Rchr
J-GLOBAL ID:200901096893276322   Update date: Mar. 10, 2024

Nakano Yasushi

ナカノ ヤスシ | Nakano Yasushi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://web.econ.keio.ac.jp/staff/nakanoy/
Research field  (2): Special needs education ,  Experimental psychology
Research keywords  (5): psychology ,  universal design ,  disability ,  low vision ,  visual impairment
Research theme for competitive and other funds  (91):
  • 2023 - 2028 Development of tools and techniques that foster graphicacy skills in STEM education among students with visual impairment in mainstream school settings
  • 2022 - 2025 Research on Information Accessibility and History of Science, Technology and Society Concerning the Concept of Universal Design in Japan
  • 2022 - 2025 Practical research on promoting an accessible reading environment for children with print-disability
  • 2019 - 2022 Evidence Based Approach of Test Accomodation for students with visual impairments
  • 2018 - 2021 視覚障害者の円滑な大学進学を目指した高大連携システムの開発と評価
Show all
Papers (407):
  • Yasushi Nakano. Practical study on test accommodations for students with visual impairments based on scientific evidence. Impact. 2020. 2020. 8. 29-31
  • 中野 泰志. プリント・ディスアビリティのある人への合理的配慮としてのアクセシブルな印刷物:ロービジョン児童生徒の拡大教科書への取り組みを中心に. 日本印刷学会誌. 2020. 57. 6. 268-275
  • 中野泰志. ノーマライゼーションの実現に向けて. ひょうご人権ジャーナルきずな. 2020. 2020年12月. 4-4
  • 氏間 和仁, 中野 泰志, 田中 良広, 永井 伸幸, 竹林地 毅, 韓 星民, 相羽 大輔, 大島 研介. 視覚障害高校生のための高大連携プログラムの効果に関する予備的調査. 日本ロービジョン学会誌. 2020. 20. S23-S23
  • 永井 伸幸, 相羽 大輔, 氏間 和仁, 田中 良広, 中野 泰志, 韓 星民, 三科 聡子, 山本 利和. 視覚障害教育専門家養成課程の実際 教員養成系学部・大学間の開設科目・内容の違い. 日本ロービジョン学会誌. 2020. 19. S31-S31
more...
MISC (46):
  • 中野 泰志. 学習教材としてのアプリケーション作成技術の検討. 慶應義塾大学自然科学研究教育センター2020年度活動報告書 慶應義塾大学自然科学研究教育センター. 2021. 28
  • 中野 泰志. 視覚障害者がスマートスピーカーの対話型デバイスを活用するための基礎研究. 慶應義塾大学自然科学研究教育センター2020年度活動報告書 慶應義塾大学自然科学研究教育センター. 2021. 29
  • 中野 泰志. 成人不同視性弱視への点眼治療について. 慶應義塾大学自然科学研究教育センター2020年度活動報告書 慶應義塾大学自然科学研究教育センター. 2021. 30
  • 中野 泰志. 対象と事象の知覚体制化に関する実験的検討. 慶應義塾大学自然科学研究教育センター2020年度活動報告書 慶應義塾大学自然科学研究教育センター. 2021. 30
  • 中野 泰志. 点字読書速度に及ぼす諸要因の影響. 慶應義塾大学自然科学研究教育センター2020年度活動報告書 慶應義塾大学自然科学研究教育センター. 2021. 31
more...
Patents (2):
  • 視野計及び視野計測方法
  • 視覚疑似体験装置および視覚疑似体験方法
Books (68):
  • エピペン注射ってなんだろう?
    ほるぷ出版 2023 ISBN:9784593102808
  • インスリン注射ってなんだろう?
    ほるぷ出版 2023 ISBN:9784593102778
  • ストーマパウチってなんだろう?
    ほるぷ出版 2023 ISBN:9784593102839
  • 吸入器ってなんだろう?
    ほるぷ出版 2023 ISBN:9784593102815
  • ペースメーカーってなんだろう?
    ほるぷ出版 2022 ISBN:9784593102792
more...
Lectures and oral presentations  (465):
  • 日本の特別支援教育におけるICT活用
    (融合教育與無障礙學習科技國際學術研討會 2022)
  • 発達障害者に対するテストアコモデーションの現状と課題 時間延長に焦点を当てて
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
  • 聴覚障害者用教科書のデジタル化に求められる機能の評価
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
  • 読書バリアフリー法と特別支援教育(2)学校図書館等コンソーシアムの取り組み
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
  • デジタル教材が必要な弱視生徒の視覚特性と求められるアクセシビリティ機能
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
more...
Education (2):
  • 1984 - 1988 Keio University
  • 1980 - 1984 Tokyo International University
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (慶應義塾大学)
Work history (16):
  • 2017/04 - 現在 筑波大学附属理療科教員養成施設 非常勤講師
  • 2015/04 - 現在 Kanagawa University
  • 2003/04 - 現在 Keio University Faculty of Economics Professor
  • 2005/04 - 2016/03 Seirei Christopher University
  • 2010/04 - 2015/03 Joshibi University of Art and Design
Show all
Committee career (204):
  • 2021/04 - 現在 国土交通省道路局 道路空間のユニバーサルデザインを考える懇談会 ワーキンググループ
  • 2019/06 - 現在 社会福祉法人日本盲人会連合 弱視問題対策部会
  • 2021/05 - 2024/03 国立障害者リハビリテーションセンター 「国立障害者リハビリテーションセンター研究所評価委員会」
  • 2021/04 - 2023/03 日本福祉のまちづくり学会 「障害の社会モデル研修」特別研究委員会(委員長)
  • 2021/04 - 2023/03 国立研究開発法人日本医療研究開発機構 障害者対策総合研究開発事業 課題評価委員会
Show all
Association Membership(s) (15):
感覚代行シンポジウム ,  視覚障がい乳幼児研究会 ,  一般社団法人全国高等教育障害学生支援協議会 ,  日本デジタル教科書学会 ,  全国盲ろう教育研究会 ,  日本弱視教育研究会 ,  日本視覚学会 ,  視覚障害リハビリテーション協会 ,  障害学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR AN INCLUSIVE SOCIETY ,  日本ロービジョン学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF PSYCHOLOGY FOR HUMAN SERVICES ,  THE JAPANESE PSYCHONOMIC SOCIETY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page