Rchr
J-GLOBAL ID:200901097299600574   Update date: Mar. 15, 2024

Osada Naoko

オサダ ナオコ | Osada Naoko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (6): Education - general ,  Tertiary education ,  Educational technology ,  Human interfaces and interactions ,  Cognitive sciences ,  Gender studies
Research keywords  (1): 教育学、教育方法、高等教育、教育工学、学習科学、キャリア教育、産学連携教育、情報デザイン
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 Educational Quality Improvement through Mutual Faculty Development with Peer Review of Online Courses
  • 2020 - 2024 大学におけるキャリア教育の質保証に向けたカリキュラム・マネジメントのモデルの開発
  • 2017 - 2021 A Study on the Experience Oriented Design and Evaluation of Project-based Learning
  • 2012 - 2016 Learning Model of the Work-based Project Activities in Higher Education
  • 2011 - 2016 Building a Model for Quality Assurance in Curriculum Development Using Course Portfolio
Papers (27):
  • 長田 尚子, デイヴィス 恵美, 髙尾 郁子, 神崎 秀嗣, 田中 浩朗. パターン・ランゲージの開発を通じた相互研修型FDの実践コミュニティに関する事例検討. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 3. 34-41
  • Naoko Osada, Yoko Nakagawa. A case study on the curriculum development for cooperative education in general education. Refereed Proceedings of the 4th WACE International Research Symposium on Cooperative Education. 2022. 96-100
  • 長田 尚子, デイヴィス 恵美, 神崎 秀嗣, 町田 小織, 髙尾 郁子, 田中 浩朗. 越境的教育実践コミュニティにおけるパターン・ランゲージ開発の試み. 日本教育工学会研究報告集. 2021. 2021. 4. 33-40
  • An ethnographic analysis of a community of practice that appreciates trial and error: Through the development of pattern languages that describe experiences in PBL. 2021. 23. 3. 287-302
  • 長田尚子, 貝増匡俊. 解決策提案型PBLのサポート科目へのプロジェクトマネジメント単元の導入. 日本教育工学会研究報告集. 2020. JSET20. 3. 177-184
more...
Books (2):
  • 新版 キャリア教育概説
    東洋館出版社 2020
  • 『学びあいが生みだす書く力 大学におけるレポートライティング教育の試み』(青山学院大学総合研究所叢書)
    丸善プラネット株式会社 2009
Lectures and oral presentations  (58):
  • オンライン授業見学ネットワークの構築と実践から見えた大学横断型FDの可能性 -AI時代に人間の教師は協働できるか-
    (第30回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション 2024)
  • キャリア教育科目の体系化を目指して ー課題解決型PBLの初年次科目からの接続ー
    (第30回大学教育研究フォーラム 2024)
  • 教員の実践コミュニティを考えるワークショップー当事者が開発したパターン・ランゲージを用いてー
    (第30回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション 2024)
  • パターン・ランゲージで理解する教育実践コミュニティ - MOSTフェローシッププログラムを事例として -
    (10th Asian Conference on Pattern Languages of Programs, People, and Practices (AsianPLoP 2024) 2024)
  • 教育改善に向かう実践コミュニティの事例検討 -相互研修型 FDから発展した実践コミュニティの パターン・ランゲージを用いて-
    (大学教育学会2023年度課題研究集会ポスターセッション 2023)
more...
Works (3):
  • 「教育に情熱を注ぐ教員を後押しするコミュニティのことば」コミュニティ初版公開
    長田尚子, デイヴィス恵美, 神崎秀嗣, 町田小織, 髙尾郁子, 田中浩朗 (分担執筆) 2023 -
  • 「コーオプ演習での活動を深める 考えと動きを創る20のパターン」小冊子作成
    2017 - 2020
  • 「企業を知るための活動事例集」小冊子作成
    2015 - 2015
Education (1):
  • - 2008 Aoyama Gakuin University Doctoral course, Graduate School of Literature Pedagogy Major
Professional career (1):
  • Ph.D. (Education) (Aoyama Gakuin University)
Committee career (6):
  • 2023/04 - 現在 日本キャリア教育学会 近畿地区部会幹事
  • 2022/01 - 現在 日本キャリア教育学会 学会誌編集委員
  • 2022/01 - 現在 日本認知科学会 研究分科会「デザイン・構成・創造」 幹事
  • 2012/03 - 現在 京都大学高等教育研究開発推進センター 第1期MOSTフェロー
  • 2024/01 - 2024/03 AsianPLoP2024 Program Committee
Show all
Association Membership(s) (6):
日本質的心理学会 ,  大学教育学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY OF CAREER EDUCATION ,  HUMAN INTERFACE SOCIETY ,  Japan Society for Educational Technology ,  JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page