Rchr
J-GLOBAL ID:200901093623732262   Update date: Apr. 19, 2024

YU URATA

ウラタ ユウ | YU URATA
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
  • Ritsumeikan University
Research field  (3): Educational psychology ,  Tertiary education ,  Educational technology
Research keywords  (12): meaning of life ,  meaningful work ,  positive psychology ,  オンライン授業 ,  大学教育 ,  教育工学 ,  ICT活用教育 ,  psychology of death and life ,  a sense of transience ,  分析哲学 ,  qualitative psychology ,  生涯発達心理学
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2022 - 2026 Development of "Virtual Commons," a virtual learning space using ICT, and its evaluation system
  • 2022 - 2025 A Study on Consideration and Effectiveness Verification of Mindfulness Program for Juvenile Delinquency
  • 2021 - 2024 ニューノーマル時代における学習環境デザインモデルの構築
  • 2021 - 2024 Bonding and views of life and death in a super-aged, multi-death society: Empirical research and theoretical examination of attitudes toward death in old age
  • 2020 - 2024 Research on Development of Pre-FD Model for Graduate Students, which is the basis of Educational Management
Show all
Papers (28):
  • 浦田悠, 島井哲志, Tatjana Schnell. 日本語版モジュール式仕事の意味尺度(ME-Work)の開発. The Japanese Journal of Personality. 2024. 32. 3. 134-137
  • 浦田 悠, 根岸 千悠, 野瀬 由季子. コロナ禍における大阪大学の実践事例からみる緊急遠隔授業の工夫と課題. 大阪大学高等教育研究. 2024. 12. 33-41
  • Yu Urata. Development of an extended version of Learning Space Rating System (LSRS). 2023. 45. 1. 100-104
  • Satoshi Shimai, Yu Urata. Development and validation of the Character Strengths Test 24 (CST24): a brief measure of 24 character strengths. 2023. 11
  • Workshop on the future learning environment. Journal of Japan Association for College and University Education. 2022. 44. 2. 173-178
more...
MISC (5):
  • 学習スペースの評価システムVersion 3 日本語版. 2022
  • A Prototyping of a Rubric for Creating a Syllabus. 2019. 19. 3. 1-8
  • Malcom Brown, Joseph Cevetelo, Shirley Dugdale, Adam Finkelstein, Richard Holeton, Philip Long, Carole Meyers, Yu Urata, John Augeri. Learning Space Rating System Version 2. 2018
  • やまだようこ, 浦田 悠, 山本美智代. 質的心理学のいま(インタビュー第9回 パイオニアに聞く). 2017. 9. 79-86
  • 浦田 悠. 子どもの〈自己〉を育てる(4)子どもの自己価値感--自信を育てる-. 児童心理. 2009. 63. 14. 1423-1429
Books (17):
  • 宗教が拓く心理学の新たな世界--なぜ宗教・スピリチュアリティが必要なのか--
    福村出版 2023 ISBN:4571250649
  • 看護教員のための 問題と解説で学ぶ教育評価力トレーニング
    医学書院 2022 ISBN:4260050605
  • 看護のためのポジティブ心理学
    医学書院 2021 ISBN:9784260041454
  • The empirical study of the psychology of religion and spirituality in Japan
    ELM Grove Publishing 2020
  • 質的心理学辞典
    新曜社 2018
more...
Lectures and oral presentations  (127):
  • 関係性における死への態度と人生の意味との関連
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 死別経験に関する回答は負担なのか?-- 死別に関する調査への参加経験と関連要因の検討--
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 高齢者の認知症に対する恐怖の実態とその関連要因
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 人生のイメージ地図--ビジュアルナラティヴの探究--
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 介護現場で働く看護師・介護職における強みとME-Work--幸福感を高めるポジティブ心理学的アプローチの活用に向けて--
    (日本健康心理学会第36回大会 2023)
more...
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (京都大学)
Committee career (9):
  • 2023/08 - 現在 大学教育学会 事業構想委員
  • 2023/08 - 現在 日本健康心理学会 国際委員
  • 2023/08 - 現在 日本健康心理学会 研究推進委員
  • 2022/04 - 現在 『宗教/スピリチュアリティ心理学研究』編集委員
  • 2019/04 - 2022/04 日本質的心理学会 『質的心理学研究』査読委員
Show all
Awards (3):
  • 2021/11 - 大阪大学 大阪大学賞(教育貢献部門) COVID-19対応メディア授業のためのシステム運用と利用者支援の実施
  • 2020/11 - 大阪大学 大阪大学賞(教育貢献部門) ICTを活用した学習環境の整備と教育方法の支援
  • 2018/11 - Japanese Association of Qualitative Psychology 国際フロンティア奨励賞
Association Membership(s) (12):
大学教育学会 ,  International Network on Personal Meaning ,  Japanese Positive Health Psychology Society ,  日本人間性心理学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  臨床教育人間学会 ,  日本健康心理学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  QUALITATIVE RESERCH IN PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF PERSONALITY PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page