Rchr
J-GLOBAL ID:200901081367848020   Update date: Feb. 14, 2024

Fukuda Yuki

フクダ ユキ | Fukuda Yuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.zc.em-net.ne.jp/~psy-language/
Research field  (2): Educational psychology ,  Experimental psychology
Research keywords  (8): Visual Image ,  Language Performance Ability ,  Shallow Processing ,  Discourse Understanding ,  視覚的イメージ ,  言語力促進 ,  浅い処理 ,  談話理解
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2025 Developing the dimensions that people come across in stories: Interdisciplinary studies based on the short-story database
  • 2016 - 2020 The effetct of reading aloud with appropriate emotions on the depth of story comprehension and the readers' motiovation.
  • 1997 - 1998 会話理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的な検討
  • 1996 - 1996 説明文理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的な検討
  • 1995 - 1995 物語理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的検討
Papers (15):
  • ISEKI Ryuta, KIKUCHI Risa, MOCHIZUKI Masaya, FUKUDA Yuki, ISHIGURO Kei. Relationship Between Part-of-Speech-Based Stylistic Indicators and Subjective Impressions: Psychological Study of MVR and Part-of-Speech Composition. Mathematical Linguistics. 2022. 33. 7. 493-509
  • 望月 正哉, 井関 龍太, 福田 由紀, 長田 友紀, 常深 浩平, 石黒 圭. 読者がもつ物語の認知的ジャンルの測定. 読書科学. 2021. 62. 3. 160-174
  • Fukuda Yuki, Hagiwara Haruka, & Kikuchi Risa. What can we learn in psychology of language?: Comparison with linguistics by correspondence analysis. Bulletin of Faculty of Letters, Hosei University. 2018. 76. 115-127
  • Fukuda Yuki & Sato Shiho. Do we feel better from reading a positive texts?. The Science of Reading. 2017. 59. 4. 161-171
  • FUKUDA Yuki, KOTAKA Sayuri, & YAGUCHI Yukiyasu. A Systematic Review of Developmental Reading and Writing Disabilities in Japan from January 1999 to July 2009. Bulletin of Faculty of Letters, Hosei University. 2017. 74. 95-118
more...
MISC (28):
  • Fukuda, Yuki. Let's make the shared world!. 日本語学. 2019. 38. 1. 68-69
  • 活用できる知識の構造とその育成. 初等教育資料. 2013. 898. 20-23
  • 認知心理学からみた深い理解. 指導と評価. 2012. 58. 8-11
  • 集団において思考は発展するか. 指導と評価. 2011. 57. 8-11
  • 自分の考えを書く言語活動. 指導と評価. 2010. 56. 20-23
more...
Books (24):
  • 基礎基本シリーズ6 教育心理学
    大学教育出版 2022 ISBN:9784866922256
  • 心理学要論 改訂版
    培風館 2022 ISBN:9784563052591
  • The future of reading research
    ひつじ書房 2019 ISBN:9784894769380
  • Intorduction to Educational Psychology
    Baihu-kan 2016 ISBN:9784563052485
  • 言語心理学入門-言語力を育てる-
    Baihukan 2012 ISBN:9784563052317
more...
Lectures and oral presentations  (71):
  • Development of the post-reading impression scale: PRIS ,: A study with narrative texts
    (The 86th Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2022)
  • Examining the reliability and validity of the post -reading impression scale
    (The 86th Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2022)
  • Development of Multiple Attribution Indexes of Narrative
    (The 86th Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2022)
  • Stories Encountered in Textbooks (1) -Difficulty Levels of Narrative Texts in Japanese Language Materials
    (The 63th Annual Meeting of the Japanese Association of Educational Psychology 2021)
  • Stories Encountered in Textbooks (2): The Relationship between Point of View Information and Level of Difficulty in Japanese Language Teaching Materials
    (The 63th Annual Meeting of the Japanese Association of Educational Psychology 2021)
more...
Education (2):
  • - 1991 University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology 心理学
  • - 1986 University of Tsukuba Second Cluster of College 人間学類心理学専攻
Professional career (2):
  • 教育学修士 (筑波大学)
  • 博士(心理学) (筑波大学)
Work history (17):
  • 2000/04 - 現在 法政大学文学部(教育学科) 助教授 (「心理学概論」「認知心理学」「学習心理学」「心理学演習I」担当) (現在に至る)
  • 2000/04 - 2001/03 法政大学現代福祉学部 非常勤講師 (「心理学概論」「心理学基礎実験」担当)
  • 1993/04 - 2001/03 埼玉大学教養学部 (幼児教育講座) 非常勤講師 (「幼児の言葉」担当)
  • 2000/04/01 - 法政大学文学部(教育学科) 助教授 (「心理学概論」「認知心理学」「学習心理学」「心理学演習I」担当) (現在に至る)
  • 1999/04 - 2000/03 法政大学文学部(教育学科) 非常勤講師(「認知心理学」「学習心理学」担当)
Show all
Committee career (9):
  • 2001/04 - 現在 日本認知科学会 会員
  • 1997/04 - 現在 日本体育学会 会員
  • 1991/04 - 現在 日本映像学会 会員
  • 1990/04 - 現在 日本発達心理学会 会員
  • 1986/04 - 現在 日本読書学会 会員
Show all
Awards (2):
  • 2023/09 - The Mathematical Linguistics Society of Japan The Mathematical Linguistic Society of Japan (MLSJ) Best Innovative Paper Award Relationship between part-of-speech-based stylistic indications and subjective impression: Psychological study of MVR and part-of-speech composition
  • 2015/08/02 - The Japan Reading Association Research encouragement award for the science of reading Do we feel better from reading a positive story aloud with appropriate emotions?
Association Membership(s) (7):
日本国語教育学会 ,  The Japanese society for Cognitive Psychology ,  日本認知科学会 会員 ,  日本心理学会 会員 ,  日本教育心理学会 会員 ,  日本発達心理学会 会員 ,  日本読書学会 会員
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page