Rchr
J-GLOBAL ID:200901085202163452   Update date: Feb. 01, 2024

Nakazawa Jun

ナカザワ ジュン | Nakazawa Jun
Affiliation and department:
Job title: Chiba University
Other affiliations (1):
  • 千葉大学  名誉教授
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (2): 認知制御 情動制御 仲間関係 父親 マンガリテラシー ,  Cognitive Regulation Emotion regulation peer relation Fathering Manga Literacy
Research theme for competitive and other funds  (26):
  • 2018 - 2022 Preceding factors on self-regulation in early childhood
  • 2015 - 2019 Development and evaluation of a recurrent education program for science teachers in the ASEAN symbiosis era
  • 2014 - 2019 A psychopathological study focusing on Family realtionship adaptation
  • 2014 - 2018 Development of psychosocial tasks and support tools for patients with congenital heart disease
  • 2014 - 2017 Training courses for kindergarten teachers at Tokyo Women's Higher Normal School in the early Showa era : An examination of lecture notes
Show all
Papers (205):
  • Huiguang Ren, Craig H. Hart, Charissa S. L. Cheah, Chris L. Porter, David A. Nelson, H. Melis Yavuz-Müren, Wen Gao, Fatimah Haron, Liuqing Jiang, Akiko Kawashima, et al. Parenting measurement, normativeness, and associations with child outcomes: Comparing evidence from four non-Western cultures. Developmental Science. 2023
  • 中道圭人, 中道直子, 中澤潤. 小学校1-3年にかけての抑制制御の発達と学業成績の関連. チャイルド・サイエンス. 2023. 25. 41-45
  • Keito Nakamichi, Naoko Nakamichi, Jun Nakazawa. Longitudinal Relations Among Executive Function, Theory of Mind, and Japanese Language Skills Achievement in Elementary School: A 4-year Longitudinal Study. Psychological Reports. 2022. 003329412211330-003329412211330
  • Emotional Responses, Theory of Mind, and Peer Relationships in Japanese Young Children. 2022. 70. 127-133
  • Naoko Nakamichi, Keito Nakamichi, Jun Nakazawa. Examining the indirect effects of kindergarteners’ executive functions on their academic achievement in the middle grades of elementary school. Early Child Development and Care. 2021. 1-14
more...
MISC (6):
  • 中澤潤. 架け橋期に非認知能力をつなぐ. 千葉教育. 2023. 679. 2-3
  • 中澤潤. 博物館における解説ツールとしてのマンガの可能性. 博物館研究. 2022. 57. 4-5
  • 中澤潤. マンガの読解過程とリテラシー. 心理学ワールド. 2022. 96. 23-24
  • 榎本 淳子, 中澤 潤, 水野 芳子, 白井 丈晶, 小川 純子, 丹羽 公一郎. 成人先天性心疾患患者における自立と心理的特徴. 日本小児循環器学会雑誌. 2010. 26. Suppl. s252-s252
  • 白井 丈晶, 水野 芳子, 豊田 智彦, 立野 滋, 川副 泰隆, 丹羽 公一郎, 松尾 浩三, 小川 純子, 中澤 潤, 榎本 淳子. 成人先天性心疾患患者の健康関連QOLと心理的特性 SF36と自己評価質問紙より. 日本小児循環器学会雑誌. 2008. 24. 3. 346-346
more...
Books (113):
  • 日本版Bayley-III実施マニュアル
    日本文化科学社 2023
  • 日本版Bayley-III理論マニュアル
    日本文化科学社 2023
  • よくわかる教育心理学 第2版
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:9784623093786
  • 教育職・心理職のための発達心理学
    ナカニシヤ出版 2021
  • 改訂版発達心理学特論
    放送大学教育振興会 2021
more...
Lectures and oral presentations  (309):
  • The elementary schooler's growth in inhibitory control predicts the academic achievements in grade 3
    (SRCD 2023 Biennial Meeting 2023)
  • 抑制制御の成長度が小学3年生時の学業達成に及ぼす影響
    (日本発達心理学会第34回大会 2023)
  • イメージ系列によるナラティブのビジュアル言語理論
    (日本発達心理学会第33回大会 2022)
  • Preschooler's cool/hot executive functions predict their school academic achievement in Japan.
    (2021)
  • 幼児期のCool/Hotな実行機能が小学校での学業達成に及ぼす影響
    (日本保育学会第74回大会 2021)
more...
Education (3):
  • 1992 - 博士(心理学) 広島大学
  • 1975 - 1977 Hiroshima University Graduate School of Education Eary Childhood Psychology
  • 1970 - 1974 Hiroshima University School of Education
Professional career (2):
  • 教育学修士 (広島大学)
  • 博士(心理学) (広島大学)
Work history (6):
  • 2018 - 現在 Uekusa Gakuen University
  • 2017 - 現在 Uekusa Gakuen Junior College Welfare Department
  • 1999 - 2017 Chiba University Faculty of Education
  • 1985 - 1999 Chiba University Faculty of Education
  • 1981 - 1984 Chiba University Faculty of Education
Show all
Committee career (14):
  • 2015 - 現在 日本臨床発達心理士会 千葉支部 支部長
  • 2010 - 2018 日本成人先天性心疾患学会 理事
  • 2016 - 2017 学術振興会 科学研究費委員会審査委員
  • 2013 - 2017 千葉県 生涯学習審議会・社会教育委員会 委員長
  • 2013 - 2017 日本心理学会 「心理学研究」副編集委員長
Show all
Association Membership(s) (6):
Society for Research in Child Development ,  American Psychological Association ,  日本保育学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page