Rchr
J-GLOBAL ID:200901090909320760   Update date: Feb. 14, 2024

Harada Tomi

ハラダ トミ | Harada Tomi
Research field  (1): Japanese linguistics
Research keywords  (12): 第二言語習得論 ,  異文化コミュニケーション ,  日本語コミュニケーション ,  日本語教授法 ,  日本語教育 ,  日本語学 ,  Politeness Strategies ,  Donatory Verbs ,  Motivation in Foreign Language Communication ,  Japanese Communication ,  Teaching Japanese as a Foreign Language ,  Japanese Language
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2007 - 2010 Motivation to study Japanese and English in the Studying abroad in Foreign Language Communication
  • 2007 - 2009 外国語教育、外国語コミュニケーションと動機付け、授受表現と敬意表現の関わり
  • 2005 - 2006 恩恵・利益を表す<授受表現>と<敬意表現>の関わり
  • 2005 - 2006 A Relation between "Expressions of Giving and Receiving" and "Expressions of Respects"
  • 2000 - 2002 日本語教援法
Show all
MISC (43):
  • On the Relationship Between the Experience of Studying abroad and the Motivation to Study Japanese: Analyzing the Program for Konan University Foreign Students from the Perspective of Self-Determination Theory. The Journal of the the Institute for Language and Culture, Konan University. Vol. 12, 151-172. 2008
  • Actual Use of Donatory Verbs in Japanese Conversations and Politeness Strategies-Analyzing a Japanese Conversation Database (Uemura Corpus). The Journal of the the Institute for Language and Culture, Konan University. Vol. 11, 117-138. 2007
  • 恩恵・利益を表す<授受表現>と<敬意表現>の関わり-特に「~てくれる」を中心として文法的側面と社会言語学的側面から見る-. 『言語と文化』甲南大学国際言語文化センター<第十号>(大学・研究所等紀要、2006)10, 203-219/,. 2006
  • The Relation between " Expressions of Giving and Receiving “ and “Polite Expressions”-From the Viewpoints of Grammar and Sociolinguistic Aspects with Particular Reference to “te-Kureru”-. 2006
  • 「顔文字」による日本語の円滑なコミュニケーション-「配慮」とポライトネスの表現機能. 『言語と文化』甲南大学国際言語文化センター<第八号>. 2004. 8, 205-224
more...
Lectures and oral presentations  (10):
  • ソーシャル・サポートから見たホームスティと日本語習得-日本語能力はどんなサポートによって向上するのか-
    (世界日本語教育大会(台北・国立政治大学に於いて) 2010)
  • 「日本語と英語の留学動機についての考察-異文化と話者の直接接触体験が促すもの」
    (日本語教育学会国際研究大会 オーストラリア・シドニー、ニューサウスウエールズ大学に於いて 2009)
  • 「~ていただく」の使用実態と日本語の配慮・丁寧さの表現
    (カナダ日本語教育振興会年次大会(発表場所:カナダ、ニューブランズウイック大学に於いて 2007)
  • Actual Use of “te-itadaku” in Japanese Conversations and Polite Expressions-Analyzing a Japanese Conversation Database (Uemura Corpus)
    (Canadian Association for Japanese Language Education University of New Brunswick, Canada 2007)
  • 恩恵・利益を表す<授受表現>と<敬意表現>の関わり-特に「~てくれる」を中心として文法的側面と社会言語学的側面から見る
    (カナダ日本語教育振興会年次大会(発表場所:カナダ、ビクトリア大学に於いて) 2005)
more...
Education (4):
  • - 1981 Osaka University of Foreign Studies Graduate School, Division of Foreign Language
  • - 1978 Osaka University of Foreign Studies
  • - 1967 Waseda University School of Humanities and Social Sciences
  • - 1967 Waseda University Faculty of Literature
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • M.A., Japanese Language Education
Work history (23):
  • 1999 - 現在 甲南大学 教授 国際言語文化センター
  • 1999 - 現在 Konan University, Professor, The
  • 2008 - カナダ・ビクトリア大学客員研究員
  • 1996 - 1999 甲南大学 助教授(国際言語文化センター)
  • 1996 - 1999 Konan University Associate Professor, The
Show all
Committee career (2):
  • 2003 - 2007 甲南大学国際言語文化センター所長
  • 2003 - 2007 Dean of the Institute for Language and Culture, Konan University
Association Membership(s) (9):
社会言語科学会学会 ,  多文化間関係学会 ,  異文化間教育学会 ,  カナダ日本語教育振興会 ,  国語学会 ,  日本語教育学会 ,  CAJLE(Canadian Association for Japanese Language Education) ,  NIHONGO GAKKAI (The Society for Japanese Linguistics) ,  NIHONGO KYOIKU GAKKAI (The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page