Rchr
J-GLOBAL ID:200901084944465470   Update date: Apr. 18, 2024

Tsuru Hirofumi

ツル ヒロフミ | Tsuru Hirofumi
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (2): Early childhood education and childcare ,  Social welfare
Research keywords  (3): 保育者の専門職倫理 ,  子育て支援 ,  障害児保育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2028 保育所等における個別支援の充実を図る推進事業等に関する研究
  • 2021 - 2024 Fundamental researches about the ethical decision making model in the childcare
  • 2019 - 2023 保育所等における生活困難家庭に対する組織的支援と実践理論の構築
  • 2016 - 2019 The organized supports for the parents with life problems in day-care centers and the creation of the teaching programs
  • 2013 - 2016 The relationship between the early supports for life tasks and the management of organizations in the day care centers
Show all
Papers (61):
  • The "community" view held by preschool staff providing child and family support. 2024. 73. 27-36
  • 鶴宏史, 中谷奈津子, 木曽陽子, 吉田直哉, 関川芳孝. 保育所長の生活困難家庭に対する支援の必要性の認識とその形成プロセス -施設長へのインタビューを通して-. 学校教育センター紀要. 2024. 9. 30-42
  • NAKATANI Natsuko, KISO Yoko, TSURU Hirofumi, YOSHIDA Naoya, SEKIKAWA Yoshitaka. Supporting Development of Children from Families Facing Challenges at Day-care Centers: Reconsideration of “Social Welfare and Early Childhood Care and Education”. Journal of Home Economics of Japan. 2024. 75. 1. 1-16
  • 鶴宏史. 保育者の専門職倫理をめぐる議論. 保育学研究. 2023. 61. 1. 145-152
  • Hirofumi TSURU, Natsuko NAKATANI, Yoko KISO, Naoya YOSHIDA, Yoshitaka SEKIKAWA. Postures of Nursery Teacher in Support to Families Experiencing Problems at Nursery Schools and Certified Centers for Early Childhood Education and Care : Analysis of interviews with nursery teachers. Bulletin of School Education Center. 2023. 8. 57-70
more...
MISC (6):
  • 鶴宏史, 上村麻郁, 古賀琢也, 杉山宗尚, 宇野直樹, 矢藤誠慈郎. 一般社団法人全国保育士養成協議会保育士養成倫理綱領策定の背景及びプロセス、倫理綱領の概要、今後の課題. 令和3年度保育士養成研究所報告書. 2022. 30-39
  • 伊藤篤, 倉石哲也, 鶴宏史, 奥山千鶴子, 中條美奈子, 松田妙子. 地域子育て支援拠点事業及び利用者支援事業(基本型)における利用者の個別ニーズの把握・相談対応状況に関する調査研究(令和元年度「厚生労働省 子ども・子育て支援推進調査研究事業」). 2020
  • 鶴宏史, 西宮市こども支援局子育て事業部保育所事業課. 共に育つ(改訂版). 2019
  • 伊藤篤, 倉石哲也, 鶴宏史, 坂本純子, 奥山千鶴子, 中條美奈子, 岡本聡子. 地域子育て支援拠点の寄り添い型支援が親の成長を促すプロセス分析と支援者の役割に関する調査研究(平成30年度「厚生労働省 子ども・子育て支援推進調査研究事業」). 2019
  • 一般社団法人教育支援人材認証協会. 子育て支援員研修に係る「指導略案」及び「標準的な履修・指導内容の教材例」(平成27年度厚生労働省委託事業「子育て支援員研修の充実等に関する調査研究事業報告書」). 2016
more...
Books (41):
  • 保育所等における子ども家庭支援の展開-生活困難を支える園実践の質的分析-
    晃洋書房 2024 ISBN:4771038325
  • 改訂版 保育者・教師のフロンティア
    晃洋書房 2023 ISBN:9784771037441
  • 社会福祉(改訂1版)(最新保育士養成講座4)
    全国社会福祉協議会 2022
  • よくわかる子ども家庭支援論
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623092017
  • 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090846
more...
Lectures and oral presentations  (42):
  • 保育所等における生活困難家庭に対する組織的支援(6)ー支援の理念を保育者に浸透させるプロセスー
    (日本保育学会第76回大会 2023)
  • 保育所等における生活困難家庭に対する組織的支援(5)ー園長による支援の必要性の認識とその形成プロセスー
    (日本保育学会第76回大会 2023)
  • わが国における保育者の倫理的ジレンマとその特徴-アメリカにおける保育者の倫理的ジレンマとの比較から-
    (日本保育学会第76回大会 2023)
  • アメリカにおける保育者の倫理的ジレンマの分析ーNAEYCのYoung Children掲載事例を手がかりにー
    (日本保育学会第75回大会 2022)
  • 管理職による子ども家庭支援の実践に関するポリシーー認定こども園におけるインタビューを通してー
    (日本保育学会第75回大会 2022)
more...
Education (3):
  • - 2010 Osaka Prefecture University
  • - 2001 Osaka Prefecture University
  • - 1999 Osaka Prefecture University
Professional career (2):
  • 修士(社会福祉学) (大阪府立大学)
  • 博士(社会福祉学) (大阪府立大学)
Work history (12):
  • 2022/09 - 現在 神戸親和大学大学院 文学研究科教育学専攻 非常勤講師
  • 2021/04 - 現在 Mukogawa Women's University School of Education Department of Education
  • 2019/04 - 2021/03 Mukogawa Women's University School of Education, Department of Education
  • 2013/04 - 2019/03 Mukogawa Women's University School of Letters, Department of Education
  • 2017/09 - 2018/03 Kwansei Gakuin University School of Education, Department of Education
Show all
Committee career (9):
  • 2019/04 - 現在 社会福祉法人太陽の会 評議員
  • 2018/04 - 現在 社会福祉法人聖徳園 第三者委員
  • 2013/04 - 現在 八尾市障害児保育審議会 委員
  • 2005/03 - 現在 社会福祉法人勝原福祉会 評議員
  • 2021 - 2023 日本保育学会 『保育学研究』専門委員
Show all
Association Membership(s) (5):
日本保育者養成教育学会 ,  日本保育ソーシャルワーク学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本社会福祉学会 ,  日本保育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page