Rchr
J-GLOBAL ID:200901080137521352   Update date: Mar. 30, 2024

Fujino Hiroshi

フジノ ヒロシ | Fujino Hiroshi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://univinfo.u-gakugei.ac.jp/u-gakugei/hp/hfujino1.html
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (4): コミュニケーション支援 ,  アセスメント ,  自閉スペクトラム症(ASD) ,  心の理論
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2023 - 2028 隠れた障害である言語発達障害と社会認知発達との関係性解明:二次障害を防ぐために
  • 2023 - 2026 自閉スペクトラム症児における文章表現スタイルに関する検討
  • 2019 - 2023 自閉スペクトラム症児者同士の仲間集団が社会性の発達とQOLに及ぼす影響
  • 2019 - 2023 自閉スペクトラム症児の「聞き取り」と「読み取り」の困難さの要因を探る実証研究
  • 2020 - 2023 Cognitive characteristics and preference in people with autism spectrum disorder
Show all
Papers (81):
  • What is the Most Effective Way to Train In-Service Teachers on Special Needs Education? : Case Study through Workshop Training. 2022. 73. 729-737
  • Tomoko Matsui, Mariko Uchida, Hiroshi Fujino, Yoshikuni Tojo, Koichiro Hakarino. Perception of native and non-native phonemic contrasts in children with autistic spectrum disorder: effects of speaker variability. CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS. 2021
  • 福田, 弥咲, 大伴, 潔, 橋本, 創一, 李, 受眞, 山口, 遼, 澤, 隆史, 奥住, 秀之, 藤野, 博, 濵田, 豊彦, 増田, 謙太郎. 特別支援教育における教師の研修ニーズと専門性向上に関する調査報告 : 特別支援学校、通級指導教室の教師を対象として-Survey Report on Special Needs Education Teacher Training Needs and Professionalization : The Participants were Guidance Class Teachers and Special Support School Teachers. 東京学芸大学紀要. 総合教育科学系. 2021. 72. 541-551
  • What do Regular Class teachers Think About Special Needs Education Coordinators?. 2020. 16. 119-126
  • Survey on Special Support Education and School Support Systems in high School. 2020. 16. 99-106
more...
MISC (33):
  • 橋本 創一, 福田 弥咲, 山口 遼, 李 受眞, 大伴 潔, 澤 隆史, 濵田 豊彦, 藤野 博, 増田 謙太郎, 奥住 秀之, et al. 特別支援教育における教員の研修ニーズと専門性向上に関する調査研究 : ライセンス(修了証)提供システムの開発に向けた基礎的検討-Research on Training Needs and Specialization of Teachers in Special Needs Education : Basic Study for Development of License (Certificate of Completion) Provision System. 日本教育大学協会研究年報 / 日本教育大学協会年報編集委員会 編. 2021. 39. 99-110
  • 岸本健, 安田哲也, 松井智子, 藤野博, 大伴潔. 語用論とコミュニケーションの発達 日本発達心理学会言語発達分科会・新学術領域共創的コミュニケーションための言語進化学認知発達班共催. 日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM). 2021. 32nd
  • 福田 弥咲, 橋本 創一, 山口 遼, 李 受眞, 大伴 潔, 澤 隆史, 濵田 豊彦, 奥住 秀之, 藤野 博, 増田 謙太郎, et al. 特別支援教育における教師の研修ニーズと専門性向上に関する調査研究 : 効果的・効率的な研修システムの検討. 発達障害支援システム学研究 = Japanese journal on the study of support system for developmental disabilities / 発達障害支援システム編集委員会 編. 2020. 19. 2. 159-167
  • 藤野博. 臨床発達心理学による子どもの「見方・考え方」. 指導と評価. 2018. 64. 2. 12-14
  • 藤野博. 発達障害とレジリエンス. 臨床心理学. 2017. 17. 5. 613-617
more...
Books (52):
  • あの子の発達障害がわかる本4 ちょっとふしぎ 吃音・チック・トゥレット症候群のおともだち
    ミネルヴァ書房 2019
  • 公認心理師技法ガイド:臨床の場で役立つ実践のすべて
    文光堂 2019
  • 介護福祉士養成講座5 コミュニケーション技術
    中央法規 2019
  • 絵でわかる なぜなぜ会話ルールブック:これでわかるコミュニケーションのなぞ
    合同出版 2018 ISBN:9784772613231
  • 自閉スペクトラム バディ・システムスタートブック
    学苑社 2018
more...
Lectures and oral presentations  (169):
  • ASD児における誤信念理解と語彙理解およびプランニングの関係
    (日本発達心理学会第27回大会 2017)
  • 発達障害児をもつ母親のストレスとソーシャルサポートの関連
    (日本発達心理学会第28回大会 2017)
  • 明示的・潜在的な心の理論と語用能力はASDの検出に有効か?
    (日本発達心理学会第28回大会 2017)
  • ASD児と定型発達児における潜在的な心の理論
    (日本発達心理学会第28回大会 2017)
  • ASD児における潜在的および明示的な心の理論と関連する要因
    (日本発達心理学会第28回大会 2017)
more...
Education (2):
  • - 1986 東北大学大学院 教育学研究科 教育心理学専攻
  • - 1984 Tohoku University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Ph.D. (Tohoku University)
  • 教育学修士 (東北大学)
Work history (4):
  • 2009 - 現在 Tokyo Gakugei University Professor
  • 2001 - 2009 Tokyo Gakugei University Associate Professor
  • 1998 - 2001 Tokyo Gakugei University Associate Professor
  • 1992 - 1998 Kawasaki University of Medical Welfare Associate Professor
Committee career (10):
  • 2018 - 現在 日本発達障害学会 編集委員
  • 2018 - 現在 日本発達障害学会 評議員
  • 2018 - 現在 日本発達心理学会 代議員
  • 2011 - 現在 日本特殊教育学会 編集委員
  • 2002 - 現在 日本聴覚言語障害学会 編集委員
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page