Rchr
J-GLOBAL ID:201201083898873397
Update date: Feb. 08, 2024
Miyakawa Takeshi
ミヤカワ タケシ | Miyakawa Takeshi
Affiliation and department:
Homepage URL (1):
https://tmiyakawa.w.waseda.jp/
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Science education
Research keywords (13):
教授学的状況理論
, 中学校
, コンセプション
, 日本の算数・数学授業
, 関数グラフソフト
, 数学知識
, テクノロジー
, 数学教育学
, 数学学習
, 関数
, 数学的活動
, 数学的な見方・考え方
, 算数・数学
Research theme for competitive and other funds (29):
- 2021 - 2025 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開
- 2020 - 2025 International Comparative Study on the Influences of Ordinary Language in Mathematical Argumentation in Mathematics Classrooms
- 2021 - 2024 数学教師のメチエ(仕事・専門性):日本・スイス・スウェーデンの国際比較を通して
- 2019 - 2023 学校数学における協働型探究活動を促進する教材の開発原理の構築と検証
- 2018 - 2022 A cultural-anthropological study on argumentation and proof throughout the secondary mathematics education
- 2018 - 2022 Development of methods for the assessment of non-cognitive skills specific to subject content and activities in academic achievement theory in subject pedagogy.
- 2017 - 2021 Viability of the mathematics teaching based on the paradigm of questioning the world in Japanese secondary school
- 2016 - 2020 Universal Designing of Explorative Curriculum and Evaluation
- 2016 - 2019 教員研修における質の異なる数学教師の学習:地域の研究会と教職大学院を事例に(国際共同研究強化)
- 2017 - 2019 グローバル教員育成のためのプロジェクト型国際交流プログラム における学生の学び
- 2016 - 2018 教科教育カリキュラム構想のための基礎的研究-「21世紀を生き抜くための能力」の「思考力」と教科固有の見方・考え方の観点から-
- 2015 - 2017 「協働リフレクション」を軸とした算数・数学科における互恵的学習場の解明とそれに基づくアクティブ・ラーニングの教材及び授業方法の開発研究
- 2012 - 2017 学会による日本型数学教育の国際的発信を目指した基盤研究
- 2017 - 2017 日本の数学教師の専門的知識の資料化
- 2015 - 2017 Research on curriculum development of mathematical proof by networking mathematical activities within and between the domains consistent in secondary education
- 2014 - 2017 Development of Teaching Method based on Curriculum of Explorative Proving and their Verification by Scientific Evidence
- 2014 - 2017 International Project on Mathematics Education for Future Development under the Globalization
- 2016 - 2016 The evolution of geometrical proof in Japanese secondary schools since Meiji era
- 2015 - 2016 中等教育を一貫する論証カリキュラム開発のためのモデル教材設計
- 2014 - 2016 Mathematics teacher learning in professional development: the cases of teachers' local meetings and professional degree programme
- 2012 - 2016 Development and Feasibility of Curriculum for Explorative explanation based on Scientific Evidences
- 2012 - 2015 A Developmental Study on Curriculum of Argumentation Teaching Based on Mathematical Activity throughout Secondary Education
- 2010 - 2014 Developing multilingual systems for supporting proof learning to improve the international learning situation
- 2011 - 2013 Comparative study on the ecology of proof in school mathematics through the analysis of mathematics textbooks and national curricula of Japan, France, and USA
- 2009 - 2010 Mathematics Lesson in Japan : focusing on the state of knowledge in mathematical activity
- 2005 - 2007 Development of Exhibition on Mathematics for Science Museum
- 2005 - 2007 関数グラフソフトGRAPESを用いた数学学習のメカニズムの解明へ向けて
- 2005 - 2006 数学オリンピック上位国と我が国との数学に秀でた生徒の育成方略に関する比較研究
- 2005 - 2006 代数・幾何・微積分の動的理解を促す「使える数学」教材サイトの開発に関する研究
Show all
Papers (74):
-
Chongyang Wang, Yusuke Shinno, Binyan Xu, Takeshi Miyakawa. An anthropological point of view: exploring the Chinese and Japanese issues of translation about teaching resources. ZDM - Mathematics Education. 2023. 53. 3
-
Takeshi Miyakawa. Analyzing Mathematics Teachers’ Collective Work in Terms of the Inquiry. Advances in the Anthropological Theory of the Didactic. 2022
-
Stéphane Clivaz, Takeshi Miyakawa. The effects of culture on mathematics lessons: an international comparative study of a collaboratively designed lesson. Educational Studies in Mathematics. 2020
-
Kenji Kuzuoka, Takeshi Miyakawa. Implementing multidisciplinary study and research paths in Japanese lower secondary school teaching
Mise en œuvre de pistes d’études et de recherche multidisciplinaires dans l’enseignement du secondaire inférieur japonais. Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática. 2020. 22. 4. 173-188
-
宮川健, 大滝孝治. 教授人間学理論による授業に関わる教師の実践的営みの特徴づけ. 日本数学教育学会第8回春期研究大会論文集. 2020. 45-52
more...
MISC (17):
-
宮川 健, 濵中 裕明, 大滝 孝治. 教授人間学理論における論証と探究. 日本科学教育学会年会論文集. 2020. 44. 191-194
-
宮川健. 「数学をする」ということ-近年の数学教育学研究の動向から-. みんなで創る愉しい算数・数学の授業. 2017. 30-31
-
宮川健. 科学としての数学教育学. 教科内容構成特論「算数・数学」. 2017. 127-152
-
M. ボスク, J. ガスコン, 大滝孝治, 宮川健. 教授学的転置の25年. 上越数学教育研究. 2017. 32. 105-118
-
真野祐輔, 溝口達也, 宮川健, 大滝孝治. 国際学会による若手研究者の育成機会の現状と展望:数学教育学の場合. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2017. 32. 5. 51-54
more...
Books (4):
-
新しい算数教育の理論と実践
ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623091072
-
新しい数学教育の理論と実践
ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623084296
-
Proceedings of the Re(s)sources 2018 international conference
ENS de Lyon 2018
-
中学校数学科 つまずき指導事典
明治図書出版 2014 ISBN:4181151174
Lectures and oral presentations (56):
-
Interdisciplinary Inquiry-based Learning with Queueing Situations: Investigating the Questions Triggering Mathematical Activities
(The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
-
Concept of Collective Milieu to Understand the Japanese Mathematics Lesson
(The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
-
A Possible Pathway of Mathematical Inquiry: How to Calculate the Cube Root of a Given Number by Using a Simple Pocket Calculator?
(The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
-
教授人間学理論における論証と探究
(日本科学教育学会第44回年会 2020)
-
Proof and proving in a Japanese mathematics classroom
(2019)
more...
Education (1):
- 2000 - 2005 フランス・グルノーブル大学大学院 数学情報科学技術研究科
Work history (4):
- 2019/04 - 現在 Waseda University Department Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Professor
- 2009/04 - 2019/03 Joetsu University of Education
- 2006/08 - 2009/03 University of Michigan School of Education Research Fellow
- 2003/07 - 2006/08 University of Tsukuba Center for Research on International Cooperation in Educational Development
Awards (2):
- 2021/10 - 日本数学教育学会 学会賞 学術研究部門
- 2016/01 - 全国数学教育学会 学会奨励賞 中等教育を一貫する数学的活動に基づく論証指導の理論的基盤
Return to Previous Page