Rchr
J-GLOBAL ID:201301006881906375   Update date: Mar. 19, 2024

KARINO Megumi

カリノ メグミ | KARINO Megumi
Affiliation and department:
Research field  (2): Education - general ,  Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2021 - 2024 日本語教員の省察研究-「本質的な諸相への気づき」を得る活動デザイン
  • 2019 - 2022 多読の実践を通じた日本語教師の言語教育観・言語能力観の変容に関する研究
  • 2020 - 2021 リアリスティック・アプローチに基づく日本語教員養成のための省察プログラム開発
  • 2019 - 2020 日本語教員の態度を育むシミュレーションプログラムの開発
  • 2017 - 2018 適応的熟達者たる日本語教員を目指す実習とは -リフレクティブジャーナルを活用した実践省察の分析-
Papers (12):
  • How to Develop the Attitude as a Japanese Language Teacher?: Reflections on Classroom Practice Through Case and Dialogue. 2024. 19. 15-27
  • 鴈野恵. 養成段階で日本語教員としての「態度」は いかに涵養できるか -ケース・メソッド授業による実践の分析-. 日本語教育硏究. 2022. 59. 67-84
  • The Possibility for Teaching Portfolios in Japanese Language Teacher Training: A Study of the Teaching Portfolio as a Tool for Reflection. The Possibility for Teaching Portfolios in Japanese Language Teacher Training: A Study of the Teaching Portfolio as a Tool for Reflection. 2021. 57. 5-20
  • 鴈野恵. 適応的熟達者たる日本語教員を目指す実践訓練とは-省察活動の分析から見えること-. 筑紫女学園大学研究紀要. 2018. 13. 11-20
  • KARINO Megumi. Students' awareness in the Japanese-teacher training course in university : An analysis of the extracted words from reflection sheets in class simulations. Journal of Chikushi Jogakuen University and Junior College. 2016. 11. 1-13
more...
Books (4):
  • 言語教育方法論と文化
    花書院 2016
  • 試験に必ず出る 日本語能力試験N1完全模試
    Jリサーチ出版 2012
  • 人間の安全保障と中央アジア
    花書院 2010
  • 世界の日本語教室から -日本を伝える30カ国の 日本語教師レポート
    アルク 2009
Lectures and oral presentations  (32):
  • 初任日本語教師を対象にしたケース学習の試行-態度を涵養する研修構築を目指して-
    (言語文化教育研究学会 第10回年次大会 2024)
  • 三項関係モデルに基づく対話と省察の実践 -教師養成・研修への応用を目指して-
    (日本語教育学会秋季大会 2023)
  • 日本語教師の態度涵養を目指す授業実践 -ケース・メソッド授業の成果と改善点-
    (第20回マレーシア日本語教育研究発表会(マレーシア) 2023)
  • 九州・沖縄で子どもの日本語教育で繋がる「kyuoki会」のあゆみ
    (日本語教育学会 九州・沖縄支部集会 交流ひろば(審査なし,発信型発表) 2023)
  • 日本語教師の心構えと省察力を身につけるケース学習の開発
    (日本語教育学会 九州・沖縄支部集会 交流ひろば(審査なし,発信型発表) 2023)
more...
Education (2):
  • 2006 - 2010 九州大学大学院 比較社会文化学府 博士後期課程日本社会文化専攻 単位修得退学
  • 2004 - 2006 九州大学大学院 比較社会文化学府 修士課程日本社会文化専攻
Professional career (2):
  • Doctor of Philosophy (Kyushu University)
  • MA, Comparative Social and Cultural Studies (Kyushu University)
Work history (11):
  • 2023/07 - 現在 Chikushi Jogakuen University
  • 2022/09 - 現在 Chikushi Jogakuen University
  • 2018/04 - 現在 Chikushi Jogakuen University Faculty of Literature, Department of Japanese Lauguage and Literature
  • 2013/04 - 2018/03 Chikushi Jogakuen University
  • 2012/04 - 2014/03 Fukuoka Jo Gakuin University
Show all
Committee career (5):
  • 2023/11 - 現在 文化庁「令和5年度日本語教師養成・研修推進拠点整備事業」 「日本語教師養成コンソーシアム九州・沖縄」設立準備委員,本部会議委員,日本語教師を目指す人のためのキャリアサポート部会」部会長
  • 2023/06 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
  • 2023/04 - 現在 日本語教育方法研究会(JLEM) 編集(会誌担当)
  • 2019 - 現在 九州日本語教育連絡協議会 事務局委員
  • 2019/05 - 2023/05 日本語教育学会 支部活動委員(九州・沖縄支部)
Association Membership(s) (6):
Association for Language and Cultural Education ,  大学日本語教員養成課程研究協議会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  韓国日語教育学会 ,  日本教師学学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page