Rchr
J-GLOBAL ID:200901097784977406   Update date: Jun. 17, 2023

Tokunaga Akane

トクナガ アカネ | Tokunaga Akane
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (6): Interactionのための日本語教育 ,  日本語教育 ,  多言語環境子育て ,  共通日本語 ,  foreigner talk ,  接触場面
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2019 - 2021 日本語教育プログラム論構築に向けたプログラム開発過程標準モデルの生成
  • 2017 - 2019 Multilingual Child Rearing: A Study of Parental Decision Making
  • 2015 - 2018 日本語教育プログラム論構築のための基礎研究
  • 2012 - 2017 地方自治体による外国人主体の支援モデル「外国人人材育成講座」の試み
  • 2015 - 2016 生涯学習としての「インターアクションのための日本語教育」の試み〜別科修了生のニーズ調査に基づくカリキュラム開発
Show all
Papers (20):
  • TOKUNAGA Akane. How Language Attitudes in Japanese Society Effect Parents Responsible for Language Inheritance: Interviews with Japanese mothers in Japanese-English marriages. Studies in Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education. 2023. 19. 76-89
  • Ksenia GOLOVINA, Chiharu YOSHIDA, Akane TOKUNAGA. Language Usage of Parents and Children in Multilingual Environment Families in Japan: Online Survey Results. The Bulletin of The Faculty of Sociology. 2022. 59-2. 5-21
  • TOKUNAGA Akane. Attitude of Majority Language Group Mothers towards Family Language Policy 〜Interviews with Japanese Mothers Rearing Pre-school Children in International Families. 2022. 34. 233-251
  • Akane TOKUNAGA. Towards an Overview of the 'Parent' in the Multilingual Environment Family. The Journal of Kanda University of International Studies. 2020. 32. 87-99
  • TOKUNAGA Akane, SEKI Kaoru, ONUMA Genya, KOBAYASHI Harumi. Developing the Interaction with Japanese Curriculum for Continuing Education Learners. The Journal of Kanda University of International Studies Vol.30. 2018. 30. 523-540
more...
MISC (12):
  • TOKUNAGA Akane, OKAWARA Hisashi, ENDO Ranko, SUGAYA Yuko, TANAKA Kazumi, NAKAGAWA Kazuko, FUDANO Hiroko, BEUCKMAN Fusako, MATSUSHITA Tatsuhiko, FURUKAWA Yoshiko. Visualizing the Japanese Language Program Using the Program Description Template in Language Education. 2016
  • 徳永 あかね. グローバル社会に求められる「共通日本語」. TASC Monthly. 2014. 460. 6-12
  • 徳永 あかね. KUIS学部生の海外留学促進を視野に入れた合同授業の試みと今後の展開 〜Freshman English・日本語初級クラス合同授業アンケートより. 2014
  • 徳永 あかね, 吉田千春, 鈴木寿子. 《研究成果報告書》定住外国人女性のアイデンティティに関する調査報告. 神田外語大学研究助成パイロット調査「地域外国人の人材育成としての日本語教師養成講座」研究成果報告書. 2013. 1-59
  • Abstract of Papers Presented at the 38th Annual Meeting. 2009. 38. 116-119
more...
Books (2):
  • Interaction in Japanese
    BONJIN-Sha 2014 ISBN:9784893588715
  • ICTを活用した外国語教育
    東京電機大学出版局 2008
Lectures and oral presentations  (27):
  • ビジネス現場で日本語教育プログラムの受注時に求められる日本語教師の資質
    (2021年度日本語教育学会秋季大会 2021)
  • 日本語教育プログラム開発事例の探究〜非日本語教師と日本語教師の関わりの観点から
    (2021年度日本語教育学会秋季大会 2021)
  • 日本語を伝達ツールとして見直していく (シリーズ:多文化共生とコミュニケーション1)
    (福岡ユネスコ文化セミナー 2021)
  • A
    (Association for Language and Cultural Education 2019)
  • 「日本語教育プログラム論」構築に向けての提案
    (2017年度日本語教育学会春季大会 2017)
more...
Committee career (8):
  • 2021/06 - 現在 千葉市 地域日本語教育推進事業 委員
  • 2020/04 - 2021/03 千葉市 地域日本語教育も総合的な体制づくり推進事業 委員
  • 2019/04 - 2021/03 (公財)千葉市国際交流協会 対話型日本語教育の促進事業「ちば多文化協働プロジェクト」 運営委員
  • 2011/06 - 2015/06 日本語教育学会 教師研修委員
  • 2009/04 - 2014/03 社会言語科学会 企画委員
Show all
Association Membership(s) (5):
The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education ,  Association for Language and Cultural Education ,  Japanese Association of Sociolinguistic Sciences ,  Association for Japanese Language Education ,  言語教育プログラム研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page