Rchr
J-GLOBAL ID:201001064007514767   Update date: Feb. 01, 2024

Terasawa Takunori

テラサワ タクノリ | Terasawa Takunori
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (1): http://terasawat.jimdo.com/
Research field  (4): Linguistics ,  Sociology of education ,  Foreign language education ,  Linguistics
Research keywords  (6): 教育言説 ,  ナショナリズム ,  英語教育史 ,  言語政策 ,  言語イデオロギー ,  社会階層
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2027 小学校英語教育に関するエビデンス生成のためのアウトカム指標の開発・検証と公開
  • 2022 - 2025 Study of the global spread of English: Focusing on the short- and medium-term diffusion processes
  • 2020 - 2024 成果変数の規格化による英語教育研究の体系化と政策的エビデンスの創出
  • 2018 - 2021 政治的・社会科学的な英語教育学の体系化:批判的応用言語学の理論的研究を中心に
  • 2016 - 2019 英語教育におけるエビデンスの産出・活用モデルの構築
Show all
Papers (42):
  • Terasawa, Takunori. Comparing English Education Research in Japan to International Trends: A Text Mining Study. KATE Journal. 2023. 37. 29-42
  • Terasawa, Takunori. How do Japanese workers experience and view international communication? A web-based questionnaire survey. Bulletin of the School of Sociology, Kwansei Gakuin University. 2023. 140. 149-169
  • Takunori Terasawa. East Asia and English language speakers: a population estimation through existing random sampling surveys. Asian Englishes. 2023
  • Takunori Terasawa. What made primary English education in Japan different from the global trend? A policy process analysis. Linguistics and Education. 2022. 71. 101084-101084
  • Takunori Terasawa. Does the pandemic hamper or boost the necessity for an international language? A survey on English use frequency among Japanese workers. International Journal of the Sociology of Language. 2022
more...
MISC (20):
  • 寺沢 拓敬. 「エビデンスに基づく教育」の可能性と限界 (特集 統計学/データサイエンス). 現代思想. 2020. 48. 12. 104-113
  • 寺沢 拓敬. 世界が共有する「英語が必要」という幻想 : 語学 (コロナと脱グローバル化 11の予測). Newsweek = ニューズウィーク. 2020. 35. 33. 33-33
  • 寺沢 拓敬. 英語の教科化という迷走 : 誰のため、何のため? (特集 脱・オトナ目線の教育へ). 世界. 2019. 926. 121-128
  • 寺沢 拓敬. 訪日外国人やオリンピックの影響は? 「グローバル化で英語ニーズ増加」の虚実 (特集 間違いだらけの英語学習 : ペラペラ幻想を脱却せよ). 中央公論. 2019. 133. 8. 50-57
  • 寺沢 拓敬. データで考える 英語学習の「本当のところ」 (特集 英語どうする?). 母の友. 2019. 793. 16-21
more...
Books (13):
  • 教育論の新常識 : 格差・学力・政策・未来
    中央公論新社 2021 ISBN:9784121507402
  • 英語教育のエビデンス : これからの英語教育研究のために
    研究社 2021 ISBN:9784327411053
  • 小学校英語のジレンマ
    岩波書店 2020 ISBN:9784004318262
  • 小学校英語への専門的アプローチ : ことばの世界を拓く
    春風社 2019 ISBN:9784861106477
  • 日本語教育はどこへ向かうのか : 移民時代の政策を動かすために
    くろしお出版 2019 ISBN:9784874248058
more...
Lectures and oral presentations  (75):
  • 日本の英語教育の学術的トレンド分析:海外学会および日本語教育学会との比較
    (関東甲信越英語教育学会全国大会(オンライン大会) 2022)
  • 日本の英語教育の学術的トレンド:テキストマイニングによる自由研究発表要旨の分析
    (」全国英語教育学会全国大会(オンライン大会) 2022)
  • 「新自由主義=グローバル化」観から問い直す小学校英語
    (小学校英語教育学会全国大会 (オンライン大会) 2022)
  • フォーラム:ろう・難聴児者に対するこれからの英語教育の話をしよう
    (第8回言語文化教育研究学会 2022)
  • 英語教育政策のあり方:拙著『小学校英語のジレンマ』を中心に
    (新英語教育研究会関東ブロック研究集会 2022)
more...
Education (2):
  • 2005 - 2013 The University of Tokyo
  • 2000 - 2004 Tokyo Metropolitan University Faculty of Social Sciences and Humanities
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京大学)
Work history (9):
  • 2017/04 - 現在 Kwansei Gakuin University School of Sociology Associate Professor
  • 2017/04 - 現在 Kwansei Gakuin University Graduate School of Language, Communication, and Culture Associate Professor
  • 2022/04 - 2023/03 University of British Columbia Visiting Scholar
  • 2016/04 - 2017/03 Kwansei Gakuin University School of Sociology Assistant Professor
  • 2014/04 - 2016/03 The University of Tokyo Institute of Social Science
Show all
Committee career (1):
  • 2018/04 - 2019/03 関西学院大学言語コミュニケーション文化学会 副委員長
Awards (5):
  • 2015/09 - 日本教育社会学会 第6回 学会奨励賞(著書の部)
  • 2013/09 - 日本教育社会学会 第1回 国際活動奨励賞
  • 2013/02 - 東京大学社会科学研究所 SSJDA2012年度優秀論文賞
  • 2009/08 - Asia TEFL Travel grant for Asia TEFL 2009 International Conference
  • 2008/06 - 大阪商業大学JGSSリサーチセンター 日本版総合的社会調査(JGSS)公募論文2008優秀論文
Association Membership(s) (5):
中部地区英語教育学会 ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  日本英語教育史学会 ,  日本教育社会学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page