Rchr
J-GLOBAL ID:200901080155852110   Update date: Feb. 14, 2024

Sumi Yukimi

スミ ユキミ | Sumi Yukimi
Affiliation and department:
Job title: Associate professor
Homepage URL  (1): http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/~ysumi/
Research field  (3): Linguistics ,  Japanese linguistics ,  Japanese language education
Research keywords  (5): 認知 ,  語彙 ,  意味 ,  日本語 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2010 - 2015 認知言語学的アプローチによる日本語学習者(中国語母語話者)の語彙知識に関する研究
  • 2005 - 2008 成蹊大学アジア太平洋研究センター共同研究プロジェクト:言語のダイナミズム-日本語・英語・アジアオセアニア諸語-
Papers (27):
  • 徳弘康代, 西山聖久, レレイト エマニュエル, 服部淳, 鷲見幸美. 『Essential Kanji for Science and Engineering Students - Vocabulary and Example Sentences -理工系留学生のための重要漢字字-単語と例文-』の作成. JSL漢字学習研究会誌. 2020. 第12号. 86-93
  • A Cognitive linguistic analysis of Japanese polysemous words and its application to Japanese teaching. 2019. 19. 465-480
  • 鷲見幸美. 表現学関連分野の研究動向;日本語教育. 表現研究. 2018. 107. 55
  • A semantic analysis of a Japanese polysemic compound verb Mikaesu: From the perspective of semantic network and analyzability. 2018. 1. 289-304
  • 鷲見幸美. 多義語「見直す」の意味分析. 論集:日韓学術交流会-言語文化を巡って-. 2017. 3. 27-40
more...
MISC (22):
  • 鷲見幸美. 多義語「見直す」の意味分析. 論集:日韓学術交流会-言語文化を巡って-. 2017. 3. 27-40
  • SUMI YUKIMI. A way of teaching a polysemic verb "tsukeru": Based on how Japanese native speakers use it in spoken Japanese. 2017. 38. 2. 33-46-46
  • 鷲見幸美. 多義動詞「カケル」の学習についての一考察-話し言葉における日本語母語話者の使用実態を踏まえてー. 日语教育与日本学. 2015. 6. 54-63
  • How Korean learners of Japanese use polysemic verbs: An analysis of the KY corpus from the perspective of a Usage-based Model. 2015. 2. 49-61
  • SUMI Yukimi. How native Chinese speakers learning Japanese use polysemic verbs : An analysis of KY corpus. Studies in Language and Culture. 2015. 36. 2. 81-96-96
more...
Books (4):
  • The Encyclopedia of Cognitive Linguistics
    2019
  • 認知言語学 基礎から最前線へ
    くろしお出版 2013 ISBN:9784874245958
  • 講談社類語辞典
    講談社 2008
  • 類語大辞典
    講談社 2002
Lectures and oral presentations  (49):
  • 『Essential Kanji for Science and Engineering Students - Vocabulary and Example Sentences -理工系留学生のための重要漢字字-単語と例文-』の作成
    (JSL漢字学習研究会第83回研究会 2019)
  • 概念メタファー理論に基づいた教科学習支援-社会科3・4年生教科書の分析を通して-
    (2019年度日本語教育学会秋季大会 2019)
  • 日本語学習者による意味ネットワーク構築のための支援-多義動詞ヒクを例に-
    (第5回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会 2019)
  • 意味カテゴリーの動態性-多義動詞ヒクを例に-
    (2019年「日本言語文化研究」学術研究会;東華大学・名古屋大学・上海外国語大学 2019)
  • 留学生と日本人の協働による漢字学習動画の作成
    (JSL漢字学習研究会第79回研究会 2019)
more...
Works (4):
  • 表現研究関連文献紹介
    2020 -
  • 理工系留学生のための重要漢字-単語と例文-
    徳弘康代, 西山聖久, レレイト・エマニュエル, 服部淳, 鷲見幸美 2018 - 2019
  • 表現学関連分野の研究動向;日本語教育
    鷲見幸美 2018 -
  • プロジェクトを中心としたアカデミック・ジャパニーズ教材の開発-教材作成のねらいとその使用例-
    衣川隆生, 俵山雄司, 鷲見幸美, 宮島良子 2015 - 2016
Education (2):
  • 1995 - 1998 Nagoya University Graduate School, Division of Letters
  • - 1995 Nagoya University Graduate School, Division of Letters
Professional career (3):
  • 博士(学術) (名古屋大学)
  • 修士(学術) (名古屋大学)
  • 文学士 (東京外国語大学)
Work history (10):
  • 2017/04/01 - 現在 名古屋大学大学院 人文学研究科人文学専攻文芸言語学 准教授
  • 2017/04/01 - 現在 Nagoya University Graduate School of Humanities Department of Humanities 1 Associate professor
  • 2007/04/01 - 2017/03/31 名古屋大学大学院 国際言語文化研究科日本言語文化専攻 准教授
  • 2007/04/01 - 2017/03/31 Nagoya University Graduate School of Languages and Cultures Department of Japanese Language and Culture Associate professor
  • 2005/04/01 - 2007/03/31 名古屋大学大学院 国際言語文化研究科日本言語文化専攻 准教授
Show all
Committee career (9):
  • 2005/09 - 現在 日本認知言語学会理事会 理事
  • 2017/09 - 2019/09 日本認知言語学会学会奨励賞委員会 委員長
  • 2015/07/01 - 2017/03/31 日本語教育学会研究集会委員会 委員(中部地区代表)
  • 2013/09 - 2015/09 日本認知言語学会論文集編集委員会 委員長
  • 2012/10/27 - 2012/10/28 日本語文法学会第13回大会 開催校教員
Show all
Association Membership(s) (6):
母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 ,  日本語文法学会 ,  表現学会 ,  日本語/日本語教育研究会 ,  日本認知言語学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page