Rchr
J-GLOBAL ID:200901091963989931   Update date: Apr. 03, 2024

Takanami Sachiyo

タカナミ サチヨ | Takanami Sachiyo
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://sachiyotakanami.wixsite.com/sachiyotakanami
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Foreign language education
Research keywords  (7): テスト・評価 ,  音読 ,  literacy ,  vocabulary acquisition ,  spelling test ,  spelling ,  第二言語習得
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2021 - 2024 スペリングテストの難易度に影響を与える要因:形式、語彙、熟達度、学習背景の比較
Papers (20):
  • Sachiyo TAKANAMI. Multiple-Choice Spelling Tests With L1 Translation: An Effective First Step in Identifying Japanese EFL Learners Needing Support in Spelling Acquisition. Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE). 2024. 35. 129-144
  • Do Foreign Language Learning Anxiety Affects the Process of Encoding and Decoding: A Preliminary Study Targeting Japanese EFL Learners. KASELE Journal. 2023. 51. 31-38
  • Sachiyo TAKANAMI, Hideki IIMURA. Developing Evaluation Scales for Japanese EFL Learners' Pral Reading Performance: A Suggestion for a Rubiric-Based, Binary-Choice, Boundary-Defenition (RBB) Scale. Journal of the Phonetic Society of Japan. 2023. 26. 3. 135-146
  • 鈴木明夫, 粟津俊二, 髙波幸代, 安山 秀盛. SGUに関わる意識調査. 経営論集. 2023. 100. 135-149
  • Sachiyo TAKANAMI. Do Learners' Impressions and Words' Characteristics Predict Spelling Test Difficulties?: A Study Using the MIMIC Modeling Approach. KASELE BULLETIN. 2022. 50. 31-40
more...
MISC (4):
  • 髙波幸代. 知らず知らずのうちに知識が定着する スパイラルな小テスト作成. 『英語教育11月号』. 2020. 69. 9. 26-27
  • 髙波 幸代. 「受容」・「発信」を生徒にどう伝えるか:CAN-DOリスト・テストを活かした指導と評価について. 『英語教育2月号』. 2019. 67. 12. 24-25
  • 髙波幸代. 3.3.10 綴り(スペリン グ)の評価. 日本言語テスト学会 誌20周年記念特別号. 2018. 142-145
  • 髙波 幸代. テストで英語嫌いを作らないために. 『英語教育10月号』. 2017. 66. 7. 20-21
Books (4):
  • 久保田章・林伸昭(編著)『授業力アップのための英語教育学の基礎知識』
    開拓社 2019
  • 小泉利恵・印南洋・深澤真(編著)『実例でわかる英語テスト作成ガイド
    大修館書店 2017
  • 平井明代(編著)『教育・心理系研究のためのデータ分析入門ー理論と実践から学ぶSPSS活用法〔第2版〕ー』
    東京図書 2017
  • 平井明代(編著)『教育・心理系研究のためのデータ分析入門-理論と実践から学ぶSPSS活用法』
    東京図書 2012
Lectures and oral presentations  (28):
  • Japanese EFL Learners’ Confidence in English Reading and Writing Skills and Classification of Spelling Errors
    (KASELE 2023 Kumamoto 2023)
  • ルーブリックに基づく二値選択・境界定義(RBB)尺度の実用性に関する一考察:教職を目指す学生はどう採点するか
    (第26回日本言語テスト学会全国研究大会 2023)
  • 日本人大学生における英語の読み書き能力の自信度とエンコーディングの正確性との関係
    (第48回全国英語教育学会香川研究大会 2023)
  • 外国語学習不安はエンコーディングおよびディコーディングの処理に影響を与えるか:日本人大学生を対象とした予備調査
    (第50回九州英語教育学会佐賀研究大会 2022)
  • Development of Oral Reading Performance Measure: A Rubric-Based, Binary-Choice, Boundary-Definition (RBB) Scale
    (2022)
more...
Education (3):
  • 2008 - 2011 University of Tsukuba
  • 2006 - 2008 Ibaraki University Graduate School of Education
  • 2002 - 2006 Ibaraki University College of Education
Professional career (2):
  • PhD in Linguistics (University of Tsukuba)
  • MA of Education (Ibaraki University)
Work history (14):
  • 2023/04 - 現在 Gunma University Global Initiative Center Associate Professor
  • 2022/04 - 2023/04 Gunma University Associate Professor
  • 2021/10 - 現在 Gunma Prefectural Women's University Arts English Language, British and American Cultures
  • 2020/04 - 現在 Chuo University The Institute of Cultural Sciences
  • 2020/12 - 2021/03 Gunma Prefectural Women's University Arts English Language, British and American Cultures Part-time lecturer
Show all
Awards (1):
  • 2015/08 - The Japan Association for Language Education & Technology Certificate of merit in "A Comparison of Task Difficulties Among English Spelling Tests: Focusing on Japanese EFL Learners' Spelling Knowledge
Association Membership(s) (5):
日本言語テスト学会 ,  関東甲信越英語教育学会 ,  九州英語教育学会 ,  全国英語教育学会 ,  日本音声学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page