Rchr
J-GLOBAL ID:201201077850384912   Update date: Feb. 01, 2024

Hagiwara Akiko

ハギワラ アキコ | Hagiwara Akiko
Affiliation and department:
Research field  (3): Linguistics ,  Foreign language education ,  Japanese language education
Research keywords  (5): phonetic radical ,  kanji ,  Japanese as second language ,  visual and phonological processing ,  input and output
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2021 - 2024 発音中心か文字中心か:漢字語彙を覚えるための認知的負荷軽減の方略
  • 2018 - 2021 Exploring sound-meaning-figure association in Learning Kanji as Second Language
  • 2013 - 音と形の同時学習による漢字習得-非漢字圏日本語学習者のための 学習モデル構築
Papers (5):
MISC (1):
  • 日本語学習者によるEメール作成 :書き手中心から読み手中心へ. 早稲田日本語教育実践研究. 2014
Books (2):
  • 日本語コミュニケーションのための聴解教材の作成
    ひつじ書房 2022
  • タスクベースで学ぶ日本語 中級1
    スリ-エーネットワーク
Lectures and oral presentations  (14):
  • 音声情報は漢字の記憶に貢献するか-非漢字圏学習者による音符学習の効果-
    (第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2021)
  • 非漢字圏学習者の音読み・訓読みの判別力. JSL漢字学習研究会
    (JSL漢字学習研究会 2021)
  • Cluster Analysis for Finding L2 Kanji Learners’ Ability to Utilize Phonological Knowledge
    (第二言語習得学会 国際年次大会 2021)
  • Exploring Visual-Aural Association in Learning Kanji as Second Language: Does Mode of Input Influence Cognitive Load?
    (The American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference 2019)
  • 中級日本語学習者の漢字力-プレースメントテストを用いた 漢字圏・非漢字圏学習者の比較
    (日本語教育学会春季大会 2017)
more...
Education (2):
  • 2005 - 2010 The University of Iowa, Division of World Languages, Literatures & Cultures
  • 1996 - 1999 Columbia University East Asian Culture and Languages
Professional career (2):
  • phD in Second Language Acquisition (The University of Iowa, Division of World Languages, Literatures & Cultures)
  • 日本語教育学修士 (コロンビア大学東アジア言語文化学部)
Work history (4):
  • 2015/04/01 - 2020/03/31 国際基督教大学 特任講師
  • 2009/10/01 - 2012/03/31 東北大学 授業講師
  • 2009/09/01 - 2012/03/31 国際基督教大学 授業講師
  • 2000/01/01 - 2005/05/31 Michigan State University Lecturer
Committee career (1):
  • 2020/06/01 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
Association Membership(s) (5):
the American Association for Applied Linguistics ,  第二言語習得研究会 (JASLA) ,  日本語教育学会 ,  JSL漢字学習研究会 ,  American Association for Applied Linguistics (AAAL)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page