Rchr
J-GLOBAL ID:201201077850384912
Update date: Feb. 01, 2024
Hagiwara Akiko
ハギワラ アキコ | Hagiwara Akiko
Affiliation and department:
Research field (3):
Linguistics
, Foreign language education
, Japanese language education
Research keywords (5):
phonetic radical
, kanji
, Japanese as second language
, visual and phonological processing
, input and output
Research theme for competitive and other funds (3):
- 2021 - 2024 発音中心か文字中心か:漢字語彙を覚えるための認知的負荷軽減の方略
- 2018 - 2021 Exploring sound-meaning-figure association in Learning Kanji as Second Language
- 2013 - 音と形の同時学習による漢字習得-非漢字圏日本語学習者のための 学習モデル構築
Papers (5):
MISC (1):
-
日本語学習者によるEメール作成 :書き手中心から読み手中心へ. 早稲田日本語教育実践研究. 2014
Books (2):
-
日本語コミュニケーションのための聴解教材の作成
ひつじ書房 2022
-
タスクベースで学ぶ日本語 中級1
スリ-エーネットワーク
Lectures and oral presentations (14):
-
音声情報は漢字の記憶に貢献するか-非漢字圏学習者による音符学習の効果-
(第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2021)
-
非漢字圏学習者の音読み・訓読みの判別力. JSL漢字学習研究会
(JSL漢字学習研究会 2021)
-
Cluster Analysis for Finding L2 Kanji Learners’ Ability to Utilize Phonological Knowledge
(第二言語習得学会 国際年次大会 2021)
-
Exploring Visual-Aural Association in Learning Kanji as Second Language: Does Mode of Input Influence Cognitive Load?
(The American Association for Applied Linguistics (AAAL) Conference 2019)
-
中級日本語学習者の漢字力-プレースメントテストを用いた 漢字圏・非漢字圏学習者の比較
(日本語教育学会春季大会 2017)
more...
Education (2):
- 2005 - 2010 The University of Iowa, Division of World Languages, Literatures & Cultures
- 1996 - 1999 Columbia University East Asian Culture and Languages
Professional career (2):
- phD in Second Language Acquisition (The University of Iowa, Division of World Languages, Literatures & Cultures)
- 日本語教育学修士 (コロンビア大学東アジア言語文化学部)
Work history (4):
- 2015/04/01 - 2020/03/31 国際基督教大学 特任講師
- 2009/10/01 - 2012/03/31 東北大学 授業講師
- 2009/09/01 - 2012/03/31 国際基督教大学 授業講師
- 2000/01/01 - 2005/05/31 Michigan State University Lecturer
Committee career (1):
- 2020/06/01 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
Association Membership(s) (5):
the American Association for Applied Linguistics
, 第二言語習得研究会 (JASLA)
, 日本語教育学会
, JSL漢字学習研究会
, American Association for Applied Linguistics (AAAL)
Return to Previous Page