Rchr
J-GLOBAL ID:200901081448120340   Update date: Mar. 07, 2024

Kadota Riyo

Kadota Riyo
Research field  (2): Education - general ,  Early childhood education and childcare
Research keywords  (1): Early Childhood Education and Care
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2022 - 2025 Exploring ways of supporting teachers' well-being and professional learning process in preschool culture.
  • 2021 - 2024 Studying pre-service early childhood educators' transition into the classroom: A longitudinal international comparative study
  • 2016 - 2021 保育者の学習過程を支える園内研修とリーダーシップの検討
  • 2011 - 2016 保育・教育の質が幼児・児童の発達に与える影響の検討
  • 2007 - 2011 幼児教育から小学校教育への移行過程の検討
Show all
Papers (29):
  • Exploring Private Kindergartens Principals’ Mindset and Challenges on Business Succession Based on Its Types. International Journal of Early Childhood Education. 2022. 29. 19-36
  • カドタ リヨ, ワタナベ ヨシエ. 保幼小接続における小学校教諭と保育者の相互理解に関する一考察 : 保育者の小学校教育の捉え方に着目して. 2021. 16. 2. 183-193
  • Ueda Harutomo, Akita Kiyomi, Ashida Hiroshi, Oda Yutaka, Kadota Riyo, Suzuki Masatoshi, Nakatsubo Fuminori, Noguchi Takako, Minowa Junko, Mukuda Yoshiyuki, et al. Research on the Career Development and Duties of Private Kindergarten Directors. International Journal of Early Childhood Education. 2021. 28. 173-190
  • A study on structuring ways of preschool teachers learning mindsets through on-site training session : Focusing on remarks "remained in your mind" and "deepened your understanding of practices". 2020. 59. 485-516
  • Mori Nobuko, Kadota Riyo, Noguchi Takako, Suzuki Masatoshi, Ashida Hiroshi, Minowa Junko, Akita Kiyomi, Oda Yutaka, Muto Takashi, Ueda Harutomo, et al. A longitudinal study to explore ways of children’s competencies on interpersonal relationship (from early childhood to elementary school): focusing on qualitative transformation of their collaborative competencies. Human Sciences. 2020. 2. 0. 36-45
more...
MISC (33):
  • 保育の場における現職教育のあり方について(総説). 2020. 58. 2・3. 367-370
  • Kadota Riyo. In-service Training for Teachers in Practice of Early Childhood Care and Education. RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN. 2020. 58. 2-3. 219-222
  • 門田 理世. 改定「保育所保育指針」を読んで(第15回)諸国のカリキュラム改定から保育指針の改定を眺望する. 保育通信. 2018. 762. 24-29
  • タシロ ユウイチ, アベ カズヒコ, カドタ リヨ. 人間科学部創設10周年記念行事の報告. 2015. 11. 1. 199-203
  • 野口 隆子, 箕輪 潤子, 宇佐美 慧, 上田 敏丈, 秋田 喜代美, 無藤 隆, 小田 豊, 中坪 史典, 芦田 宏, 鈴木 正敏, et al. PG087 保育の質が幼児の発達に与える影響(1) : 4歳から5歳の言語発達に関する縦断的検討とコーホート間比較(発達,ポスター発表G). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2014. 56. 827
more...
Books (7):
  • 幼児教育・保育の国際比較:OECD国際幼児教育・保育従事者調査2018報告書-質の高い幼児教育・保育に向けて
    明石書店 2020 ISBN:9784750349206
  • OECD保育の質向上白書 人生の始まりこそ力強く:ECECのツールボックス
    明石書店 2019
  • 保育者の専門的成長を考える-諸外国が捉える「保育の質」の観点から『保育の理論と実践:ともに育ちあう保育者をめざして』
    ミネルヴァ書房 2017 ISBN:9784623074549
  • 保育の理論と実践:ともに育ちあう保育者をめざして
    ミネルヴァ書房 2017 ISBN:9784623074549
  • 保育者としての質を向上させるために 『保育の理論と実践:ともに育ちあう保育者をめざして』
    ミネルヴァ書房 2017 ISBN:9784623074549
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • 義務教育の低年齢化について考える ~EU諸国における接続期の視座から~
    (日本教育学会第82回 2023)
  • 接続期の持つ義務教育の意味について考える
    (日本学校教育学会 第37回研究大会 2023)
  • Issues of multicultural education in pre-service teacher training curriculum in Japan
    (Korean Association for Multicultural Education International Conference 2023)
  • 保育学・日本保育学会のこれまでとこれから
    (日本保育学会第76回大会 2023)
  • 2023年5月14日(日) 09:30 〜 11:30 第2会場 (第2会場)
    (2023)
more...
Education (1):
  • 1998 - 2002 University of Illinois at Urbana-Champaign College of Education Department of Curriculum and Instruction Division of Early Childhood Education
Work history (4):
  • 2010/04/01 - 西南学院大学人間科学部児童教育学科 西南学院大学人間科学研究科 教授
  • 2006/04/01 - 2010/03/31 西南学院大学人間科学研究科 准教授
  • 2003/10/01 - 2010/03/31 西南学院大学人間科学部 准教授
  • 2002/04/01 - 2003/09/30 西南学院大学文学部講師
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page