Rchr
J-GLOBAL ID:200901011432082997   Update date: Feb. 01, 2024

Nakayama Eiji

ナカヤマ エイジ | Nakayama Eiji
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (4): Japanese language education ,  Japanese linguistics ,  Education - general ,  Linguistics
Research keywords  (5): 日本語 ,  初年次教育 ,  質的研究 ,  タイ ,  教師間協働
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2027 日本語非母語話者に着目した日本語教師養成課程:日本語教師の新しい資格に向けて
  • 2020 - 2024 東南アジアにおける日本語教師の統合型協働モデルの構築と新しい教師研修の開発
  • 2021 - 2024 Validation and improvement of a definition lexicon describing word meanings for a Japanese-Japanese dictionary for non-native speakers
  • 2017 - 2021 Toward the Compilation of a Japanese-Japanese Dictionary for Learners
  • 2014 - 2018 タイの教師間協働の実証的検証と協働実践を促進するネットワーク構築に関する基礎的研究
Show all
Papers (22):
  • カドワキ, カオル, ナカヤマ, エイジ, タカハシ, マサコ. Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers Case Studies at High Schools in Thailand. 2021. 15. 1-21
  • 門脇薫, 中山英治, 髙橋雅子. Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers Case Studies at High Schools in Thailand. 間谷論集(第十五号). 2021
  • 髙橋雅子, 中山英治, 門脇薫. タイの日本語教育における協働への意識-教師間の協働を行っている非母語話者教師と母語話者教師のインタビューより. 2021
  • 中山 英治. タイの教師間協働の実証的検証と協働実践を促進するネットワーク構築に関する基礎研究. 平成26年度~平成29年度科学研究費補助金基盤研究C研究成果報告書. 2018
  • 中山英治, 門脇薫, 髙橋雅子. 理想的な教師間協働を経験している教師の語り : SCATに よる構成概念と理論仮説. 日本語教育実践研究. 2017. 5. 64-74
more...
MISC (3):
  • Practical Study of Cooperation in Education Focusing on the Future Challenges of Active Learning. 2019. 42. 18-32
  • 中山英治. 雑談における中級日本語学習者の聴解困難点. 大阪産業大学人間環境論集. 2016. 16. 145-158
  • 野田尚史, 阪上彩子, 中山英治. 中級学習者が雑談に参加するときの聴解の問題点. The22th Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings. 2015. 22. 142-152
Books (3):
  • あいまい・ぼんやり語辞典
    東京堂出版 2022 ISBN:9784490109337
  • 日本語コミュニケーションのための聴解教材の作成
    ひつじ書房 2022 ISBN:482341120X
  • 持続可能な大学の留学生政策 -アジアア各地と連携した日本語教育に向けて-
    明石書店 2019
Lectures and oral presentations  (37):
  • 新聞コーパスを用いた類義語の分析と教材化-「姿勢・態度・構え」を例に-
    (2020)
  • 大学生の「具体-抽象」化能力に関する一考察
    (タイ国日本語教育研究会 第31回年次セミナー 2019)
  • 日本語教師間の協働を促進するツールの開発-協働授業の検証シートと 協働ルーブリックの試作を目指して-
    (協働実践研究会(第3回) 2017)
  • 自己内省型の振り返り活動とその評価における学修成果の可視化-大阪産業大学(人文系学部)の初年次教育を例に-
    (初年次教育学会第10回大会 2017)
  • タイで教師間協働を経験している熟練日本語教師の協働観を構成する仕事観と指導観-経年調査による構成概念の理論的飽和化-
    (2016年度日本語教育学会秋季大会 2016)
more...
Education (1):
  • 1998 - 2002 Osaka Prefecture University 人間文化学研究科 比較文化専攻
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (京都教育大学)
  • 博士(学術) (大阪府立大学)
Work history (8):
  • 2020/06 - 現在 学校法人大阪産業大学 評議員
  • 2020/04 - 現在 Osaka Sangyo University Faculty of International Studies
  • 2019/04 - 現在 Osaka Sangyo University Faculty of International Studies
  • 2017/04 - 2019/03 Osaka Sangyo University Faculty of International Studies
  • 2015/04 - 2017/03 Osaka Sangyo University Faculty of Human Environment Department of Culture and Communication
Show all
Committee career (1):
  • 2016/04 - 言語文化教育研究学会 査読委員(一時休止),大会運営委員(一時休止)
Association Membership(s) (8):
The Society of Japanese Grammar ,  語彙・辞書研究会 ,  Association for Language and Cultural Education ,  Japanese Association of First-Year Experience at Universities and Colleges ,  小出記念日本語教育学会 ,  早稲田大学日本語教育学会 ,  The Society of Teaching Japanese as a foreign Language ,  中部日本・日本語学研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page