Rchr
J-GLOBAL ID:200901098329528462   Update date: Feb. 14, 2024

Morimo Takeo

モリモ タケオ | Morimo Takeo
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (2): Curriculum and Instruction,Multicultural Education,Social Studies Education ,  Multicultural Education,Social Studies Education,Curriculum and Instruction
Research theme for competitive and other funds  (29):
  • 2022 - 2025 Reforming Teacher Education for Multicultural Society: Theoretical and Empirical Research of Social Justice Teacher Education
  • 2021 - 2025 日中韓協働研究による「異己」との対話と共創を重視した国際理解教育のプログラム開発
  • 2019 - 2023 社会正義のための多文化教育のプログラム開発と実践
  • 2017 - 2022 International Research on Social Effects of Citizenship Education on Schools
  • 2018 - 2021 A Study of Developing Educational Practices for Intercultural Competence on the Basis of Japaneseness
Show all
Papers (63):
  • Morimo Takeo. Educational Practices for "Reconciliation" on World War II in United States: Attack on Pearl Harbor, Japanese American, and Interment. Intercultural Education. 2023. 58. 7-23
  • Viewpoints Developing Standards of Social Justice Teacher Education in Japan: Through Reviewing Social Justice Teacher Education in the U.S. Journal of Grobal Education. 2023. 6. 67-78
  • JASS Members survey Report on Issues of Diversity in Teacher Training. The Journal of Social Studies. 2022. 148. 26-40
  • Practicing Social Justice Education through Japanese American Studies in an Elementary School in the United States: A Narrative of a Teacher Aspiring for Social Action. Journal of Global Education. 2022. 5
  • Takeo Morimo, Qing Tian, Bowen McBeath, Si Wang. A Comparative Study on the Cultivation of Undergraduate Environmental Talents in Chinese and American Universities Based on Ecosystem Management Thought. 教育学論集. 2021. 63
more...
MISC (34):
  • 森茂岳雄. 書評:松尾知明著『多文化教育の国際比較. 異文化間教育. 2018. 48. 168-171
  • 孫美幸. 書評:孫美幸著『日本と韓国における多文化共生教育の新たな地平-包括的な平和教育からホリスティックな展開へ-』(2017年、ナカニシヤ出版). 国際理解教育. 2018. 24. 142-143
  • Takeo Morimo. 福山文子著『「移動する子どもたち」の異文化適応と教師の教育戦略』(2016年、八千代出版). 異文化間教育. 2017. 46. 158-161
  • 書評:藤原孝章著『グローバル教育の内容編成に関する研究』(風間書房、2016年). 国際理解教育. 2017. 23
  • 書評:全国社会科教育学会編『新社会科授業づくりハンドブック(小学校編)』、『新社会科授業づくりハンドブック(中学校編)』(明治図書出版、2015年). 社会科研究. 2016. 84
more...
Books (95):
  • Critical Perspectives on International and Multicultural Education: Toward Education for Diversity, Social Justice and Equity
    2023 ISBN:9784750355719
  • The Encyclopedia of Intercultural Education
    2022
  • 現代国際理解教育事典(改訂新版)
    明石書店 2022
  • 変動社会の教職課程
    三恵社 2021
  • 人の移動とエスニシティ-越境する他者と共生する社会に向けて-
    明石書店 2021
more...
Lectures and oral presentations  (9):
  • 多文化教育を担う教員の資質・能力の育成-アメリカ、ドイツ・スイス、そして日本の動向と展望-
    (異文化間教育学会第39回大会 2019)
  • Developing Multicultural Teacher Education in United States: From Multicultural Teacher Education to Social Justice Teacher Education
    (The 39th Annual Conference of Intercultural Education of Japan 2018)
  • 基調講演:文化人類学と学校現場をつなぐ-民博の教育現場を振り返って-
    (博学連携教員研修ワークショップ2014inみんぱく 2014)
  • 「移民の時代」にこそ求められる移民学習
    (Nikkei Monthly Magazine:TV Fan 2008)
  • 多文化社会米国理解教育(1)-視点と方法-
    (国際理解のための教材開発,兵庫県国際理解教育研究プロジェクト 2006)
more...
Education (2):
  • 1978 - 1984 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education 社会科教育学専攻
  • 1978 - 1984 University of Tsukuba Graduate School of Education 社会科教育学専攻
Professional career (4):
  • Master of Education (Tokyo Gakugei University)
  • 教育学修士 (東京学芸大学)
  • 教育学修士 (筑波大学)
  • Master of Education (University of Tsukuba)
Work history (12):
  • 2022/04 - 現在 Chuo University Professor emeritus
  • 2000/04 - 2022/03 中央大学文学部教授
  • 2017/11 - 2019/10 中央大学商議員
  • 2011/04 - 2012/03 サンフランシスコ州立大学教育学部客員研究員
  • 2005/11 - 2009/10 中央大学大学院文学研究科委員長
Show all
Awards (2):
  • 2007/08 - 財団法人日本教育連合会表彰
  • 2000/03 - 帝塚山学院大学国際理解研究所 第26回国際理解教育賞(国際文化フォーラム賞) 博物館との連携を生かしたハワイ日系移民に関する単元開発と実践-グローバル教育と多文化教育の結合可能性-
Association Membership(s) (13):
Japanese Association for the Social Studies ,  日本社会科教育学会 ,  日本教育学会 ,  日本教育方法学会 ,  Intercultural Education Society of Japan ,  日本公民教育学会 ,  Japanese Association for International Education ,  日本国際理解教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  National Association for Multicultural Education, U.S.A. ,  Japan Association of Global Education ,  日本国際理解教育学会副会長 ,  日本社会科教育学会会長
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page