Rchr
J-GLOBAL ID:201101042805934183   Update date: Apr. 04, 2024

Arai Noriko

アライ ノリコ | Arai Noriko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
Research field  (13): Software ,  Educational psychology ,  Intelligent informatics ,  Education - general ,  Educational technology ,  Educational technology ,  Information theory ,  Intelligent informatics ,  Information theory ,  Applied mathematics and statistics ,  Basic mathematics ,  Educational technology ,  Intelligent informatics
Research keywords  (20): Cognitive Science ,  Reading ,  Knowledge Sharing ,  SDGs ,  Computer Algebra ,  教育工学 ,  Artificial Intelligence ,  Science of Science and Innovation Policy ,  Foundations of Mathematics ,  Mathematical Logic ,  Internet ,  Web-Based Education ,  Computer Supported Collaborative Working ,  Computer Supported Collaborative Learning ,  Proof Theory ,  Open Source Software ,  Collaborative Learning ,  e-ラーニング ,  Automated Theorem Proving ,  Information Sharing
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2021 - 2026 Literacy Test
  • 2017 - 2022 研究IRハブ実現のための関連施策パッケージ
  • 2016 - 2021 Development of Reading Skill Test to Diagnose Learners' Basic Language Skills and Cognitive Traits
  • 2011 - 2021 Can an AI Get Into the University of Tokyo?
  • 2013 - 2016 "Maizo"-Data Chemistry: Molecular Discovery from Chemical Big Data
Show all
Papers (88):
  • Noriko Arai, Shingo Sugawara, Takuya Matsuzaki. Misconception about Zero: How Difficult it is to Overcome. ICME-15. 2024
  • Noriko Arai, Teiko Arai, Naoya Todo, Shingo Sugawara, Hidenao Iwane, Takuya Matsuzaki, Koken Ozaki. Item Response Theory in Action: Developing a Diagnostic Test for Mathematical Definition Reading Skills. ICME-15. 2024
  • Noriko H. Arai, Ryuji Masukawa, Hiroshi Miyashita. Designing Researchmap: A Revolutionary Scholar Support Platform Achieved Through Human-AI Collaboration. The Proceedings of IEEE 6th International Conference on Knowledge Innovation and Invention. 2023. 367-371
  • Noriko H. Arai, Teiko Arai, Naoya Todo, Takuya Matsuzaki, Miwa Inuzuka, Shingo Sugawara, Koken Ozaki. Syntactic Processing Skills: Engine for Acquiring Knowledge. Proceedings of the 45th Annual Cognitive Science Society Meeting (CogSci 2023), poster. 2023
  • 犬塚 美輪, 川原 名見, 新井 紀子. 小学生の視写スキルと誤りの分析(1)-視写スコアの学年変化. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 224
more...
MISC (172):
  • 新井 紀子. INTERVIEW 未熟な技術がもたらすリスクを背負う覚悟があるか-ChatGPT 仕事術革命 ; 始まるビジネス活用. 週刊東洋経済. 2023. 7108. 74-75
  • 新井紀子. AIに負けない読解力を. 文藝春秋. 2023
  • 新井紀子. 土を耕す. 教室の窓. 2023. 68. 2-3
  • 新井 紀子. 巻頭インタビュー 国立情報学研究所 教授 一般社団法人教育のための科学研究所 代表理事・所長 新井紀子(あらいのりこ)さん(後編)これからの時代を生き抜くには「読解力」を高めることが重要. 学校事務. 2022. 73. 9. 5-8
  • 新井紀子. 日本のモノづくり 想像力働かせた「コトづくり」を. 朝日新聞. 2022
more...
Books (52):
  • 生き抜くための数学入門
    新曜社 2021 ISBN:9784788516618
  • ハッピーになれる算数
    新曜社 2021 ISBN:9784788516601
  • IT超初心者のためのedumap活用スピードガイド : edumap公式マニュアル
    近代科学社 2020 ISBN:9784764906167
  • AIに負けない子どもを育てる
    東洋経済新報社 2019 ISBN:4492762507
  • 日本を殺すのは、誰よ!
    東邦出版 2018 ISBN:4809416151
more...
Lectures and oral presentations  (455):
  • 人工知能がもたらす人間と社会の未来
    (社内研修会)
  • 子どもの「CPU」を何にどう使うか
    (rst-laboふくしま月例研修会)
  • 人的資本経営への「意外な鍵」
    (第2回 Executive Discussion Seminar)
  • 「読解力」が全てを変える -デジタルスキル習得に本当に必要な“力”とは-
    (新井紀子氏共催セミナー)
  • AI時代の中でどのような力を身に付けていくべきか
    (鹿児島県西之表市令和5年 小中学校人材育成事業 講演会)
more...
Works (8):
  • researchmap v.2
    Noriko Arai, Ryuji Masukawa 2020 - 現在
  • edumap
    Noriko Arai 2020 - 現在
  • NetCommons 3.x
    Noriko Arai, Ryuji Masukawa 2017 - 現在
  • Development of Reading Skill Test
    Noriko Arai, Koken Ozaki, Takuya Matsuzaki, Shingo Sugawara, Naoya Todo, Miwa Inuduka, Teiko Arai 2016 - 現在
  • NetCommons1.*
    Noriko H. Arai, Ryuji Masukawa 2005 - 現在
more...
Education (4):
  • 1994 - 1995 Hitotsubashi University Faculty of Law
  • 1981 - 1991 Hitotsubashi University Faculty of Law
  • 1984 - 1990 The University of Illinois 5 years Graduate Course of Mathematics
  • 1984 - 1985 The University of Illinois Department of Liberal Arts and Science Mathematics
Professional career (4):
  • Doctor of Science (Tokyo Institute of Technology)
  • Bachelor of Law (Hitotsubashi University)
  • Master of Science (The University of Illinois)
  • Bachelor of Liberal Arts & Science (The University of Illinois)
Work history (13):
  • 2017/07 - 現在 Research Institute of Science for Education Director - General
  • 2008/02 - 現在 National Institute of Informatics Research Center for Community Knowledge Director
  • 2006/04 - 現在 The Graduate University for Advanced Studies School of Multidisciplinary Sciences, Department of Informatics Professpr
  • 2006/04 - 現在 National Institute of Informatics Information and Society Research Division Professor
  • 2009/04 - 2010/03 International Christian University
Show all
Committee career (63):
  • 2021/01 - 現在 日本経済新聞社 読者委員
  • 2019/11 - 現在 板橋区教育委員会 「読み解く力」開発推進委員
  • 2019/05 - 現在 トヨタシステムズ 技術アドバイザー
  • 2021/06 - 2023/09 東京都 教育委員
  • 2020/09 - 2022/08 東京都 こども未来会議委員
Show all
Awards (25):
  • 2022/05 - 公益財団法人 Japan Treasure Summit 第四回 JTS学術賞
  • 2022/04 - 文部科学省 科学技術分野の文部科学大臣表彰 科学技術振興部門 研究者の業績管理を効率化する研究情報基盤サービスの振興
  • 2019/07 - ビジネス書大賞実行委員会 ビジネス書大賞2019 AI vs. 教科書が読めない子どもたち
  • 2019/01 - エイボン 2018年度エイボン女性年度賞教育賞
  • 2018/11 - 日本の人事部 HRアワード 書籍部門 優秀賞 AI vs. 教科書が読めない子どもたち
Show all
Association Membership(s) (2):
Cognitive Science Society ,  The Mathematical Society of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page