Rchr
J-GLOBAL ID:201101016723600685   Update date: Jan. 31, 2024

koji tanaka

タナカコウジ | koji tanaka
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (1): http://tmu-edu.com/teacher/tanaka/
Research field  (2): Early childhood education and childcare ,  Educational psychology
Research keywords  (3): 乳幼児 ,  発達 ,  遊び
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2025 保育における協同的な活動を支える子ども参画型アセスメントシステムの開発
  • 2018 - 2021 同僚性を介した保育者の専門性形成モデルの構築に関する研究
  • 2015 - 2019 Construction of multiple assessment model of participation state in inclusive child care
Papers (19):
  • 田中 浩司. 集団遊びと幼児期の学び : 所属感からの検討-Belonging and Group Play in Early Childhood Education and Care-特集 子どもの発達保障と遊び. 障害者問題研究 = Japanese journal on the issues of persons with disabilities / 障害者問題研究編集委員会 編. 2023. 50. 4. 266-273
  • TANAKA Koji, IINO Takehiro. A Literature Review of Sense of Belonging in ECEC. THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE. 2020. 41. 2. 37-47
  • In Farewell to Professor Hamatani. 2019. 515. 1-4
  • Overview of the guidance process used by kindergarten teachers to facilitate a 3-year-olds' group play with playful confrontation. 2019. 515. 77-91
  • 田中 浩司. フィールドとの対話としての質的研究 (保育の歩み(その2)) -- (保育フォーラム 保育学の研究方法論を考える(1)). 保育学研究. 2017. 55. 3. 363-368
more...
MISC (36):
  • 田中 浩司. 夢中になってあそび込む : 豊かな実践から探る「保育の知」(最終回)子どもを正面から受けとめるために. ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2023. 736. 86-91
  • 田中 浩司. 夢中になってあそび込む : 豊かな実践から探る「保育の知」(第23回)子どもたちの想像世界を広げた午睡前の素話. ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2023. 735. 86-91
  • 田中 浩司. 夢中になってあそび込む : 豊かな実践から探る「保育の知」(第22回)葉っぱ集めと作品づくりに夢中になった子どもたち. ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2023. 732. 86-91
  • 田中 浩司. 夢中になってあそび込む : 豊かな実践から探る「保育の知」(第21回)栽培をとおして地域の人々と出会う. ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2022. 731. 86-91
  • 田中 浩司. 夢中になってあそび込む : 豊かな実践から探る「保育の知」(第20回)忍者修行を楽しんだ子どもたち : 同僚保育者の視点から. ちいさいなかま : 保育者と父母を結ぶ雑誌 / 全国保育団体連絡会 編. 2022. 730. 86-91
more...
Books (9):
  • あそび込む保育をつくる : 実践から探る「保育の知」
    ちいさいなかま社,ひとなる書房 (発売) 2023 ISBN:9784894642980
  • たのしく学べる乳幼児のこころと発達
    福村出版 2021 ISBN:9784571230639
  • 子どもの理解と援助
    中央法規出版 2019 ISBN:9784805857908
  • 3歳児 うれしさを自信に-和光鶴川幼稚園 子ども理解と大人の関わり (和光鶴川幼稚園子ども理解と大人の関わり)
    ひとなる書房 2014 ISBN:4894642093
  • 集団遊びの発達心理学
    北大路書房 2014 ISBN:4762828351
more...
Lectures and oral presentations  (5):
  • 協同的活動の計画過程における保育者の同僚性
    (日本保育学会 第72回大会 2020)
  • 保育所1歳児クラスにおける所属意識の形成過程
    (日本発達心理学会第30回大会 2019)
  • Fostering a sense of belonging and community in a Japanese daycare centre: An examination of belief and practical knowledge among teachers.
    (28th EECERA ANNUAL CONFERENCE 2018)
  • Overview of the guidance process used by Japanese kindergarten teachers to facilitate 3-year-olds’ chasing game.
    (26th EECERA Conference 2016)
  • An itinerant consultation model improving inclusive preschool education in Japan: Examination of the needs for the service and the effective support for the teachers.
    (24th EECERA ANNUAL CONFERENCE 2014)
Education (3):
  • 2002 - 2007 Tokyo Metropolitan University Graduate School of Humanities
  • 1999 - 2001 Kyushu University
  • 1995 - 1999 Kyushu University School of Education
Professional career (1):
  • Ph.D
Association Membership(s) (7):
JAPANESE RESEARCH ASSOCIATION OF AFTER SCHOOL CARE ,  The Japanese Research Association of Psychological Science ,  EECERA(ヨーロッパ幼児教育学会) ,  日本保育学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本発達心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page