Rchr
J-GLOBAL ID:200901081884442824   Update date: Feb. 14, 2024

Toyota Hiroshi

トヨタ ヒロシ | Toyota Hiroshi
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (2): Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (5): interpersonal relationship ,  Ibasyo Social Psychology/interpersonal attraction ,  emotional intelligence ,  elaboration Educational Psychology/study habit ,  Cognitive Psychology/memory
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2021 - 2025 偶発学習に及ぼす想起されたエピソードの効果および学習者の情動処理能力の個人差
  • 2016 - 2020 欲求の階層構造に対応する記憶システムと対人欲求の個人差が記憶に及ぼす効果の検証
  • 2011 - 2015 Effects of processing attributes in autobiographical episodes and Individual differences in emotonal intelligence on incidental memory
  • 2006 - 2009 Effects of time dimensional prospective and emotionality in memory
  • 2002 - 2005 A research for the effects of self-corrected activities on memory
Show all
Papers (205):
  • 豊田弘司, 川﨑弥生. The effects of the unsusual behavior by a person on interpersonal affection and causal attribution. 奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要. 2019. 5. 1-7
  • 多根井重晴, 豊田弘司. Practical research on learning by repetition in undergraduates. 奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要. 2019. 5. 19-25
  • TOYOTA HIROSHI, CHUJO KAZUMITSU, SATO KOICHI, KAMIMURA EIICHI, KASUYA TAKASHI, TANAKA TOSHIYA. How Does Educational Psychological Research Contribute to Educational Practices in School. The Annual Report of Educational Psychology in Japan. 2019. 58. 0. 307-316
  • 豊田弘司, 井上拓哉. The relationships between the spacing effects and types of processing. 奈良教育大学紀要. 2018. 67. 1. 39-48
  • 豊田弘司, 多根井重晴. Age differences in seating position and structure of ego. 奈良教育大学紀要. 2018. 67. 1. 49-56
more...
MISC (6):
  • 豊田弘司. 記憶における時間的展望性及び情動性の効果. 平成18年度~21年度科学研究費補助金(基盤研究(c))研究成果報告書. 2010
  • Hiroshi Toyota. Developmental differences in the effects of EI on academic performance in Japanese students. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2008. 43. 3-4. 354-354
  • 豊田弘司. 記憶に及ぼす自己修正活動の効果に関する研究. 平成14~17年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書. 2006
  • 豊田弘司. 記憶に及ぼす自己選択精緻化の効果に関する研究. 平成10年度~13年度科学研究費補助金(基盤研究(C)(2))研究成果報告書. 2002
  • 豊田弘司. 記憶の発達を規定する活性化拡散領域限定に関する研究. 平成7年度~平成9年度科学研究費補助金(基盤研究(C)(2))研究成果報告書. 1998
more...
Books (25):
  • 新しい教職教育講座 教職教育編 教育心理学
    ミネルヴァ書房 2019
  • シリーズ心理学と仕事 学習心理学
    北大路書房 2018 ISBN:9784762830488
  • 古典で読み解く現在の認知心理学
    北大路書房 2017
  • 英語教育学と認知心理学のクロスポイント-小学校から大学までの英語学習を考える-
    北大路書房 2016
  • 本当のかしこさとは何か-感情知性(EI)を育む心理学-
    誠信書房 2015 ISBN:9784414311143
more...
Lectures and oral presentations  (137):
  • Congruity effects of text colors of words on intentional memory
    (日本認知心理学会第17回大会 2019)
  • 偶発記憶に及ぼす欲求処理の組合せ効果-生存欲求処理と親和及び自己実現欲求処理の比較ー
    (関西心理学会第130回大会 2018)
  • 内的連想反応による反復における分散効果
    (関西心理学会第130回大会 2018)
  • 偶発記憶における生存処理と自己準拠処理による分散効果
    (日本心理学会第82回大会 2018)
  • 学校教育実践に教育心理学の研究はどのように貢献するのか?
    (日本教育心理学会第60回総会 2018)
more...
Education (2):
  • - 1983 Osaka Kyoiku University Graduate School, Division of Education 教育心理学
  • - 1981 Nara University of Education Faculty of Education 小学校教員養成課程心理学専攻
Professional career (1):
  • Ph.D. (Kwansei Gakuin University)
Committee career (7):
  • 2017/04 - 現在 関西心理学会 顧問
  • 2020/01 - 2021/12 日本教育心理学会 教育心理学研究編集委員会委員長
  • 2015/04 - 2019/03 日本教育心理学会 理事
  • 2018/01/01 - 日本教育心理学会 教育心理学研究編集委員会 副委員長
  • 2013/04/01 - 2017/03/31 関西心理学会 会長
Show all
Association Membership(s) (7):
日本保育学会 ,  日本教育心理学会 ,  関西心理学会 ,  日本基礎心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本認知心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page