Rchr
J-GLOBAL ID:201301004473224280   Update date: Mar. 02, 2024

Doi Masaki

ドイ マサキ | Doi Masaki
Affiliation and department:
Job title: 教頭
Research field  (3): Special needs education ,  Clinical psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (7): 特別支援教育 ,  スクールカウンセリング ,  多職種連携 ,  行動コンサルテーション ,  発達障害 ,  連携 ,  協働
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2010 - 2011 スクールカウンセラーと教員の連携促進のためのコンサルテーションに関する研究
Papers (16):
  • Effects of Behavioral Consultation Utilizing Strength of Intra-School Teams in a Special Needs School: A Practice for Managing a Student's Off-Task Behavior. 2023. 25. 2. 213-226
  • Changes in the way caregivers perceive children by support based on an individualized instructional plan focusing on the theory of disability characteristics of infants and toddlers: A consideration from the practice of individualized instruction in child development support. Japanese Journal of Well-being for Nursery-schoolers. 2020. 26. 2. 55-60
  • 若林 上総, 土居 正城, 戸賀沢 亮子, 佐野 和規, 加藤 哲文. A Study on Life Skills after Graduation of Part-time High School Students. 発達障害研究 : 日本発達障害学会機関誌. 2019. 41. 1. 17-26
  • 齊藤 勇紀, 有川 宏幸, 土居 正城. Training Workshop to Improve Competency of Nursery Teachers in Child Development Assistance Project : Changes in Interest in Medical Care and Education for Disabled Children among Nursery Teachers in a Circulation-Type Training Workshop. 学校メンタルヘルス = Journal of school mental health. 2018. 21. 1. 117-128
  • 土居 正城, 加藤 哲文. Relation Between Frequency of Teachers' Help-Seeking Behavior and Levels of Cooperation Among School Counselors and Teachers. Journal of school mental health. 2017. 20. 1. 68-78
more...
MISC (2):
  • 土居正城. 山本渉著「スクールカウンセラーと担任教師の協働」に関する書評. 学校メンタルヘルス. 2021. 24. 1. 68-69
  • 土居 正城. 学校に関わる専門職に求められること-「スクールカウンセラーと教員の連携促進」という視点から-. 学校メンタルヘルス. 2021. 23. 2. 160-165
Lectures and oral presentations  (18):
  • 先行条件操作に適切行動の写真を使った取組が課題従事の改善に及ぼす効果
    (日本学校メンタルヘルス学会第24回大会 2021)
  • 定時制高校生の社会性習得度チェックリストの開発2-高校生と担任教員の社会性習得度評定の比較-
    (日本特殊教育学会第55回大会 2017)
  • 定時制高校生の社会性習得度チェックリストの開発1-教員用チェックリストの信頼性・妥当性の検証-
    (日本特殊教育学会第55回大会 2017)
  • 「定時制高校生の社会性習得度」チェックリストの開発に向けた予備的検討-収集された項目の内容的妥当性の検討-
    (日本LD学会第25回大会 2016)
  • 行動コンサルテーションによる療育保育者の療育視点の変化--発達障害幼児の療育実践における指導記録の分析から--
    (日本特殊教育学会第54回大会 2016)
more...
Education (5):
  • 2010 - 2013 Hyogo University of Teacher Education School Counseling and Human Developmental Support
  • 2008 - 2010 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 2005 - 2007 Musashino University
  • 1998 - 2000 Meisei University School of Humanities
  • 1988 - 1992 Shinshu University Faculty of Science Department of Mathematics
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 長野県公立小・特別支援学校 教頭
  • 1993/04 - 2021/03 長野県公立小・中・特別支援学校 教諭
  • 1992/04 - 1993/03 長野県公立中学校 講師
Committee career (1):
  • 2023/04 - 現在 日本学校メンタルヘルス学会 編集委員
Awards (2):
  • 2016/12 - 日本学校メンタルヘルス学会 2016年度優秀論文賞 「保育者を目指す短期大学生への行動理論に基づく指導プログラムが不適切行動を示す幼児への指導スキル向上に及ぼす効果」
  • 2012/03 - 日本学校メンタルヘルス学会 2011年度優秀論文賞 「スクールカウンセラーと教員のコンサルテーション頻度と相互認識の関連」
Association Membership(s) (7):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SUPPORT SYSTEM FOR DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPANESE SCHOOL PSYCHOLOGY ASSOCIATION ,  JAPANESE ASSOCIATION OF BEHAVIOR THERAPY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR SCHOOL MENTAL HEALTH ,  日本教育支援協働学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page