Rchr
J-GLOBAL ID:200901079767901317   Update date: Aug. 20, 2022

Miyagi Sachie

ミヤギ サチエ | Miyagi Sachie
Affiliation and department:
Research field  (2): Linguistics ,  Science education
Research keywords  (4): 音声学 ,  日本語教育 ,  Phonetics ,  Teaching Japanese
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 1990 - 日本語の韻律と表現意図の研究
  • 1990 - Study of the role of prosodic feature to express different in tention
  • 1984 - 第二言語の聴解のメカニズムと指導法の研究
  • 1984 - Study of the Listening mechanism of the Second language and its application to teaching
  • 音声言語教育の指導法
MISC (16):
  • 音声言語能力向上を目指した聴解指導シラバス. 東海大学紀要 留学生教育センター. 2005. 第25号, 47-56
  • 学部留学生の学習上の困難点を探る-留学生の学習・指導に関するアンケート調査の分析を通して-. 東海大学紀要 留学生教育センター 東海大学出版会. 2003. 23. 31-44
  • 総合日本語力を高めるための「音声教材」の活用-中級レベルの指導を中心に-. 東海大学紀要 留学生教育センター 東海大学出版会. 2002. 第22号,PP.41-54
  • ひらがな導入CAIの開発とその教育効果について-音声、絵を使った識別練習「23語で五十音」-. 小出記念 日本語教育研究会論文集8. 2000. 8. 117-122
  • MIYAGI Sachie. Teaching Listening Comprehension for Elementary-level Learners of Japanese : Development of the Listening Material, "Everyday Listening in 50 days for Elementary-level Learners". Bulletin of the Foreign Student Education Center Tokai University. 1998. 18. 18. 27-38
more...
Books (8):
  • 「日本語聴解教材」から「日本語音声教材へ-『中級日本語聴解練習 毎日の聞きとり50日』から『中上級日本語音声教材 毎日の聞きとり plus40』までの教材開発を通して-」『教師づくり教材づくり日本語教育』
    凡人社 2005
  • 『日本語教育法概論』(共著)「第3章第3節 文字・表記」「第4章第2節 聞くことに焦点を当てた指導の理論と実践」
    東海大学出版会 2005
  • 中上級日本語音声教材 毎日の聞きとりplus40上・下
    凡人社 2003
  • 初級日本語聴解練習 毎日の聞きとり50日 上・下(共著)
    凡人社 1998
  • 日本語教育における音声指導の意味と役割、指導法について
    東海大学留学生教育センター30周年記念論集 東海大学出版会 1994
more...
Education (2):
  • - 1976 International Christian University College of Liberal Arts Division of Languages
  • - 1976 International Christian University Faculty of Liberal Arts
Work history (2):
  • 1977 - 2002 東海大学留学生教育センター 助手,講師,助教授,教授
  • 1977 - 2002 Faculty of Tokai University
Association Membership(s) (5):
日本教育心理学会 ,  計量国語学会 ,  日本言語学会 ,  日本音声学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page