Rchr
J-GLOBAL ID:201101037020676580   Update date: Mar. 28, 2024

Mizokawa Ai

Mizokawa Ai
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (4): Theory of Mind ,  Emotion ,  Cognitive development ,  Developmental Psychology
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2022 - 2026 自分とは異なる他者と学び、育つ: 「多文化包摂コンピテンス」の発達過程と教育支援
  • 2019 - 2024 日本の幼児・児童の感情理解の発達プロセスの解明
  • 2020 - 2021 『自分とは異なる他者』とともに学び・育つ:多文化包摂コンピテンスの提案とその心理学的支援
  • 2015 - 2019 Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies
  • 2015 - 2019 Development of mental state understanding during preschool years and elementary school years
Show all
Papers (36):
  • Ai Mizokawa, Motoyuki Nakaya, Asuka Nomura. Young children’s responses to social-conventional transgressions in Japanese preschool settings. European Journal of Educational Research. 2024. 13. 3. 1019-1029
  • Asuka Komiya, Ai Mizokawa, Takayuki Goto. Development of abilities to experience, anticipate, and use regret. Japanese Journal of Research on Emotions. 2024. 31. 1. 1-11
  • Keiya Taguchi, Ai Mizokawa. Developmental changes in the relationship between prosocial lying and depressive mood in adolescence: A cross-sectional study. The Japanese Journal of Developmental Psychology. 2024. 35. 1
  • Midori Sakai, Sachiko Kiyokawa, Ai Mizokawa. Hesitancy toward dance: Reasons for embarrassment and perceptions of inability. Japanese Journal for Comparative Studies of Dance. 2024. 30. 29-39
  • Mariel Symeonidou, Ai Mizokawa, Shinsuke Kabaya, Martin J. Doherty, Josephine Ross. Contrasting one's share of the shared life space: Comparing the roles of metacognition and inhibitory control in the development of theory of mind among Scottish and Japanese children. Developmental Science. 2023
more...
MISC (8):
  • 溝川藍. 論説 多様性の時代に生きる幼児の他者理解を育むために:発達心理学の視座から. 幼児教育じほう. 2023. 51. 9. 12-18
  • 非認知的(社会情緒的)能力の発達と科学的検討手法についての研究に関する調査報告書(平成27年度プロジェクト研究報告書). 国立教育政策研究所. 2017
  • 藤﨑眞知代, 溝川藍. 子どもの自信を育む保育. 保育の友. 2013. 61. 12. 10-25
  • Mizokawa, A, Koyasu, M. Children's understanding of hidden emotion, theory of mind, and peer relationship. Proceedings of the 34th Annual Conference of the Cognitive Science Society. 2012. 2025-2030
  • 野口 素子, 溝川 藍, 小宮 あすか, 嶺本 和沙. 3)「研究開発コロキアム」報告(グローバルCOE):感情表出が受け手の行動プロセスに及ぼす影響--感情の社会的機能に着目して--. 研究開発コロキアム : 平成21年度 成果報告書 (Colloquium for Educational Research and Development). 2010. 126-135
more...
Books (18):
  • 学び・育ち・支えの心理学:これからの教育と社会のために
    名古屋大学出版会 2024 ISBN:9784815811518
  • 臨床心理学スタンダードテキスト
    金剛出版 2023 ISBN:4772419160
  • 臨床心理学中事典
    遠見書房 2022 ISBN:4866161566
  • 児童心理学・発達科学ハンドブック
    福村出版 2022 ISBN:4571235100
  • 発達170:非認知能力の発達と保育・教育
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:4623094073
more...
Professional career (1):
  • Ph.D. in Education (Kyoto University)
Work history (7):
  • 2018/04 - 現在 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Associate Professor
  • 2016/04 - 2018/03 Sugiyama Jogakuen University School of Human Sciences Lecturer
  • 2012/04 - 2016/03 Meiji Gakuin University Faculty of Psychology Assistant professor
  • 2011/04 - 2012/03 JSPS (Japan Society for the Promotion of Science) Postdoctoral Fellow
  • 2008/04 - 2011/03 JSPS (Japan Society for the Promotion of Science) Fellow (DC1)
Show all
Committee career (5):
  • 2023/09 - 現在 日本発達心理学会 年次大会委員会WG委員
  • 2021/06 - 現在 Frontiers in Psychology (Emotion Science) Reviewer Editor
  • 2021/03 - 現在 日本心理学会 専門別代議員(第2部門 発達・教育)
  • 2017/02 - 2018/12 日本発達心理学会 「発達心理学研究」編集委員
  • 2016/02 - 2017/12 日本発達心理学会 国際研究交流委員
Awards (4):
  • 2024/01 - 日本心理学会 2023年度 日本心理学会学術大会優秀発表賞 日本の幼児の感情理解の発達:日本語版 TEC(Test of Emotion Comprehension)を用いた検討
  • 2023/08 - JPA Outstanding Paper Award Mizokawa, A. (2022). Japanese and British children's understanding of the social function of pretend crying. Japanese Psychological Research, 64(1), 27-39.
  • 2015/09 - 公益財団法人発達科学研究教育センター 平成27年度 発達科学研究教育奨励賞
  • 2010/09 - British Psychological Society (BPS) Developmental Section Annual Conference 2010 Student Conference Bursary
Association Membership(s) (4):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF PERSONALITY PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page