Rchr
J-GLOBAL ID:200901090691033098   Update date: Sep. 20, 2023

Furumura Yumiko

フルムラ ユミコ | Furumura Yumiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Social psychology ,  Foreign language education ,  Education - general
Research keywords  (2): Intercultural communication ,  異文化間コミュニケーション、英語教育、アンガーマネジメント、語用論
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2022 - 2025 アンガーマネジメントを主体とするコミュニケーション教育の構築と脳科学的効果検証
  • 2021 - 2024 異文化ビジネスの事例を用いた英語オンライン多文化共修の教材の開発と総合的評価
  • 2012 - 2015 海外に興味を持たせ国際化推進を支援する教育方法の提案
  • 2003 - 2005 大学の外国語教育における批判的ニーズ分析
Papers (17):
  • Ana Vivian Fernández Peraza, Yumiko Furumura. Project-based learning to develop Intercultural Communicative Competence in virtual exchange contexts. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching. 2022. Volume 12. Issue 3. 1-17
  • 古村由美子, 工藤俊郎, 青柳達也, 小野 博, 佐々木有紀, 新田よしみ. 異文化対応力測定尺度の試験的運用による短期語学留学の効果検証 : 長崎大学における試み. グローバル人材育成教育研究. 2020. 8. 1. 24-35
  • The effect of online exchanges via Skype on EFL learners’ achievements. EUROCALL REVIEW. 2019. 27. 2. 13-27
  • FURUMURA Yumiko. 地域の伝統行事をテーマとした多文化交流授業. 2019. 71
  • FURUMURA Yumiko. グローバル人材育成教育学会異文化対応力育成研究専門部会の発足. 2017. 5. 1. 50-51
more...
MISC (2):
  • Yumiko Furumura, Brien Datsman. Creating Teaching Materials for CLIL to Develop Intercultural Competence. 2019. 7. 57-59
  • 日本人英語話者の「断り」場面での「主張性」の特徴について. 日本コミュニケーション学会九州支部第7回大会Proceedings. 2000. 7. 59-66
Books (8):
  • Transforming Anger to Personal Power: An Anger Management Curriculum for Grades 6-12
    2023 ISBN:9784866161600
  • グローバル人材育成教育の挑戦 大学・高校での実践ハンドブック
    IBCパブリッシング 2018 ISBN:9784794605665
  • 言語の非-常識 -ことばの真実と謎を追い求めてー
    英宝社 2018 ISBN:9784269770560
  • From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship
    2015 ISBN:9784469245967
  • Developing critical cultural awareness: Managing stereotypes in intercultural (language) education.
    Cambridge Scholars Publishing 2013 ISBN:1443845221
more...
Lectures and oral presentations  (44):
  • アンガーマネンジメントをCLIL教材として活用する可能性について-翻訳本を通して
    (第232回東アジア英語教育研究会 2023)
  • 対立をうまく解決するためのアサーティブコミュニケーション
    (一般社団法人アンガーマネジメントジャパン2021年第3回実践リーダーフォローアップ研修会 2021)
  • 2. Project-based learning to teach culture and develop intercultural communicative competence in VE contexts
    (AILA 2021: World Congress of Applied Linguistics, Groningen, the Netherlands (online) 2021)
  • 異文化対応力育成研究専門部会活動報告-質問紙2018年度版から2019年度版へ-
    (グローバル人材育成教育学会第8回全国大会(オンライン) 2021)
  • 中学生を対象としたアンガーマネジメント教育に関する研究 -自分の感情に気づき、自らの力で感情コントロールすることを目指して-
    (日本心理臨床学会第38大会 2019)
more...
Education (6):
  • 1998 - 2001 Kyushu University
  • - 2001 Kyushu University
  • - 1998 University of Teacher Education Fukuoka
  • - 1998 Fukuoka University of Education Graduate School, Division of Education
  • - 1982 Seinan Gakuin University Department of Literature Division of Foreign Languages
Show all
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • 比較社会文化博士 (国立大学法人九州大学)
Work history (6):
  • 2023/09 - 現在 Nagoya University of Foreign Studies Professor
  • 2021/04 - 現在 Nagoya University of Foreign Studies
  • 2017/04 - 2021/03 Ngasaki University Center for Language Studies Professor
  • 2013/04 - 2017/03 Nagasaki University
  • 2009/04 - 2013/03 Kyushu University Faculty of Languages and Cultures
Show all
Committee career (4):
  • 2022/04 - 現在 外国語教育メディア学会(LET) 学会賞選考委員長
  • 2010/04 - 現在 大学英語教育学会(JACET)・九州沖縄支部 九州沖縄支部研究企画委員
  • 2009/06 - 現在 外国語教育メディア学会(LET) 九州沖縄支部運営委員・評議員
  • 2022/04 - 2023/03 大学英語教育学会(JACET) 学術出版委員会SP担当委員
Association Membership(s) (4):
THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  グローバル人材育成教育学会 ,  外国語教育メディア学会(LET)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page