Rchr
J-GLOBAL ID:201301016951051262   Update date: Apr. 09, 2024

Ikejiri Ryohei

Ikejiri Ryohei
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): http://www.ikejiri-lab.net/
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (6): learning ,  game ,  transfer ,  educational Technology ,  historical education ,  historical learning
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2022 - 2025 通史授業の論述データと関連する現代のニュースを推薦できるシステムの開発と評価
  • 2020 - 2023 Development of AI tools to translate everyday words into academic terms for inquiry-based learning
  • 2018 - 2021 学習関与向上のためのゲーム教材・学習カリキュラム設計支援ツールの開発
  • 2018 - 2021 理想的な歴史的思考を段階的に体験できるデジタルゲーム教材の開発と評価
  • 2015 - 2018 オンライン上での協調的な歴史的類推を促すグループ編成システムの開発と評価
Show all
Papers (36):
  • IKEJIRI Ryohei, IKEDA Megumi, TANAKA Satoshi, SUZUKI Tomoyuki, KIDO Kaede, TSUCHIYA Yusuke, IMAI Ryo, YAMAUCHI Yuhei. The Impact of Thought Modeling on Experiential Learning and Competence Improvement in a Workplace of Young Workers. Japan Journal of Educational Technology. 2022. 46. 1. 15-24
  • Yasunobu Sumikawa, Akikazu Takada, Akira Ichinose, Ari Murakami, Yuki Toyono, Ryohei Ikejiri, Meiko Sakasegawa, Kaoru Sekine, Yuhei Yamauchi. Online Discussion Transition Analysis for Group Learning Support. IEEE/WIC/ACM International Joint Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology(WI/IAT). 2022. 249-255
  • YAMAMOTO Ryota, IKEJIRI Ryohei, NAKANO Seiko, YAMAUCHI Yuhei. Teacher’s Feedback Strategies in Project-Based Learning Using a Cloud Application. Japanese Journal of Educational Media Research. 2022. 29. 1. 31-49
  • 池尻良平, 相川浩昭, 池田めぐみ. 問いづくりを促す世界史授業が歴史の関心と自立的な探究の態度に与える影響. 教育メディア研究. 2022. 28. 2. 27-37
  • Yamamoto Ryota, Ikejiri Ryohei, Nakano Seiko, Yoneda Kenzo, Yamauchi Yuhei. A Discussion of Learning Support by an Expert Feedback in Validation Phase of Project-Based Learning. 日本教育工学会論文誌. 2022
more...
MISC (9):
  • 藤本 徹, 鈴木 真保, 福山 佑樹, 池尻 良平. ゲームプレイヤーの学習経験認識に関する調査-A Survey on How Game Players Perceive Learning Experience Through Gameplay. デジタルゲーム学研究 = Journal of digital games research / 日本デジタルゲーム学会 編. 2022. 14. 2. 1-8
  • 池尻良平. 社会科は社会とどのように関わるのか -社会に開かれた社会科とは- インターネットを用いて歴史科を社会に開く. 社会科教育. 2020. 730. 120-123
  • 池尻良平. 学びの過程からみる歴史教育. 歴史評論. 2019. 828. 41-49
  • Development of the system to promote pianists to have awareness of physical and musical performance techniques. 2017. 17. 1. 49-56
  • Expansion and cultivation of disaster knowledge structure on disaster education through SNS. 2015. 13. 74-86
more...
Books (4):
  • 歴史教育「再」入門 歴史総合・日本史探究・世界史探究への”挑戦”
    清水書院 2019
  • 学習科学ハンドブック[第二版]第2巻 効果的な学びを促進する実践/共に学ぶ
    北大路書房 2016
  • 歴史を射つ: 言語論的転回・文化史・パブリックヒストリー・ナショナルヒストリー
    御茶の水書房 2015
  • 21世紀型スキル: 学びと評価の新たなかたち
    北大路書房 2014
Lectures and oral presentations  (33):
  • 相反する立場を統合するプロジェクト学習における専門家によるフィードバックの在り方
    (日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回)講演論文集 2021)
  • 歴史探究のための AI を用いた学術用語検索支援
    (日本教育工学会2021年春季全国大会 2021)
  • 理想的な歴史的思考を段階的に体験できるデジタルゲーム教材の開発
    (日本教育工学会2021年春季全国大会 2021)
  • 創造的プログラミングと小学校教科学習を両立させる授業のデザイン
    (日本教育工学会第36回春季全国大会 2020)
  • Towards Enhancing Historical Analogy: Clustering Users Having Different Aspects of Events
    (Advances in Information and Communication. FICC 2019. 2019)
more...
Works (5):
  • レキシーカー
    池尻良平, 澄川靖信, 吉川遼 2022 -
  • 歴史タイムカプセル
    池尻良平, 澄川靖信, 吉川遼 2019 -
  • 歴史タイムマシーン
    池尻良平, 澄川靖信, 吉川遼 2018 -
  • CHRONOFUL
    池尻良平 2013 -
  • historio
    池尻良平 2010 -
Education (3):
  • 2010 - 2013 東京大学大学院 学際情報学府 学際情報学専攻 文化・人間情報学コース(博士課程)
  • 2008 - 2010 東京大学大学院 学際情報学府 学際情報学専攻 文化・人間情報学コース(修士課程)
  • 2004 - 2008 The University of Tokyo Faculty of Letters History
Professional career (3):
  • 学士(文学) (東京大学)
  • 修士(学際情報学) (東京大学大学院)
  • 博士(学際情報学) (東京大学大学院)
Work history (7):
  • 2024/04 - 現在 Hiroshima University Associate Professor
  • 2023/04 - 2024/03 The University of Tokyo
  • 2017/04 - 2023/03 The University of Tokyo
  • 2013/04 - 2017/03 The University of Tokyo
  • 2010/04 - 2013/03 Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo Doctor Course
Show all
Committee career (15):
  • 2024/01 - 現在 Information and Technology in Education and Learning Editorial Board
  • 2023/03 - 現在 日本教育工学会 大会企画委員
  • 2023/03 - 現在 日本教育工学会 理事
  • 2022/10 - 現在 Journal of Social Studies Education in Asia the editorial board
  • 2021/10 - 現在 日本教育メディア学会 副事務局長
Show all
Awards (7):
  • 2023/09 - 日本教育工学会 論文賞 思考のモデリングが経験学習と職場における能力向上に与える影響 -若年労働者を対象にした調査をもとに-
  • 2018/09 - 日本教育工学会 論文賞 歴史をテーマにしたMOOCにおける反転学習モデルの評価
  • 2018/09 - 日本教育工学会 研究奨励賞 MOOC を用いたブレンド型ジグソーのデザインと評価
  • 2018/08 - International Conference for Media in Education Young Scholar Award Designing and Evaluating Game-based Learning to Encourage High School Students to Organize Historical Knowledge in Relation to Substantive Concepts
  • 2016/10 - 全国社会科教育学会 研究奨励賞 真正な社会参画を促す世界史の授業開発 : その日のニュースと関連した歴史を検索できるシステムを用いて
Show all
Association Membership(s) (3):
全国社会科教育学会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR EDUCATIONAL MEDIA STUDY ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page