Rchr
J-GLOBAL ID:201201083898873397   Update date: Feb. 08, 2024

Miyakawa Takeshi

ミヤカワ タケシ | Miyakawa Takeshi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://tmiyakawa.w.waseda.jp/
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research keywords  (13): 教授学的状況理論 ,  中学校 ,  コンセプション ,  日本の算数・数学授業 ,  関数グラフソフト ,  数学知識 ,  テクノロジー ,  数学教育学 ,  数学学習 ,  関数 ,  数学的活動 ,  数学的な見方・考え方 ,  算数・数学
Research theme for competitive and other funds  (29):
  • 2021 - 2025 世界探究パラダイムに基づいた新しい教師教育の展開
  • 2020 - 2025 International Comparative Study on the Influences of Ordinary Language in Mathematical Argumentation in Mathematics Classrooms
  • 2021 - 2024 数学教師のメチエ(仕事・専門性):日本・スイス・スウェーデンの国際比較を通して
  • 2019 - 2023 学校数学における協働型探究活動を促進する教材の開発原理の構築と検証
  • 2018 - 2022 A cultural-anthropological study on argumentation and proof throughout the secondary mathematics education
Show all
Papers (74):
  • Chongyang Wang, Yusuke Shinno, Binyan Xu, Takeshi Miyakawa. An anthropological point of view: exploring the Chinese and Japanese issues of translation about teaching resources. ZDM - Mathematics Education. 2023. 53. 3
  • Takeshi Miyakawa. Analyzing Mathematics Teachers’ Collective Work in Terms of the Inquiry. Advances in the Anthropological Theory of the Didactic. 2022
  • Stéphane Clivaz, Takeshi Miyakawa. The effects of culture on mathematics lessons: an international comparative study of a collaboratively designed lesson. Educational Studies in Mathematics. 2020
  • Kenji Kuzuoka, Takeshi Miyakawa. Implementing multidisciplinary study and research paths in Japanese lower secondary school teaching
    Mise en œuvre de pistes d’études et de recherche multidisciplinaires dans l’enseignement du secondaire inférieur japonais. Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática. 2020. 22. 4. 173-188
  • 宮川健, 大滝孝治. 教授人間学理論による授業に関わる教師の実践的営みの特徴づけ. 日本数学教育学会第8回春期研究大会論文集. 2020. 45-52
more...
MISC (17):
  • 宮川 健, 濵中 裕明, 大滝 孝治. 教授人間学理論における論証と探究. 日本科学教育学会年会論文集. 2020. 44. 191-194
  • 宮川健. 「数学をする」ということ-近年の数学教育学研究の動向から-. みんなで創る愉しい算数・数学の授業. 2017. 30-31
  • 宮川健. 科学としての数学教育学. 教科内容構成特論「算数・数学」. 2017. 127-152
  • M. ボスク, J. ガスコン, 大滝孝治, 宮川健. 教授学的転置の25年. 上越数学教育研究. 2017. 32. 105-118
  • 真野祐輔, 溝口達也, 宮川健, 大滝孝治. 国際学会による若手研究者の育成機会の現状と展望:数学教育学の場合. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2017. 32. 5. 51-54
more...
Books (4):
  • 新しい算数教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623091072
  • 新しい数学教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623084296
  • Proceedings of the Re(s)sources 2018 international conference
    ENS de Lyon 2018
  • 中学校数学科 つまずき指導事典
    明治図書出版 2014 ISBN:4181151174
Lectures and oral presentations  (56):
  • Interdisciplinary Inquiry-based Learning with Queueing Situations: Investigating the Questions Triggering Mathematical Activities
    (The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
  • Concept of Collective Milieu to Understand the Japanese Mathematics Lesson
    (The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
  • A Possible Pathway of Mathematical Inquiry: How to Calculate the Cube Root of a Given Number by Using a Simple Pocket Calculator?
    (The 14th International Congress on Mathematical Education (ICME-14))
  • 教授人間学理論における論証と探究
    (日本科学教育学会第44回年会 2020)
  • Proof and proving in a Japanese mathematics classroom
    (2019)
more...
Education (1):
  • 2000 - 2005 フランス・グルノーブル大学大学院 数学情報科学技術研究科
Work history (4):
  • 2019/04 - 現在 Waseda University Department Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences Professor
  • 2009/04 - 2019/03 Joetsu University of Education
  • 2006/08 - 2009/03 University of Michigan School of Education Research Fellow
  • 2003/07 - 2006/08 University of Tsukuba Center for Research on International Cooperation in Educational Development
Awards (2):
  • 2021/10 - 日本数学教育学会 学会賞 学術研究部門
  • 2016/01 - 全国数学教育学会 学会奨励賞 中等教育を一貫する数学的活動に基づく論証指導の理論的基盤
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page