEKI Yoshihiro. Metaphorical Thinking on Boundary Crossings in Disaster Revitalization: Action Research on 10 Years of Activity at Shiodani Village, Ojiya, in Niigata, Japan. Japanese Journal of Qualitative Psychology. 2019. 18. 124-142
  • YAMAGUCHI Hironori, KUWANA Megumi, ABE Kenichi, TAKEBATA Hiroshi, TAMASHIRO Naomi, FUKUNAGA Kei, TAKAHASHI Mao. For Inquiring Mezzo-level Volunteer Studies: A brief introduction of the Special Issue "Volunteer Studies to Develop Proactive Learning". Journal of volunteer studies. 2019. 19. 3-6
more...
MISC (14):
  • 山口洋典. PBLの風と土:(10)穴を埋めるのではなく良い点を伸ばして. 対人援助学マガジン. 2019. 10. 2. 208-213
  • 山口洋典. 学びのコミュニティ:プロブレム・ベースド・ラーニング. 2017年度「コミュニティ・デザイン論研究」レクチャー・ドキュメント「社会の構造的問題へ多分野の知でアプローチする」(大阪ガスCEL). 2018. 8. 1-5
  • 山口洋典. 震災20年・人生の選択肢を見つめなおす. 同志社大学キリスト教文化センター チャペル・アワー奨励集. 2017. 294. 220-213
  • 山口洋典, 関嘉寛. 共感不可能性を前提とした被災地間支援の方法論の実践的研究 熊本と新潟を事例に. 日本心理学会大会発表論文集. 2017. 81st
  • 山口洋典. 支援で問われる受援力:学園による支援. 大学時報. 2017. 372. 62-69
more...
Books (17):
  • 「べき、と、である、を結ぶ。 :目標と現状の整合によ る力量の向上のために」『アートNPOデータバンク2018-19:実践編!アートの現場からうまれた評価』
    アートNPOリンク 2019
  • 「海外から見た日本の市民活動って?」『京都発NPO最善戦:共生と包摂の社会へ』
    京都新聞出版センター 2018 ISBN:9784763807052
  • 「異なるアプローチで、 分野を横断してコミュニティ・デザインを紐解く」「コミュニケーションデザインから、 ソーシャル・イノベーションとしてのコミュニティ・デザインへ」、「「物語」と「関係性」からコミュニティ・デザインを捉える」『「コミュニティ・デザイン論研究」読本』
    大阪ガス株式会社エネルギー・文化研究所 2016
  • 「復興に学び・復興を学ぶ:震災PBLを自己目的化しないために」『臨地の対人援助学:東日本大震災と復興の物語』
    晃洋書房 2015 ISBN:9784771026483
  • ソーシャル・イノベーションが拓く世界:身近な社会問題解決のためのトピックス30
    法律文化社 2014 ISBN:9784589036278
more...
Lectures and oral presentations  (85):
  • Helping learners verbalize their experiences by improving daily writing habits through a reflective and active service-learning curriculum
    (2019 IARSLCE Annual Conference 2019)
  • ワークショップ「ポスト活動理論のパフォーマンス:越境する地域コミュニティと学習する医療の交歓」(話題提供スライドタイトル:災害復興過程におけるメタファーの導入がもたらす集団力学の変容〜新潟県中越地震後の新潟県小千谷市塩谷集落での10年のアクションリサーチから〜)
    (日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会 2019)
  • Sense making Metaphorical Thinking on Networking in Disaster Revitalization : From the Narratives of 10 Years Activity in Shiodani village, Ojiya, Niigata Japan
    (The 10th conference of the international society for Integrated Disaster Risk Management (IDRiM 2019) 2019)
  • 公募シンポジウム「震災経験の意味を考究することは被災者支援にどのようにつながるか?」(指定討論スライドタイトル:「忘れ去る」ことのできない構造と状況の中で当事者と研究者が相まみえる作法)
    (日本心理学会第83回大会 2019)
  • 【研究報告・実践報告】災害
    (日本NPO学会第21回大会 2019)
more...
Education (3):
  • - 2005 Osaka University Graduate School, Division of Human Science Volunteer Human Science Lecture
  • - 2000 Ritsumeikan University Graduate School, Division of Science and Engineering Eco-Environmental Civil Engineering Major
  • - 1998 Ritsumeikan University Faculty of Science and Engineering Department of Environmental Systems Engineering
Professional career (1):
  • Ph.D (Human Sciences, Osaka University) (Osaka University)
Work history (6):
  • 2020/04 - 現在 Ritsumeikan University Institute for General Education Professor
  • 2011/04 - 2020/03 Associate Professor, Institute of General Education, Ritsumeikan University (Kyoto, Japan)
  • 2017/04/01 - 2018/03/31 Guest Researcher, Department Communication and Psychology, Fuculty of Humanities, Aalborg University (Aalborg, Denmark)
  • 2006/04/01 - 2016/03/31 Director, Outenin-temple (Jodo Shu; Honen Buddhism) (Osaka Japan)
  • 2006/10/01 - 2011/03/31 Associate Professor, Graduate school of Policy and Management, Doshisha University (Kyoto, Japan)
Show all
Committee career (49):
  • 2019/05 - 2021/04 大阪府 特定非営利活動法人条例指定審議会委員
  • 2019/05 - 2020/03 立命館SDGs推進本部 事務局長
  • 2019/04 - 2020/03 公益財団法人大学コンソーシアム京都 FDフォーラム企画検討委員会委員
  • 2018/06 - 2018/08 浪速区役所(大阪府大阪市) 浪速区西南地域まちづくりビジョン策定会議委員
  • 2018/04 - IDE大学協会近畿支部 事業実施委員会委員
Show all
Association Membership(s) (9):
the Integrated Disaster Risk Management (IDRiM) Society (2017-) ,  The International Association for Research on Service-Learning and Community Engagement (IARSLCE) ,  Japan Society for Disaster Recovery and Revitalization ,  The Japanese Psychological Association ,  Japanese Association of Qualitative Psychology (2004-) ,  The International Society of Volunteer Studies in Japan ,  the Japanese Group Dynamics Association (2002-) ,  The City Planning Institute of Japan ,  Japan NPO Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page