Rchr
J-GLOBAL ID:201201077754007091   Update date: Apr. 01, 2024

USUZAKA Takashi

ウスザカ タカシ | USUZAKA Takashi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Cognitive neuroscience ,  Wood science ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (3): 木材加工、技術教育、認知神経科学、運動技能 ,  認知神経科学,運動技能,技術教育,木材加工 ,  中学校技術科,木材加工,ものづくり教育,技術教育,教育システム
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2027 ものづくり学習の技能向上に関する認知神経科学的検証
  • 2018 - 2021 ものづくり教育における教示方法の違いが及ぼす学習効果の脳科学的検証
  • 2015 - 2018 ものづくり学習における神経教育学的アプローチを取り入れたカリキュラム開発
  • 2011 - 2013 MBR型IMC個別学習支援システムの開発
Papers (29):
  • T. Usuzaka, Y. Mochizuki, H. Shoji. Effects of Gaze Distribution on Woodworking Knowledge and Skills. SEFI 2023 Proceedings. 2023
  • 塙悠美・臼坂高司. 教育実習生の技術科授業観の変容に関する研究. 茨城大学教育実践研究. 2022. 41. 101-116
  • 樫村華英・臼坂高司. 技術選修大学生の教育実習不安に関する調査研究. 茨城大学教育実践研究. 2021. 40. 79-92
  • 吉田真緒・臼坂高司. 幼児教育 におけるICT利活用に関する調査研究. 茨城大学全学教職センター研究報告. 2021. 39-47
  • 小林拓実・坂場亮・臼坂高司. 中学校技術科「A 材料と加工の技術」と高等学校工業科の学習内容の関連調査. 茨城大学教育学部紀要(教育科学). 2021. 70. 229-238
more...
MISC (7):
  • 雲宮有一朗, 臼坂高司. 日米技術教育の比較による授業モデル考案に向けたISM構造チャートの作成-学習指導要領と技術リテラシーのためのスタンダード(全米標準)をもとに-. 茨城大学教育実践研究. 2015. 第34. 41-50
  • 北島太一, 臼坂高司. 木材加工学習への意識と自己効力感との関連-大学生の調査による考察. 茨城大学教育学部紀要(教育科学). 2014. 63. 63. 123-130-130
  • 高橋将太郎, 臼坂高司. An Analysis of Processes and Thinking Factors in Removing Misalignments of Wood Working. 茨城大学教育学部紀要(教育総合). 2014. 増刊. p p.201 -217-217
  • 飯塚尊, 臼坂高司. 木材加工学習におけるFlashを用いた学習支援教材の開発. 茨城大学教育実践研究. 2013. 第32. 32. 61-69-69
  • 臼坂高司. Analysis of students' thinking contents in temporal assembling and assembling parts into a work of manufacturing. 茨城大学教育学部紀要. 教育科学. 2012. 61. 61. 155-163-163
more...
Books (1):
  • 楽しく遊んで、子どもを伸ばす 子育て・保育の悩みに教育研究者が答えるQ&A
    福村出版 2016
Lectures and oral presentations  (31):
  • Effects of Gaze Distribution on Woodworking Knowledge and Skills
    (SEFI Conference 2023 2023)
  • Prefrontal Cortex inactivation Measured by Near-Infrared Spectroscopy during Hammering Nails according to Positive Emotional Teaching Methods
    (2022 14th International Conference on Education Technology and Computers 2022)
  • Effects of Feedback and Reflection on Performance during Wood Sawing and Prefrontal Cortex Activation
    (EdMedia + Innovate Learning 2020 Online 2020)
  • 技術教育における保幼小連携に関する意識調査
    (第31回日本産業技術教育学会関東支部大会(茨城) 2019)
  • Emotional Teaching Strategies in Japanese Technology Education
    (E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2019)
more...
Education (1):
  • 2007 - 2011 Doctoral Program ,Hiroshima University Graduate School of Education
Professional career (2):
  • Master of Education (Hiroshima University)
  • Doctor of Philosophy (Hiroshima University)
Committee career (5):
  • 2021/10 - 2024/09 一般社団法人 電気学会 Society5.0を支える制御技術教育に関する調査専門委員会
  • 2018/10 - 2021/09 電気学会 実践から学ぶ制御技術教育に関する調査専門委員会
  • 2015/10 - 2017/09 電気学会 制御工学・制御技術教育に関する調査専門委員会
  • 2013/10 - 2015/09 電気学会 制御工学・制御技術教育の方法および評価に関する協同研究委員会
  • 2012 - 2015 日本産業技術教育学会 評議員
Awards (1):
  • 2014/09 - 茨城大学 学長表彰(推奨授業)
Association Membership(s) (5):
電気学会 ,  日本教育工学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本産業技術教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page