Rchr
J-GLOBAL ID:200901084707361139   Update date: May. 16, 2023

Yamagata Hiromi

ヤマガタ ヒロミ | Yamagata Hiromi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Educational psychology ,  Science education
Research keywords  (6): 科学的思考 ,  理科学習 ,  概念変化 ,  Scientific Thinking ,  Science Learning ,  Conceprual Change
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2017 - 2023 科学的概念の獲得過程における体験を伴う学習の教育的効果の検討
  • 2009 - 2010 An empirical study on the acquisition process of scientific concepts through experiences and its educational benefit
Papers (20):
  • YAMAGATA Hiromi. AN INVESTIGATION ON METHODS OF MEASURING IMPLICIT NAIVE CONCEPTION COMPARING ORDER OF TASKS. 2023. 53
  • 山縣 宏美. 遠隔授業の授業評価 : 対面授業,使用した機器による比較-A COMPARATIVE STUDY ON EVALUATIONS OF DISTANCE AND FACE-TO-FACE LEARNING AND EFFECTS OF DEVICES USED TO ATTEND DISTANCE LEARNING. 西日本工業大学紀要 = Memoirs of Nishinippon Institute of Technology / 西日本工業大学紀要委員会 編. 2021. 51. 97-100
  • 山縣 宏美. 科学的知識の測定方法の分類 -知識表象の顕在性の観点から-. 西日本工業大学紀要. 2021. 50. 125-128
  • 山縣 宏美. 小学生を対象とした直落信念の一貫性の検討 : 複数の課題を用いて-AN INVESTIGATION ON CONSISTENCY OF STRAIGHT DOWN BELIEF USING VARIOUS PROBLEMS RELATED TO LAW OF INERTIA FOR ELEMENTRY SCHOOL STUDENTS. 西日本工業大学紀要 = Memoirs of Nishinippon Institute of Technology / 西日本工業大学紀要委員会 編. 2019. 49. 111-114
  • YEHUA ZHOU, 山縣 宏美. 消費者の価格判断過程に関する研究-Research on Consumers' Judging Process for Price. Journal of management and training for industries. 2018. 5. 2. 14-22
more...
MISC (26):
  • 山縣 宏美. 素朴概念の顕在性の検討課題順序の比較. 日本心理学会大会発表論文集. 2021. 85. PP-070-PP-070
  • 山縣 宏美. シミュレーションを使用した直落信念の一貫性の検討. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2020. 62. 208
  • Yamagata Hiromi. A study on students’ consistent belief about the straight-down concept in multiple tasks. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2017. 81. 2A-095-2A-095
  • Yamagata Hiromi. A factors affecting students’ learning activity after scientific experiments. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2015. 79. 2AM-136-2AM-136
  • 山縣 宏美. PG054 大学生の非科学的現象に対する認識に影響する体験の効果 : 血液型性格判断を用いて(教授・学習・認知,ポスター発表G). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2014. 56. 794
more...
Books (6):
  • 学習・言語心理学 : 支援のために知る「行動の変化」と「言葉の習得」
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623085835
  • 教育認知心理学の展望 = Perspective of cognitive psychology in education
    ナカニシヤ出版 2016 ISBN:9784779510496
  • よくわかる学校教育心理学
    ミネルヴァ書房 2010 ISBN:9784623056422
  • 児童心理学
    学文社 2009 ISBN:9784762018855
  • 児童心理学の最先端 : 子どものそだちを科学する
    あいり出版 2009 ISBN:9784901903196
more...
Education (2):
  • 1998 - 2006 Kyoto University
  • 1994 - 1998 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (1):
  • (BLANK) (Kyoto University)
Committee career (3):
  • 2017/12 - 現在 北九州市民カレッジ 企画運営委員
  • 2015 - 現在 行橋市地方創生有識者会議 委員長
  • 2012 - 現在 行橋市教育委員会 外部評価委員
Association Membership(s) (6):
日本LD学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  Japan Society for Educational Technology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page